Studieplan for Helserett og saksbehandling, videreutdanning (30 studiepoeng) fleksibel modell (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert, deltid

Informasjon om studiet

Studiet er et betalingsstudium, ta kontakt med HiØ VIDERE www.hiof.no/videre for nærmere informasjon.

Studiet er nettbasert, undervisningen foregår på høgskolens læringsplattform og i digitale undervisningsverktøy. Studentene skal i hovedsak kommunisere med hverandre og lærestedet via høgskolens læringsplattform og i nettmøter.

Hovedmålet med studiet er å gi studenten en grunnleggende innføring i helserett og i grunnprinsippene for saksbehandling i helse- og sosialtjenesten. Studiet er både tverrfaglig og tverrsektorielt. 
Målgruppe er personer som arbeider med saksbehandling i NAV, helsesektoren, pasient og brukerorganisasjoner, fagforeninger og i helse- og omsorgsadministrasjonen Pasientombud, Statsforvalteren, Norsk pasientskadeerstatning, Helseklage eller direktorat/departement.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i juridisk metode

  • har kunnskap om de rettsregler som regulerer helsepersonellets ansvar og plikter

  • har kunnskap om de rettigheter pasientene har, og hvordan disse skal ivaretas

  • kjenner til den generelle forvaltningsretten og kan utføre saksbehandling i tråd med forvaltningsrettslige prinsipper

  • har kunnskap om forholdet mellom juss, fag og etikk i saksbehandlingen av helse- og omsorgssaker

  • har kunnskap om hvilket ansvar og oppgaver som ligger på kommune, spesialisthelsetjeneste og private helse- og omsorgstjenester

  • kjenner til de juridiske prinsippene for organisering og beslutningsprosesser i kommunene og spesialisthelsetjeneste

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • sette seg inn i grunnleggende norsk helserett

  • forholde seg til relevante rettskilder på en juridisk holdbar måte

  • identifisere juridiske problemstillinger i konkrete praktiske situasjoner

  • finne frem til aktuelle og relevante juridiske rettsregler i den konkrete sak/situasjon

  • vurdere sakens faktiske forhold på en juridisk adekvat måte

  • anvende de konkrete rettsregler på de faktiske forhold i den konkrete sak/situasjon

  • saksbehandle konkrete forvaltningssaker etter reglene for saksbehandling innen helse- og omsorgssektoren

  • forholde seg til enkeltsaker hvor juss fag og etikk må vurderes og avveies sammen, og i forhold til hverandre

 

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst på hva det innebærer at pasienter har rettigheter og helsepersonellet har plikter

  • er bevisst på hva som er kommunen og spesialisthelsetjenestens plikter og ansvar

  • er bevisst på sentrale juridiske prinsipper som likhetsprinsippet, legalitetsprinsippet og rettssikkerhetsprinsippet

  • er i stand til å arbeide med juridiske problemstillinger innen helse- og omsorgsektoren, både skriftlig og muntlig

  • er i stand til å saksbehandle helse- og omsorgssaker i kommune- og spesialisthelsetjeneste på en juridisk holdbar måte

Opptak

Bachelor eller tilsvarende gradsutdanning på minimum 180 studiepoeng,

og minimum to års arbeidserfaring.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

 Studiet består av ett emne med følgende temaer:

  • Juridisk metode og grunnleggende begreper

  • Rettssystemet

  • Juridisk metode - rettskilder

  • Rettssikkerhet og etikk

  • Grunnleggende menneskerettigheter innen helse- og omsorg

  • Helse- og sosialpersonellets plikter og ansvar

  • Generelt om ansvar

  • Forsvarlighetsnormen

  • Dokumentasjon og kvalitetssikring

  • Taushetsplikt

  • Informasjon og medvirkning

  • Reaksjoner ved brudd på loven

  • Pasientrettigheter

  • Frivillighet og samtykke

  • Innsynsrett

  • Klagerett og klageordninger

  • Rett til nødvendig helsehjelp

  • Rett til økonomisk kompensasjon ved skade og komplikasjoner

  • Forvaltningsrett

  • Forvaltningsloven - særlig reglene ved enkeltvedtak

  • Offentlighetsloven

  • Saksbehandlingsregler og rettigheter etter kommunes helse- og omsorgstjenestelov

  • Særlige saksbehandlingsregler i helsetjenesten

  • Organisering av de kommunale tjenestetilbudene

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Studiet er organisert med forskjellige nettbaserte undervisningsformer. Flere av disse er definert som obligatoriske arbeidskrav.

I studiet benyttes i hovedsak selvstudier, samarbeid i grupper (via internett), nettmøter med faglærere, og andre interaktive studieformer. Det er også lagt opp til løsning av et antall oppgaver, som faglærere gir skriftlig/muntlig tilbakemelding på.

Studiet bygger på at studentene selv har ansvar for sin egen læring og har som forutsetning at studentene engasjerer seg for å oppnå studiets læringsutbytte.

Det gis også tilbakemeldinger på notater, og i nettmøter. Faglærere kan kontaktes i diskusjonsforum i sosiale medier og på læringsplattformen med alle faglige spørsmål.

Et viktig utgangspunkt for videreutdanningen er at studentene har både utdanning og erfaring fra tidligere. Et hovedmål for studiet er å legge til rette for og bygge på den kompetansen som studentene som helhet representerer. Dette oppnås blant annet ved at det i undervisningen legges opp til at studentene selv kan utveksle erfaringer gjennom gruppearbeider på læringsplattformen. Det er en forutsetning at studentene bidrar aktivt til å dele sin erfaring med de andre. Studentene blir delt inn i grupper med egne grupperom på læringsplattformen.

Studiet er tverrfaglig, og utvikling av samarbeidskompetanse mellom yrkesgruppene er et uttalt mål. Studieformene som benyttes skal bidra til økt kunnskap om hverandres kompetanse og til å utvikle gode samarbeidsrelasjoner på tvers av yrkesgruppene. Studiet er praktisk innrettet, slik at studentene kjenner igjen det juridiske stoffet i sin hverdag. Det legges stor vekt på at studenten utvikler ferdigheter som gjør henne/han i stand til selvstendig vurdering av juridiske spørsmål.

Det gis skriftlig/muntlig tilbakemelding på innleverte arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 800 timer i alt på dette studiet. 

Arbeidskrav
Oppmøte på den digitale oppstartsamlingen

Innlevering av inntil 6 skriftlige arbeider.
Minst 4 oppgaver må være godkjent av faglærer.

Arbeidskravene må være godkjente senest 3 uker før eksamen for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
 

Eksamen

Hjemmeoppgave.

Eksamen er nettbasert og består av en:

Individuell hjemmeoppgave på inntil 4000 ord.

Det benyttes karakterskala A-F. 

Sensorordning
Intern og ekstern sensor.

Plagiatkontroll

Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.
 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Norsk helserett er i en dynamisk utvikling - det forutsettes at studiet til enhver tid bygger på gjeldende rett.

Studenten arbeider med oppgaver i studiet som viser selvstendig faglig, kritisk refleksjon over egen yrkesutøvelse.

 

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

• Evalueringen gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem

• Studieprogramansvarlig følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto

Jobb og videre studier

Det er behov for denne kompetansen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, i spesialisttjenesten, i NAV, i annen offentlig forvaltning og andre deler av helse- og sosialtjenesten, privat eller offentlig.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Randi Magnus Sommerfelt, 24.01.2022

Studieplanen er revidert

Undervisningsleder Hege Simensen, 14.02.2024

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024-2025

Studieprogramansvarlig

HiØ VIDERE.
Institutt for velferd, ledelse og organisasjon: Lasse Johnsen og Hege Simensen (fagansvarlig) og Hege Simensen (undervisningsleder).

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 17:21:33