Oppbygging og gjennomføring (2015–2016)
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne med et omfang på 30 studiepoeng.
Studiet omhandler følgende tema:
Systemteoretisk grunnlagsforståelse:
- Systemteori og kybernetikk
- Epistemologi og virkelighetsforståelse
- Konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme
- Etisk refleksjon
- Kulturelle antagelser og fagideologier
- Kulturaspektet i mellommenneskelig samhandling
- Kommunikasjon mellom mennesker med ulike kulturelle antakelser og verdier
- Kultur og makt
Familieteori:
- Familieteoriens utvikling
- Familielivssyklus og familien i historisk perspektiv
- Familiesosiologi og antropologi
- Familiens samspill med hjelpere og representanter fra offentlige instanser
Systemiske arbeidsmåter og metodikk:
- Forandringstenkning, ulike perspektiver på hva endring er og hvordan dette kan
oppnås
- Samtalen som arena for henholdsvis stabilitet eller forandring
- Språkets plass i vår konstruksjon av virkeligheten - forandring av språk
- Strukturer og ulike posisjoner som redskap i kollegiale saksdiskusjoner og
samarbeidsfora
- Reflekterende prosesser
- Forandringsteknikker og deres tilknytning til en teoretisk grunnlagsforståelse
- De viktigste familieterapeutiske tradisjoner
Organisering og læringsformer
Studiet organiseres med 6 samlinger som består av forelesninger og gruppe-/ refleksjonsarbeid. Studenten har ansvar for egen læring, og må delta i basisgrupper. Det blir lagt vekt på refleksjon. Studenten skal arbeide med aktuelle tema og spørsmål knyttet til studiets pensumlitteratur.
Arbeidskrav:
- Minimum 50 timer deltagelse i obligatorisk gruppearbeid
- Ett refleksjonsnotat på 5 sider - problemstilling gis av faglærer
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til studiet.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Tilbakemelding underveis
Det gis veiledning, etter avtale med veileder, på gruppe- og refleksjonsarbeid.
Vurdering
Individuell fagtekst
Innlevering av en individuell fagtekst, 12-15 sider, til fastsatt frist.
Kriterier for fagteksten gis av faglærer og innholdet skal være knyttet til studiets læringsutbytte.
Fagteksten vurderes av to sensorer, én intern og én ekstern, etter karakterregel A-F.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20. august 2015. Med forbehold om endringer frem til studiestart.
Litteraturlisten omfatter ca 2000 sider. Forelesningene anses som en styrking og utvidelse av litteraturen.
Bøker:
Nina Martinsen m.fl. 2014 Når blått og gult blir grønt. Tverrfaglig samarbeid som arbeidsredskap. Kommuneforlaget, Oslo. 127 sider
Ellingsæter, A.L, Widerberg (red.) 2012. Velferdsstatens familier. Nye sosiologiske perspektiver. Gyldendal akademiske, Oslo. 250 sider
Anderson, H., Jensen, P. 2008. Inspirasjon. Tom Andersen og reflekterende prosesser. Gyldendal forlag
Bjartveit,S., Kjærstad, T. 2001. Kaos og kosmos. Byggesteiner for individer og organisasjoner. Kolle forlag
Hertz, S. 2011. Barne - og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter, Gyldendal Akademiske. Kap.1-11
Haaland, K.2005. LØFT og narrativer i profesjonelle samtaler. Universitetsforlaget
Hårtveit,H., Jensen,P. 2004. Familien - pluss en. Tano forlag
Hårtveit,H. 2005. Perspektiver på parforhold. Univetsitetsforlaget
Jensen, P. 2009. Ansikt til ansikt. Gyldendal akademiske
Jensen, P., Ulleberg, I. 2011. Mellom ordene. Gyldendal Akademiske
Johnsen, A., Torsteinsson, V.W. 2012. Lærebok i familieterapi,Universitetsforlaget. Kap.1,2,3,4,5 og 7
Lundby, G. 2009. Terapi som samarbeid. Pax forlag
Watzlawick, P. m.fl.1980. Forandring. Gyldendal forlag, Også på engelsk Change. 2011. W.W. Norton Company. Inc . N.Y. London
Ølgaard, B. 2004. Kommunikasjon og Økomentale systemer - I følge Gregory Bateson. Akademisk forlag København
Artikler:
Bateson, Gregory: Mot en teori om schizofreni, I Engelstad, F, og Haugsgjerd,S (1979): I
Samspill og endring i familien. Pax. Oslo.
Hoffman, Lynn (1987): La oss legge makt og kontroll bak oss: Mot en "2 ordens systemisk
familieterapi. Fokus på familien nr 3. Oslo.
Larsen, Tord (1998): Om å tenke forskjeller, I Ferman/Knutsen: Virkelighet og vitenskap.
Ad Notam Gyldendal. Oslo.
Minuchin; Salvadore (1996): Konstruktivismens forførelse; at definere magten væk vil ikke få
den til at forsvinde. Fokus på familien nr 1. Oslo.
Rosenhan, David L (1984): On beeing Sane in Insane Places, I Watzlawick, P.: The Invented
Reality: Norton and Company. N.Y.
Tjernsland, Odd- Arne (1989): Fra univers til multivers - og tilbake igjen. Fokus på familien
nr 1. Oslo.
Tomm, K.1984. Et perspektiv på Milano senterets systemiske tilnærming. Del II Fokus på familien. Vol. 13,s 123 - 145. Universitetsforlaget
Tomm, K. 1984. Et perspektiv på Milano senterets systemiske tilnærming. Del I Oversikt over utvikling, teori og praksis. Fokus på familien. Vol. 13.s 67-82. Universitetsforlaget
Artikkelsamlingen kan kjøpes ved studiestart.
Anbefalt støttelitteratur:
Damasio, A.R, 2002 Følelsen av hva som skjer. Kroppens og emosjonenes betydning for bevisstheten. Pax forlag A/S, Oslo
Studiemodell
Høst 2015
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner
Vår 2016
Obligatorisk emne
Velg studieretning for å se emner