Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2012–2013)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to obligatoriske emner á 15 studiepoeng: HSGER10111 Akuttgeriatri og HSGER10211 Etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger relatert til den akuttgeriatriske pasient.

Emnene skal tas sekvensielt, jfr. studiemodellen nedenfor og krav til forkunnskaper i emnebeskrivelsene. Hovedformålet med utdanningen er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om akutt sykdom, behandling og omsorgstiltak. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende, andre yrkesgrupper og frivillige organisasjoner. Organisering av tjenestene vil bli belyst for å synliggjøre hvordan dette påvirker tilbudet til den enkelte.

Relasjonen mellom hjelper og hjelpemottaker er av stor betydning for opplevelsen av den hjelpen man mottar. Det vil alltid være et asymmetrisk forhold mellom hjelperen og hjelpemottakeren. Det er sentralt at hjelperen er oppmerksom på hvilken betydning det har at hjelperen opptrer på vegne av en offentlig instans, innehar en faglig autoritet og i tillegg ofte er svært yngre enn den som hjelpes. Studentene skal være bevisst hvilket ansvar som ligger hos hjelperen for å unngå krenkelser - og å tilstrebe en god relasjon.

Sentrale temaer vil bl.a. være:

  • normal fysisk og mental aldring og utvikling av akutt sykdom
  • diagnostisering, differensialdiagnostisering og behandling
  • etiske og juridiske utfordringer i akuttgeriatri
  • kommunikasjon, samhandling og miljøtiltak
  • tiltak overfor pårørende og personalet
  • organisering og samarbeid innen akuttgeriatri

Organisering og læringsformer

Ved studiets start fordeles studentene i basisgrupper som følges gjennom semesteret. Arbeidet i basisgruppen skal være et viktig bidrag i den enkeltes faglige utviklingsprosess. Det legges opp til aktiviteter i basisgruppene knyttet til kliniske situasjoner eller relevante tema fra undervisningen. Tverrfaglighet i sammensetning av basisgruppene vil være i samsvar med utdanningens intensjoner om tverrfaglig samarbeid.

Det forutsettes stor egenaktivitet, og studentene anbefales å organisere seg i lesegrupper/ kollokviegrupper så tidlig som mulig i studiet. Hvert semester organiseres i hovedsak med:

  • 4 samlinger à 2 - 3 dager
  • Ett basisgruppemøte pr. samling

I løpet av studiet skal studentene arbeide med konkrete skriftlige arbeidskrav som en hjelp i tilegnelse av kunnskap og forståelse. Den enkelte student skal utvikle sin kompetanse gjennom samhandling med medstudenter og lærere. Samlingene legges opp som en kombinasjon av individuelt studiearbeid, gruppearbeid og forelesninger.

Studiet tar utgangspunkt i studentenes ansvar for sin egen læring. Dette læringssynet forutsetter at studentene må tilnærme seg læringsstoffet på en aktiv måte for å tilegne seg kunnskap og kompetanse, og derigjennom oppnå forventet læringsutbytte i studiet. Det forutsettes at studentene tar utgangspunkt i sine egne erfaringer og lærebehov og prøver disse ut mot teori. I tillegg til studentenes eget arbeid med lærestoffet både individuelt og i grupper, vil det bli gitt forelesninger i sentrale temaer.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. Studentene får tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk.

Praksis

1 uke hospitering i forbindelse med emnet HSGER10211 Etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen bygger på oppdatert kunnskap basert på forskning, samt relevante faglige utviklingsarbeider innenfor de aktuelle emnene. Utdanningen bygger på relevant forskning innen fagfeltet.

Studenten arbeider med oppgaver som viser og utvikler selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav i tilknytning til de ulike emnene.

Vurdering

Arbeidskrav må være være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

I overensstemmelse med det kunnskaps- og læringssyn utdanningen har, legger høgskolen vekt på studentenes arbeid med fagstoff, både individuelt og i samarbeid med andre. Ved innleveringer stilles krav om akademisk skriving og biblioteket gir blant annet veiledning om oppgaveskriving på sine nettsider: Hvordan skrive oppgave?

Grunnlag for vurdering vil være forventet læringsutbytte og pensum for studiet. Emner vurderes med både bokstavkarakter (A-F) og bestått/ikke bestått. Karakterregel og vurderingsform framkommer i emnebeskrivelsene.

Se også Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Studiemodell

Høst 2012

Velg studieretning for å se emner

Vår 2013

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:59