Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • fagets grunnbegreper (religion, livssyn, etikk, filosofi
  • religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
  • viktige tros- og livstolkinger i religionene
  • religionenes historie
  • kristendommens historie og trosinnhold
  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
  • uttrykksformer i religionene
  • vestlig filosofihistorie
  • humanismens historie og den moderne livssynshumanismen 
  • sekulære livstolkinger med vekt på ideologier
  • etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
  • menneskerettigheten og FNs barnekonvensjon
  • å filosofere med barn
  • sentrale arbeidsmåter i faget
  • grunnskolefagets historie
  • reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høgtider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • kan reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvingen
  • kan lage lokale læreplaner i RLE
  • kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvingen som RLE-lærer
  • kan vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
  • kan bruke barns tanker og forestillinger i filosofiske diskusjoner
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

Generell kompetanse
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn 
  • kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • kan se ungdomskultur og samfunn elles i sammenheng med religioner og livssyn

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:36