Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2015)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng, og tar opp temaene dualproblematikk, rusavhengighet og psykisk lidelse.

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og organiseres med samlinger på dagtid - totalt 10 dager. I studiet benyttes det et bredt spekter av undervisningsformer. Dette innebærer bl.a. forelesninger, gruppearbeid, muligheter for rollespill/bruk av video og selvstudium.

Et viktig utgangspunkt for denne utdanningen er at studentene har både utdanning og erfaring fra tidligere. Det er derfor en sentral utfordring å organisere studiet på en slik måte at man bygger på den kompetanse som studentene som helhet representerer.

Studiet er et tverrfaglig studium, der utvikling av samarbeidskompetanse mellom profesjoner, tjenester og nivåer er et uttalt mål. Studieformene som benyttes skal også bidra til økt kunnskap om hverandres kompetanse og til å utvikle gode samarbeidsrelasjoner på tvers av profesjoner, tjenester og nivåer. Nettstøttet undervisning vil også bli benyttet i noen grad.

Arbeidskrav:

  • Minimum 80 % deltakelse.
  • Levere et individuelt refleksjonsnotat på 1000 ord.
    Ved "ikke godkjent" kan notatet omarbeides inntil to ganger. Det vil bli gitt en individuell tilbakemelding på notatet.

Alle arbeidskrav må avlegges og godkjennes samme semester. Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen. Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Tilbakemelding underveis

Det blir gitt tilbakemelding på det skriftlige arbeidskravet.

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager

Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), som leveres innen fastsatt frist. Hjemmeeksamen blir vurdert til bestått/ikke bestått. Det benyttes to sensorer.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i litteraturlisten før studiets oppstart. Litteraturen vil ta utgangspunkt i et utvalg av den litteraturen som følger samt noen aktuelle artikler. Pensum vil ha et omfang på ca 1000 sider, pluss noen aktuelle artikler.
 
Andersen, D., M. Järvinen. (2006). Skadereduksjon - idealer og paradokser. I: Nordisk alkohol- & narkotikatidsskrift, vil 23, 2006.

Evjen, R., T. Øieren, K. B. Kielland (2007). Dobbelt Opp. Universitetsforlaget.

Knudsen, H. (2004). Samarbeid på tvers av organisasjonsgrenser. I: Dugnadsånd og forsvarsverker - tverrfaglig samarbeid i praksis, Repstad, P (red.). 2 utg. Universitetsforlaget.

Landheim, Bakken og Vaglum (2002). Sammensatte problemer og separate systemer. Norsk Epidemiologi, Nr. 12/2002.

Mueser, Kim T., Douglas L. Noordsy, Robert E. Drake og Lindy Fox (2006) Integrert behandling av rusproblemer og psykiske lidelser. Universitetsforlaget.

Nilssen, E. (2005) Coercion and justice: a critical analysis of compulsory intervention towards adult substance abusers in Scandinavian social law. I: International journal pf social welfare. 2005:14: 134 - 144.

Taksdal, A., J. K. Breivik, K. Ludvigsen og B. Ravneberg (2006) På randen av å bo. Erfart kunnskap om livet og flyttingene mellom psykiatri, rusomsorg, gater, hospitser og egne boliger. Stein Rokkan senter for flerfaglige samfunnsstudier. Universitetet i Bergen.

Øverås, S. og A. B. Fyhn (2006) Fra døråpner til alibi? Evaluering av et femårig klinisk behandlingstiltak for personer med alvorlig psykisk lidelser og rusmisbruk ved Tøyen DPS (ROP-Tøyen). FAFO-rapport.

Aadnanes, P. M. (2007). Den uavhengige avhengige. Empowerment-idealet som profesjonsetisk grunnverdi i helse- og sosialsektoren - Eit kulturanalytisk perspektiv. I: Meistring og mydiggjering. Reform eller retorikk? Ekland T-J. & Heggen K. (red.). Gyldendal Akademisk.

Barth, T. og C. Näsholm (2007). Motiverende samtale- MI Endring på egne vilkår. Fagbokforlaget.

Borg, M. (2006): Arbeid, aktivitet og mening. I: Psykisk helsearbeid i nye sko, Almvik og Borge (red.). Fagbokforlaget.

Haugsgjerd, S., P. Jensen, B. Karlsson og J. Løkke (2008). Perspektiver på psykisk lidelse - å forså, beskrive og behandle. Gyldendal Akademisk.

Kirkengen A. L. (2005). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Universitetsforlaget.

Perälä, R. (2007) Hur narkotikabrukare tolkar sina egne problem och ser på social- och hälsovårdens tjänster. I: Nordisk alkohol- & narkotikatidsskrift vol.24, 2007.

Sørhaug, T. (1996). Rus, kjærlighet og arbeid. I: Fornuftens fantasier, Antropologiske essays om moderne livsformer. Universitetsforlaget.

Tidsskrift for psykisk helsearbeid vol. 3, nr. 3 2006.

Topor, A. (2004) Vad hjelper i återhemtning fran svåra psykiske problem? Ett samverknasprosjekt mellan brukere och professionella. I: Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr 04, 2004.

Wormnes, E. og A. Skutle ( 2005). Pandoras boks: Kvinner, kjærlighet til rus, og håpet. Stiftelsen Bergensklinikkene.

Studiemodell

Vår 2015

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:57