Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 stp) (2012–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden og delvis nettbasert.

Informasjon om studiet

Studiet er en videreutdanning som er nært knyttet til direkte arbeid med de yngste barna i barnehagen (barn under tre år).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studentene skal arbeide med sin

Faglige kompetanse: Profesjonskunnskap og ledelse knyttet til teoretiske, estetiske og praktiske perspektiver relatert til de yngste barna i barnehagen.

Didaktiske kompetanse: Erfaring med å lede og initiere pedagogiske prosesser knyttet til pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid; gjennomføring av refleksive og kritiske drøftinger av praksis og teori.

Sosiale kompetanse: Evne og vilje til å se, tolke og forstå småbarnas signaler og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere over egne reaksjoner i relasjon til dette.

Yrkesetiske kompetanse: Respekt for småbarns integritet og sitt faglige skjønn, som innbefatter utøvelse av kritisk refleksjon over egen definisjonsmakt i forhold til de yngste barna i barnehagen.

Endrings- og utviklingskompetanse: Skape rom for analytiske, etiske og kritiske drøftinger av profesjonskunnskapen, innbefattet kritisk bevissthet om egne teoretiske og praktiske tilnærminger.

 Etter endt studium har studenten kunnskap om:

  • politiske føringer relatert til de yngste barna i barnehagen
  • nyere forskning om de yngste barna
  • ulike teoretiske perspektiver relatert til 0-3 åringer i barnehager.
  • ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
  • ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon

 Etter endt studium har studenten ferdigheter i:

    • å lede kooperative pedagogiske prosesser, der barn og voksne er medvirkende 
    • å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
    • å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)

Generell kompetanse: Etter endt studium har studenten:

  • evne og vilje til å forholde seg adekvat til småbarnas uttrykk og å innlemme disse i pedagogiske prosesser
  • evne og vilje til og til å gå inn i meningsfulle relasjoner med små barn, samt reflektere kritisk over egen tenkning og handling
  • respekt for småbarns integritet

Opptak

Bestått bachelorgrad i førskolelærerutdanning eller tilsvarende.
Søker må være ansatt og arbeide i barnehage.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner:

LFPUBY111 Små barn og medvirkning (15 studiepoeng)

De yngste barna: politikk og forskning

  • Nasjonale og internasjonale politiske dokumenter relatert til barns rett til medvirkning
  • Nyere forskning om små barn
  • Forestillinger om barn/barndom og voksne/voksendom

Medvirkning: etisk praksis

  • kritisk analyse av medvirkning relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet.
  • ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere relasjoner mellom barn og voksne
  • ulike aspekter ved de yngste barnas medvirkning (demokrati, lek, improvisasjon og læring)
  • Ubehagets etikk

LFPUBY211 Pedagogisk utviklingsarbeid i småbarnspedagogiske praksiser (15 studiepoeng)

Relasjoner: tid, rom, materialer og kropp

  • Kropp og materialitet som medvirkende i pedagogiske prosesser
  • Kooperativ læring: Kollektive konstruksjoner av kunnskap
    • Lyttende pedagogikk
    • Improvisasjon
    • Estetiske læreprosesser

Arbeidsformer i småbarnspedagogiske praksiser: pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid

  • Pedagogisk dokumentasjon
    • Kritiske og reflekterende praksiser
    • Inspirasjoner til en barnehage i bevegelse

Organisering og læringsformer

Studiet bygger på ideen om kooperative læringsprosesser: studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor tradisjonell undervisning skal utfordres.

Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen e-postadresse ved registrering til studiet.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Evaluering av studiet

I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en skriftlig studentevaluering ved slutten av hvert emne.

Tilbakemelding underveis

Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet. Faglærerne gir veiledning og tilbakemelding på arbeidet med temaene i studiet. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Vurdering

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Sluttvurdering:
Det benyttes muntlig vurderingsform i begge emner; hhv gruppe og muntlig. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Det benyttes karakterskala A - F, der A er beste og E laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensur i begge emner.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse.

 

Jobb og videre studier

Studiet er en videreutdanning og egner seg for førskolelærere som skal være pådrivere og støttespillere i barnehagenes kompetanseutvikling relatert til de yngste barna.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 16.06.2010

Studieplanen er revidert

Studieleder Marianne Hatlem 27.11.2012

Studieplanen gjelder for

2012-2013

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning

Studiemodell

Høst 2012

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:13