Studieplan for Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning (60 studiepoeng) (2013–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium betalt av oppdragsgiver, Helsedirektoratet. Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse. Det er et tverrfaglig og tverretatlig studium som skal gi kompetanse til å fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsesfaktorer samt kartlegge og dempe innflytelsen av psykososiale belastninger i hjem, barnehage, skole og nærmiljø. Studiet fokuserer på mennesker i alderen 0 til 23 år, og berører spørsmål knyttet til sped- og småbarn, eldre barn, ungdom og unge voksne. Målgruppe er personer som arbeider i skoler, barnehager, helse- og sosialtjenester, barnevernet, politietat og kultur- og fritidstilbud.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle barn og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastinger.
  • har inngående kunnskap om psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser hos barn, ungdom og unge voksne, og kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av slike vansker og problemer
  • har omfattende kunnskap om, kan anerkjenne og gjøre bruk av andre faggruppers kompetanse og utvikle evne til kommunikasjon og samhandling på tvers av faggrupper og nivåer.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere og bistå barn, ungdom og unge voksne som har behov for psykiatrisk omsorg og behandling.
  • kan initiere og videreutvikle helhetlige og samlende tjenestetilbud til barn, ungdom, unge voksne og familier i krise.
  • kan anvende faglig kunnskap til å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap på en vitenskapelig anerkjent måte.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har avanserte kunnskap og ferdigheter til drive fagutviklingsprosjekter på sitt arbeidssted
  • har kompetanse om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak ovenfor barn, ungdom og unge voksne som har til hensikt å bedre deres psykiske helse.
  • har kompetanse til å inngå i helsefremmende og meningsskapende relasjoner med barn, ungdom, og dere familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov.

Opptak

  • Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag, medisin, pedagogikk, politiarbeid og/eller psykologi og
  • Minst to år relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering tas opp som student ved studiet.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er delt i fire emner, og undervisning og pensum er relatert til både lokal, regional, nasjonal og internasjonal erfaring og forskning. Vektlegging av sentrale tema innen de ulike hovedemnene skal gjøres ut fra lokale forutsetninger og behov.

HVPBU10513: Kompetanse og tjenesteutvikling (15 studiepoeng)

Emnet fokuserer på utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Emnet knyttes tett opp til refleksjon og veiledning over egen praksis og konkrete utviklingsprosjekter på arbeidsplassen. Dette emnet strekker seg gjennom begge studieårene.

HVPBU10113: Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng)

Emnet skal gi kunnskaper om psykisk helse hos barn og unge og viktige forutsetninger for å videreutvikle og bedre barns og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastninger. Her skal undervisningen ta for seg både generell utviklingspsykologi og psykiske plager og lidelser hos barn og unge frem til voksen alder.

HVPBU10313: Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (10 studiepoeng)

Emnet skal handle om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og skal gi kunnskap om hvordan kommunene organiserer tjenestetilbudene til barn og ungdom og hvordan ulike samarbeidsstrukturer hemmer eller fremmer betingelser for samarbeid på tvers av profesjoner og etater.

HVPBU10413: Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og dilemmaer (15 studiepoeng)

Emnet skal gi kunnskap om ulike strategier og tilnærmingsmåter i det psykososiale arbeidet med barn og unge. Her skal deltakerne utfordres på å finne frem til egne fagteoretiske perspektiver, metoder og etiske utfordringer, samt metoder for å håndtere disse.

Alle emner er obligatoriske og må avlegges sekvensielt.

Organisering og læringsformer

Studiet har som ambisjon å utvikle en handlingsberedskap som integrerer kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dette gjør at man må ta i bruk et helt spekter av ulike arbeidsformer, så som forelesninger, selvstudier, kasusarbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid. Høgskolen tar i bruk studentaktive metoder, som blant annet kan innebære individuelt arbeid hvor studentene selv søker i litteraturen mens de jobber med utgangspunkt i faglige problemstillinger.  Bibliotekundervisning med innføring i litteratursøk og målrettet søk i forbindelse med prosjektoppgaver gis i studiets første del.

Utdanningen skal muliggjøre systematisk kunnskaps- og tjenesteutvikling gjennom å skape dialoger på tvers av fagbakgrunn og tjenestested, og skal åpne for erfaringsutveksling og veiledning på eget arbeid. Det er felles undervisning kombinert med tverrfaglige og tverretatlige veilednings- og studiegrupper hvor en knytter det faglige innholdet til praktisk arbeid med barn og ungdom. Veiledning skal være bindeledd mellom teoretisk tilnærming og praktisk arbeid.

Høgskolen benytter nettstøttet undervisning (Fronter) og veiledning der dette vurderes som hensiktsmessig.

Videreutdanningen vil inkludere sentrale kjønns- og likestillingsperspektiver i arbeidet med sentrale temaer under hvert emne.

Arbeidskrav

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen eller fortsette med normal studieprogresjon, men resultatet inngår ikke i endelig karakter.

For emnene som inngår i videreutdanningen, vil det blant annet være arbeidskrav som tilstedeværelse, innleveringer, seminardeltakelse, presentasjoner m.m. Det henvises til emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon om arbeidskravene for hvert enkelt emne.

Praksis

Problemstillinger og temaer som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes erfaringer fra praksis. Veiledning på utføring av oppgaver i egen arbeidssituasjon er en del av utdanningsprogrammet. Veiledningen skal være gruppebasert, dette også for å styrke samarbeidet innad og mellom forvaltningsnivå. Veilederne vil ha inngående kjennskap til fagfeltet og det er et nært samarbeid mellom veilederne og resten av undervisningspersonalet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet.

Internasjonalisering

Internasjonal litteratur er i pensum. Å møte pasienter fra andre kulturer er et tema i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet på skjema fra SKUT ved slutten av hvert semester.

Tilbakemelding underveis

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet, både skriftlig og muntlig. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere beskrivelse.

Vurdering

Studiet har varierte vurderingsformer individuelt og i grupper. Det benyttes både karakterskalaen A-F og bestått / ikke bestått. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere beskrivelse.

Alle skriftlige oppgaver skal følge retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ, avdeling for helse- og sosialfag. I alle oppgaver skal det synes at kandidaten har gjort seg kjent med pensum på det nivået oppgaven omhandler.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Etter fullført studium kan du søke om opptak til henholdsvis master i tverrfaglig samarbeid eller master i psykososialt arbeid. Det er stort behov for begge kompetanseområder som også er ønsket av sentrale myndigheter.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 20.08.13

Studieplanen er revidert

Studieleder Finn Samuelsen 08.08.2013

Studieplanen gjelder for

Studiestart høsten 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:25