Programmet tar ikke opp nye studenter

Oppbygging og gjennomføring (2013–2014)

Studiets oppbygging og innhold

Emnet vil ha intervensjonsstrategier som hovedfokus og sentrale tema vil være:

  • Behandlingsprinsipper og - metoder
  • Bruk av tvang
  • Individuelle planer
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Brukerdeltakelse
  • Behandling / omsorg / livskvalitet

Organisering og læringsformer

Studiet går over to semestre og organiseres i samlinger av 2 - 3 dagers varighet. I studiet benyttes det et bredt spekter av undervisningsformer. Dette innebærer bl.a. forelesninger, gruppearbeid, muligheter for rollespill/bruk av video og selvstudium.
Studiet er et tverrfaglig studium, der utvikling av samarbeidskompetanse mellom profesjoner, etater, tjenester og nivåer er et uttalt mål.

Studieformene som benyttes skal også bidra til økt kunnskap om hverandres kompetanse, og til å utvikle gode samarbeidsrelasjoner på tvers av profesjoner, tjenester og nivåer. Problembasert læring vil bli brukt.
Biblioteket tilbyr tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene får informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester.

Nettstøttet undervisning vil også bli benyttet i noen grad.

Arbeidskrav.

Minimum 80% tilstedeværelse.
Studentene skal i løpet av andre semester legge frem foreløpig prosjektskisse muntlig for de andre studentene.

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha fått godkjent arbeidskravene senest 3 uker før eksamen.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til studiet

Forsknings- og utviklingsarbeid

Relevant forskning innen fagfeltet vil bli presentert for studentene.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet ved slutten av semesteret på skjema fra SKUT. 

Tilbakemelding underveis

Det gis tilbakemelding på arbeidskravene.

Vurdering

Eksamen består i å levere en individuell prosjektoppgave på 3000 ord (+/- 10 %) innen fastsatt frist.

Intern og ekstern sensor benytter graderte karakterer der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr Ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.11.2013. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Evjen, R., T. Øieren, K. B. Kielland (2012). Dobbelt Opp 3 utgave . Universitetsforlaget.

Hansen F. (2012) Familieorientert rusmiddelbehandling: Hvordan inkludere familien inn i behandlingen. Hvordan kartlegge og vurdere barnas situasjon og hjelpebehov. Skien. Borgestadklinikken.

Biong S., Ytrehus S. (red.) (2012) Helsetjenester til personer med rusproblemer. Oslo. Cappelen Damm.

Wormness B. (2013) Behandling som virker. Relasjonens, alliansens og kontekstens betydning. Oslo. Cappelen Damm.

Landheim, Bakken og Vaglum (2002). Sammensatte problemer og separate systemer. Norsk Epidemiologi, Nr. 12/2002.

Mueser, Kim T., Douglas L. Noordsy, Robert E. Drake og Lindy Fox (2006) Integrert behandling av rusproblemer og psykiske lidelser. Universitetsforlaget.

Skårderud, Finn Et al.: Psykiatriboken Sinn - kropp - samfunn (2010) Oslo Gyldendal forlag

Taksdal, A., J. K. Breivik, K. Ludvigsen og B. Ravneberg (2006) På randen av å bo. Erfart kunnskap om livet og flyttingene mellom psykiatri, rusomsorg, gater, hospitser og egne boliger. Stein Rokkan senter for flerfaglige samfunnsstudier. Universitetet i Bergen.

Bengt Karlsson, Marit Borg: Psykisk helsearbeid humane og sosiale perspektiver og praksis(2013) oslo

Aadnanes, P. M. (2007). Den uavhengige avhengige. Empowerment-idealet som profesjonsetisk grunnverdi i helse- og sosialsektoren - Eit kulturanalytisk perspektiv. I: Meistring og mydiggjering. Reform eller retorikk? Ekland T-J. & Heggen K. (red.). Gyldendal Akademisk.

Borg, M. (2006): Arbeid, aktivitet og mening. I: Psykisk helsearbeid i nye sko, Almvik og Borge (red.). Fagbokforlaget.

Kirkengen A. L. (2005). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Universitetsforlaget.

Perälä, R. (2007) Hur narkotikabrukare tolkar sina egne problem och ser på social- och hälsovårdens tjänster. I: Nordisk alkohol- & narkotikatidsskrift vol.24, 2007.

Topor, A. (2004) Vad hjelper i återhemtning fran svåra psykiske problem? Ett samverknasprosjekt mellan brukere och professionella. I: Tidsskrift for psykisk helsearbeid, nr 04, 2004.

Andersen, D., M. Järvinen. (2006). Skadereduksjon - idealer og paradokser. I: Nordisk alkohol- & narkotikatidsskrift, vil 23, 2006.

Wormnes, E. og A. Skutle ( 2005). Pandoras boks: Kvinner, kjærlighet til rus, og håpet. Stiftelsen Bergensklinikkene.

Tor Johan Ekeland:Ny kunnskap - ny praksis Et nytt psykisk helsevern
erfaringskompetanse.no 2011:1



 

Studiemodell

Høst 2013

Velg studieretning for å se emner

Vår 2014

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:55