Studieplan for Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 stp) (2010–2011)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden og delvis nettbasert.
Informasjon om studiet
Studiet er en videreutdanning som er nært knyttet til det direkte arbeidet med barn i barnehagen. Studiets fagprofil retter seg mot fagområdet "De yngste barna i barnehagen" i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Opptak
Bestått bachelorgrad i førskolelærerutdanning eller tilsvarende.
Søker må være ansatt og arbeide i barnehage.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av ett emne som undervises over to semestre. Avsluttende eksamen foregår i 2. semester (vår).
Studiet er delt inn i fire temaområder:
- Pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid som arbeidsformer i småbarnspedagogikk
- Tid, rom og materialers betydning i arbeid med de yngste barna
- Kritiske lesninger av dokumenter knyttet til de yngste barna
- Medvirkning som etisk tilnærming i arbeid med de yngste barna
Organisering og læringsformer
Arbeidet i studiet er interaktivt; studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor vi prøver å utfordre tradisjonell undervisning.
Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen e-post adresse ved registrering til studiet.
Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide sammen i nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Dette er obligatorisk. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at studentene deltar i evalueringen av studiet. I tillegg til løpende evaluering underveis blir det gjennomført en skriftlig studentevaluering ved slutten av studiet.
Tilbakemelding underveis
Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet. Faglærerne gir også veiledning og tilbakemelding på arbeidet med temaene i studiet. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Vurdering
Arbeidskrav
1. Studenten leverer to individuelle fagtekster, hvorav den ene gis skriftlig tilbakemelding fra faglærer. Den andre gis tilbakemelding fra medstudenter i gruppe.
2. Studenten leverer et notat som bygger på fagtekstene og skal fremvise refleksjon over både teoretiske og praktiske sider ved det pedagogiske endrings- og utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Notatet skal godkjennes av faglærer.
3. Fire veiledninger knyttet til endrings- og utviklingsarbeidet må være gjennomført.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
SLUTTVURDERING:
Muntlig, individuell eksamen
Muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) tar utgangspunkt i refleksjonsnotatet (godkjent arbeidskrav). Studenten skal presentere og forsvare sitt skriftlige arbeid i samtale med faglærer og ekstern sensor og i tillegg redegjøre for egen læringsprosess. Muntlig eksamen innebærer også at studenten får spørsmål fra hele pensum.
Internt og ekstern sensor. Eksamen blir vurdert etter gradert karakterskala A - F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23.08.2010
Litteratur (ca 1500 sider)
Bae, Berit (2005) Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i
barnehage. Oslo: Barne- og familiedepartementet. (Tilgjengelig på nett: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense.html?id=440489).
Bae, Berit (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? I Nordisk Barnehageforskning 2(1) 3-15. (Tilgjengelig på nett: http://www.nordiskbarnehageforskning.no/).
Barnehagefolk nr. 1 (2010): Forskning om de yngste. Oslo: Pedagogisk forum.
Bakke, Kari (2005): Å vente på vanndråper. Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer –med utgangspunkt i forming. I Haugen, Løkken og Røthle (2005): Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. K
Brandtzæg, Kristin M. (2010) Fatimas Fang. I Barnehagefolk 27(2). K
Bø, Marit og Thoresen, Marianne (2007). Aksjonsforskning i barnehagen. I Barnehagefolk 24(3). 86-96. K
Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter og Pence, Alan (2002): Fra kvalitet til meningsskaping: morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget.
Fennefoss, Anne Tove og Jansen, Kirsten, E. (2008): Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolking og analyse. Bergen: Fagbokforlaget.
Greve, Anne (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.
Hernes, Leif; Os, Ellen og Selmer-Olsen, Ivar (2010). Med kjærlighet til publikum. Kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Akademisk
Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm.
Johannesen, Nina (2002). Det glemte språket. Hvordan de minste barna i barnehagen bruker imitasjon i kommunikasjonen seg imellom. HiO Hovedfagsrapport 2002 nr. 25. Oslo: Høgskolen i Oslo.
Johansson, Eva og Samuelsson, Ingrid Pramling (2001): Omsorg –en central aspect av förskolepedagogikken. Exemplet måltiden. I Pedagogisk forskning i Sverige 6/2 (81-101). K
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010): Pedagogisk Dokumentasjon –inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (publiseres januar 2010).
Løkken, Gunvor (2005). Økende andel småbarn i barnehagen. Oslo: Barne- og familiedepartementet. K
Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (2009): Improvisasjon – et verktøy for å forstå de yngste barnas