Studieplan for Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning (60 studiepoeng) (2017–2019)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Informasjon om studiet

Studiet betales av Helsedirektoratet, som er oppdragsgiver.

Videreutdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse. Det er et tverrfaglig og tverretatlig studium som skal gi kompetanse til å fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsesfaktorer, samt kunnskap om psykososiale belastninger i hjem, barnehage, skole og nærmiljø. Studiet fokuserer på mennesker i alderen 0 til 23 år, og berører spørsmål knyttet til sped- og småbarn, eldre barn, ungdom og unge voksne. Målgruppe for studiet er fagpersoner som arbeider i skoler, barnehager, helse- og sosialtjenester, barnevernet, politietat og kultur- og fritidstilbud.

Gjennom hele studiet skal studenten ha minimum 300 timer praksis pr. år. Se Praksis.

Politiattest
I henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31.01.2007, kap.6 Politiattest ved opptak til høyere utdanning, skal alle studenter i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge levere politiattest. Søkere med merknad på politiattesten som er relevant for opptak til studiet skal levere politiattesten innen 3 uker etter tilbud om studieplass er gitt. Søkere som ikke har merknad på politiattesten skal levere politiattest senest innen studiestart. Dersom søkeren får tilsagn om studieplass mindre enn fjorten dager før studiestart skal politiattest fremlegges senest tre uker etter tilbud om studieplass er gitt. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Kandidaten har

  • omfattende kunnskap om grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle barn og ungdoms evne til å mestre livskriser og psykososiale belastinger.
  • inngående kunnskap om psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser hos barn, ungdom og unge voksne, og kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av slike vansker og problemer
  • omfattende kunnskap om, kan anerkjenne og gjøre bruk av andre faggruppers kompetanse og utvikle evne til kommunikasjon og samhandling på tvers av faggrupper og nivåer.

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • identifisere og bistå barn, ungdom og unge voksne som har behov for psykiatrisk omsorg og behandling.
  • initiere og videreutvikle helhetlige og samlende tjenestetilbud til barn, ungdom, unge voksne og familier i krise.
  • anvende faglig kunnskap til å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap på en vitenskapelig anerkjent måte.

Generell kompetanse
Kandidaten har

  • avansert kunnskap og ferdigheter til å drive fagutviklingsprosjekter på sitt arbeidssted
  • kompetanse om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak ovenfor barn, ungdom og unge voksne som har til hensikt å bedre deres psykiske helse.
  • kompetanse til å inngå i helsefremmende og meningsskapende relasjoner med barn, ungdom, og dere familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov.

Opptak

Bachelor eller tilsvarende utdanning på minimum 180 studiepoeng innenfor relevant fagområder, og minst to års relevant arbeidserfaring etter fullført utdanning.

Det er et krav om relevant arbeidstilknytning i minimum 50 % stilling i studietiden. Stillingen må være knyttet til barne- og ungdomsarbeid.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire emner. Undervisning og litteratur er relatert til både lokal, regional, nasjonal og internasjonal erfaring og forskning. Vektlegging av de ulike hovedemnenes tema gjøres ut fra studentenes forutsetninger og lokale behov.

HVPBU10517: Kompetanse og tjenesteutvikling (15 studiepoeng) - går parallelt med de øvrige emnene gjennom hele studiet
Emnet fokuserer på utvikling av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i praksis og forholdet mellom disse. Emnet knyttes tett opp til refleksjon og veiledning over egen yrkespraksis og konkrete utviklingsprosjekt på studentens arbeidsplass. All praksis i studiet er knyttet opp til dette emnet.
Progresjonskrav: studiets tre øvrige emner må være bestått for å kunne avlegge eksamen.

HVPBU10113: Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng)
Emnet skal gi kunnskap om psykisk helse hos barn og unge og hvilke forutsetninger som må være tilstede for å videreutvikle og bedre barns og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastninger. Undervisningen fokuserer både på generell utviklingspsykologi og psykiske problemer og lidelser hos barn, unge og unge voksne.

HVPBU10315: Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (10 studiepoeng)
Emnet skal gi kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og kunnskap om organisering av kommunalt tjenestetilbud til barn og ungdom. Emnet fokuserer på hvordan ulike samarbeidsstrukturer hemmer eller fremmer betingelser for samarbeid mellom og på tvers av profesjoner og etater.

HVPBU10415: Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og dilemmaer (15 studiepoeng)
Emnet skal gi kunnskap om ulike strategier og tilnærmingsmåter i det psykososiale arbeidet med barn, unge og unge voksne. Studenten utfordres på å finne frem til-, og utvikle egne fagteoretiske perspektiv, etiske utfordringer og metoder for å håndtere disse.

Alle emner er obligatoriske og må gjennomføres i henhold til studiemodellen nedenfor.

Organisering og læringsformer

Studiet har som ambisjon å utvikle studentens handlingskompetanse som integrerer kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. For å nå dette målet benyttes ulike arbeids- og undervisningsformer så som forelesninger, selvstudier, kasusarbeid, prosjektarbeid, gruppearbeid og - veiledning.

I studiet benyttes studentaktive metoder som innebærer individuelt- og / eller gruppearbeid, hvor studenten(e) selv arbeider med faglige problemstillinger og litteratursøk. Bibliotekundervisning med innføring i litteratursøk gis i studiets første del.

Studiet skal dyktiggjøre studenten til systematisk kunnskaps- og tjenesteutvikling gjennom å skape dialoger på tvers av fagbakgrunn og tjenestested, og med dette bidra til erfaringsutveksling og veiledning på eget arbeid. Det er felles undervisning kombinert med tverrfaglige og tverretatlige veilednings- og studiegrupper hvor det faglige innholdet knyttes til praktisk arbeid med barn og ungdom. Veiledning skal være bindeledd mellom teoretisk tilnærming og praktisk arbeid.

Brukergrupper og brukererfaring trekkes aktivt inn i undervisningen. Sentrale kjønns- og likestillingsperspektiv inkluderes  i aktuelle tema i studiet.

Høgskolen benytter elektronisk læringsplattform til undervisning, veiledning og kommunikasjon/ informasjon.

Arbeidskrav
Studiets arbeidskrav er beskrevet i emnebeskrivelsene, og skal fremme evne til refleksjon og utvikling av egen yrkespraksis.

Arbeidskrav må være levert/gjennomført og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller fortsette med normal studieprogresjon, men resultatet inngår ikke i endelig karakter.

Arbeidskrav kan blant annet være krav om tilstedeværelse, innleveringer, seminardeltakelse, presentasjoner m.m.

Praksis

Studiet har ingen egen definert praksisperiode. Praksis går over alle fire semestre og er knyttet opp til emne HVPBU10514 Kompetanse og tjenesteutvikling. Studenten skal gjennom hele studiet gjennomføre minimum 300 timer praksis pr. år (ca.1 dag pr. uke i 8 mnd. pr. år). Praksisplass kan være egen arbeidsplass eller et egnet praksissted som studenten finner selv, eller etter anbefaling av fagansvarlig.

Problemstillinger og tema som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes praksis (yrkesutøvelse) og / eller erfaringer fra praksis. Det skal utarbeides begrunnede målsettinger for praksis og refleksjonsnotat / blogger som beskriver egen yrkesutøvelse og utviklingsmuligheter (se arbeidskrav i emne HVPBU10514 Kompetanse og tjenesteutvikling).

Veiledning på studentenes yrkesutøvelse er en del av utdanningsprogrammet. Veiledningen gjennomføres i tverrfaglige grupper, med mål om å styrke samarbeidet innad i en avdeling / institusjon og mellom forvaltningsnivå. Gruppeveilederne har inngående kjennskap til det psykososiale yrkes-  / fagfeltet, og det forutsettes tett samarbeid med fagansvarlige lærere.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen det psykososiale fagfeltet.

Internasjonalisering

Internasjonal litteratur inngår i studiet. Møtet med pasienter fra andre kulturer er et tema i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Tilbakemelding underveis

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet, både skriftlig og muntlig. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere beskrivelse.

Vurdering

Studiet benytter individuelle vurderingsformer.

Alle eksamener vurderes av enten en intern og ekstern sensor eller to interne sensorer. Det benyttes karakterregel A-F. I noen grad benyttes karakterregel Bestått/Ikke bestått. Karakteruttrykkene følger Universitets- og høgskolerådets generelle, kvalitative beskrivelser.

Alle skriftlige oppgaver skal følge retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ. I alle oppgaver skal det synes at studenten er kjent med litteraturen på det nivået oppgaven omhandler.

Følgende perioder for innlevering av eksamensoppgaver er satt for studiets emner:
HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne:
ultimo januar 2018
HVPBU10315 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, unge og unge voksne: medio juni 2018
HVPBU10415 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og dilemmaer:
medio desember 2018
HVPBU10517 Kompetanse og tjenesteutvikling:
primo juni 2019

Plagiatkontroll
Skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Gjennomført videreutdanning gir kompetanse som er etterspurt i yrkesfeltet.

Etter fullført videreutdanning kan det søkes om opptak til HiØs Masterstudium i psykososialt arbeid - helse og sosialfaglig yrkespraksis eller Masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester, såfremt søker oppfyller opptakskravet til det enkelte studium. Det er stort behov for kompetanse både innenfor psykososialt arbeid og tverrfaglig samarbeid - en kompetanse som også er ønsket av sentrale myndigheter.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 20.08.13

Studieplanen er revidert

Studieleder Sigurd Roger Nilsen, 1. juni 2017

Studieplanen gjelder for

Høst 2017

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Vår 2019

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:53