Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 stp) (2009–2010)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden/delvis nettbasert

Informasjon om studiet

Studiet er en videreutdanning som er nært knyttet til det direkte arbeidet med barn i barnehagen. Studiets fagprofil retter seg mot fagområdet 'De yngste barna i barnehagen' i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Opptak

Bestått bachelorgrad i førskolelærerutdanning eller tilsvarende.
Søker må arbeide i barnehage.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett emne som undervises over to semestre. Avsluttende eksamen foregår i 2. semester.

Studiet er delt inn i fem temaområder:

  • Nyere småbarnsforskning
  • Endrings- og utviklingsarbeid med små barn
  • Inkludering og ekskludering av mennesker i samfunn og barnehage
  • Pedagogisk arbeid med småbarn; arbeidsformer, materialer, tid og rom
  • Små barn og estetikk


Organisering og læringsformer

Arbeidet i studiet er interaktivt; studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor vi prøver å utfordre tradisjonell undervisning.

Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høgskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen e-post adresse ved registrering til studiet.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper

Studentene skal arbeide sammen i nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Dette er obligatorisk. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Tilbakemelding underveis

Studentene skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis i studiet. Faglærerne gir også veiledning og tilbakemelding på arbeidet med temaene i studiet. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Vurdering

Informasjon om arbeidskrav/vurdering er sist oppdatert 15.12.2009 (og det er tidligere varslet om at det kommer oppdatering).

Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav

1. Studenten leverer to individuelle fagtekster, hvorav den ene gis skriftlig tilbakemelding fra faglærer. Den andre gis tilbakemelding fra medstudenter i gruppe.

2. Studenten leverer et notat som bygger på fagtekstene og skal fremvise refleksjon over både teoretiske og praktiske sider ved det pedagogiske endrings- og utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Notatet skal godkjennes av faglærer.

3. Fire veiledninger knyttet til endrings- og utviklingsarbeidet må være gjennomført.

Vurdering

Muntlig, individuell eksamen
Muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) tar utgangspunkt i refleksjonsnotatet (godkjent arbeidskrav). Studenten skal presentere og forsvare sitt skriftlige arbeid i samtale med faglærer og ekstern sensor og i tillegg redegjøre for egen læringsprosess. Muntlig eksamen innebærer også at studenten får spørsmål fra hele pensum.

Internt og ekstern sensor. Eksamen blir vurdert etter gradert karakterskala A - F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.



Litteratur

Med forbehold om endringer

Bakke, Kari (2005): Å vente på vanndråper. Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer -med utgangspunkt i forming. Haugen, Sunnøve, Løkken, Gunvor, Røthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.(s 221-236).

Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter og Pence, Alan (2002): Fra kvalitet til meningsskaping: morgendagens barnehage. (oversatt til norsk av Holljen, M. B). Oslo: Kommuneforlaget.

Emilson, Anette (2003): Barn i sentrum. Et spørsmål om perspektiv. I: Johansson, Eva & Samuelsson, Ingrid Pramling: Barnehagen -barnas første skole. Oslo: pedagogisk Forum (35-59).

Fennefoss, Anne Tove og Jansen, Kirsten, E. (2008): Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolking og analyse. Bergen: Fagbokforlaget.

Gillund, Mari (2006): Små barns medvirkning i barnehagens hverdagsliv. HiO-Masteroppgave 2006 nr. 6.

Greve, Anne (2009): Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum.

Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008): Små barn og medvirkning - noen perspektiver. Oslo: Cappelen Damm.

Johansson, Eva og Samuelsson, Ingrid Pramling (2001): Omsorg -en central aspect av förskolepedagogikken. Exemplet måltiden. I Pedagogisk forskning i Sverige 6/2 (81-101).

Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010): Pedagogisk Dokumentasjon -inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget (publiseres januar 2010).

Myrsted, Anne og Sverdrup, Toril (2009): Improvisasjon -et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn nr 3, 2009.

Odegard, Nina og Rossholt, Nina (2008): Barna i byen -former i Brevik. Nærmiljø og samfunn. I Moser, Thomas og Pettersvold, Mari (red.) En verden av muligheter -fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (137-154).

Pettersen, John Roald (2008): De minste trenger de beste [Intervju med Nina Johannesen]. I Barnehagefolk nr2/2008. Oslo: Pedagogisk Forum. (11-13).

Rossholt, Nina (2009): Gråtens mange ansikter (publiseres i Nordisk pedagogikk høsten 2009).

Sandvik, Ninni (2006): Småbarnas muligheter til å virke med i barnehagen. I: Barn, nr. 1 Norsk senter for barneforskning, Trondheim. (27-43).

Sandvik, Ninni, Kolle, Tonje, Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2008): Konstruert mystikk kaster skygger. Utdanning nr. 9/25. April 2008 (42).

Solheim, Morten (2008). Se meg, da! I Barnehagefolk nr 2/2008. Oslo: Pedagogisk Forum. (4-10).

Sommerro, Henning og Kjetil Steinsholt (2006): Improvisasjon - det å være til stede når noe skjer. I Steinsholt, Kjetil og Sommerro, Henning: Improvisasjon -kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: DAMM & SØN. (9-21).

Steinkjær, Eva (2005): Små barn sanser med mer enn øynene. Om toddlere i møte med kunst. I Haugen, Sunnøve, Løkken, Gunvor, Røthle, Monica (2005): Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.(201-220).

Stern, Daniel N. (2004): Her og nå. Øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. (oversatt til norsk av Bildenberg og Toften Roster). Abstrakt Forlag.

Ulla, Bente (2008): Omsorg, makt og barndommar. Rekonseptualisering av omsorg gjennom feministiske poststrukturalistiske tilnærmingar. HiO-masteroppgave 2008 nr.4.

Ødegaard, Elin Eriksen (2006): Kaptein Andreas og hans mannskap: Drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold." I: Barn, nr. 1./2006 (67-83).

Ødegaard, Elin Eriksen (2008): Att skapa mening med livets allvar. I Små barn kan. Fortbildning ab/Förskoletidningen (20-27).

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

foreløpig publisert studieplan - venter på endelig godkjenning

Studieplanen gjelder for

2009 - 2010

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning

Studiemodell

Vår 2010

Velg studieretning for å se emner

Høst 2010

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:20:12