Studieplan for Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning (60 studiepoeng) (2011–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Informasjon om studiet

Dette er et betalingsstudium betalt av oppdragsgiver, Helsedirektoratet. Utdanningen inngår som et tiltak i regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse. Det er et tverrfaglig og tverretatlig studium som skal gi kompetanse til å fremme og styrke mestring, trivsel og psykososiale beskyttelsesfaktorer samt kartlegge og dempe innflytelsen av psykososiale belastninger i hjem, barnehage, skole og nærmiljø. Studiet fokuserer på mennesker i alderen 0 til 23 år, og berører spørsmål knyttet til sped- og småbarn, eldre barn, ungdom og unge voksne. Målgruppe er personer som arbeider i skoler, barnehager, helse- og sosialtjenester, barnevernet, politietat og kultur- og fritidstilbud.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • kan gjøre rede for grunnleggende vilkår og tiltak for å fremme og videreutvikle barn og ungdoms evner til å mestre livskriser og psykososiale belastinger.
  • har inngående kunnskap om vanlige psykososiale vansker, psykiske problemer og lidelser hos barn, ungdom og unge voksne, og kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utviklingen av slike vansker og problemer.
  • har omfattende kunnskap om, kan anerkjenne og gjøre bruk av andre faggruppers kompetanse og utvikle evne til kommunikasjon og samhandling på tvers av faggrupper og nivåer.

Ferdigheter

Kandidaten

  • har kompetanse til å identifisere og bistå barn, ungdom og unge voksne som har behov for psykiatrisk omsorg og behandling.
  • kan initiere og videreutvikle helhetlige og samlende tjenestetilbud til barn, ungdom, unge voksne og familier i krise.
  • kan anvende faglig kunnskap til å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap på en vitenskapelig anerkjent måte.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har avanserte kunnskap og ferdigheter til drive fagutviklingsprosjekter på sitt arbeidssted
  • har kompetanse om tjenestetilbudets oppbygning lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak ovenfor barn, ungdom og unge voksne som har til hensikt å bedre deres psykiske helse.
  • har kompetanse til å inngå i helsefremmende og meningsskapende relasjoner med barn, ungdom, og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov.

Opptak

  • Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag, medisin, pedagogikk, politiarbeid og/eller psykologi og
  • Minst to år relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering tas opp som student ved studiet.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er delt i fire 15 studiepoengs emner. Undervisning og pensum er relatert til både lokal, regional, nasjonal og internasjonal erfaring og forskning. Vektlegging av sentrale tema innen de ulike hovedemnene skal gjøres ut fra lokale forutsetninger og behov.

Emnene er:

HVPBU10111: Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne
HVPBU10211: Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn
HVPBU10311: Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne
HVPBU10411: Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og dilemmaer

Alle emner er obligatoriske og må avlegges sekvensielt. Se også emneplanene.

Organisering og læringsformer

Studiet har som ambisjon å utvikle en handlingsberedskap som integrerer kunnskap, ferdigheter og holdninger. Dette gjør at man må ta i bruk et helt spekter av ulike arbeidsformer, så som forelesninger, selvstudier, kasusarbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid. Høgskolen tar i bruk studentaktive metoder, som blant annet kan innebære individuelt arbeid hvor studentene selv søker i litteraturen mens de jobber med utgangspunkt i faglige problemstillinger. Biblioteksundervisning med innføring i litteratursøk, og målrettet søk i forbindelse med prosjektoppgaver, gis i studiets første del.

Utdanningen skal muliggjøre systematisk kunnskaps- og tjenesteutvikling gjennom å skape dialoger på tvers av fagbakgrunn og tjenestested, og skal åpne for erfaringsutveksling og veiledning på eget arbeid. Det er felles undervisning kombinert med tverrfaglige og tverretatlige veilednings- og studiegrupper hvor en knytter det faglige innholdet til praktisk arbeid med barn og ungdom. Veiledning skal være bindeledd mellom teoretisk tilnærming og praktisk arbeid. Videreutdanningen vil inkludere sentrale kjønns- og likestillingsperspektiver i arbeidet med sentrale temaer under hvert emne.

Høgskolen benytter nettstøttet undervisning (Fronter) og veiledning der dette vurderes som hensiktsmessig.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men studentene skal arbeide med oppgaver i studiet som viser selvstendig, faglig og kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på relevant forskning innen fagfeltet.

Internasjonalisering

Internasjonal litteratur er i pensum. Å møte pasienter fra andre kulturer er et tema i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet på skjema fra SKUT ved slutten av hvert semester.

Tilbakemelding underveis

Det gis ulike former for tilbakemelding underveis i studiet, både skriftlig og muntlig. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Vurdering

Studiet har varierte vurderingsformer individuelt og i grupper. Det benyttes både karakterskalaen A-F og bestått / ikke bestått. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Alle skriftlige oppgaver skal følge retningslinjer for skriftlige oppgaver ved HiØ, avdeling for helse- og sosialfag. I alle oppgaver skal det synes at kandidaten har gjort seg kjent med pensum på det nivået oppgaven omhandler.

Litteratur

Se de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Etterpå kan du søke om opptak til master i tverfaglig samarbeid og samtidig søke om innpasning av dette studiet. Det er stort behov for denne kompetansen som også er ønsket av sentrale myndigheter.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten 10.06.2009

Studieplanen er revidert

Studieleder Finn Samuelsen 15.11.2011

Studieplanen gjelder for

Studieårene 2011 - 2013.

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE

Studiemodell

Høst 2011

Velg studieretning for å se emner

Høst 2012

Velg studieretning for å se emner

Vår 2013

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:24