Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver.

  • Overgrepsproblematikk mot barn (1. semester, høst):

Emnet omhandler ny teori og forskning knyttet til temaet incest og seksuelle overgrep mot barn. Hovedfokus vil være en presentasjon av ulike forståelsesmåter og perspektiver på seksuelle overgrep.

  • Hvordan arbeide med overgrep (2. semester, vår):

Emnet er mer tiltaksrettet og fokuserer på hvordan nærme seg incest og seksuelle overgrep mot barn på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Det omfatter både forebyggende arbeid og behandlingstiltak. 

Det legges stor vekt på å forene teori og praksis. Siktemålet med teorien, som studentene gjennomgår i emne 1, skal kunne relateres til praksisfeltet som er sentralt i emne 2. Anvendelse av teori knyttet til praktiske eksempler vil være kjernen i studiet.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Hvert semester består av fire samlinger med to dager pr samling. Samlingene vil hovedsakelig bestå av forelesninger og plenumsdiskusjoner. Høgskolen i Østfold bruker den digitale læringsplattformen Canvas (nettbasert tjeneste for læring, undervisning, og samarbeid). Opplæring i bruk av aktuelle verktøy vil bli gitt i første samling i høstsemesteret.

Bruk av bibliotek
Biblioteket tilbyr veiledning i litteratursøk og referanseteknikk, utlån av bøker, tidsskrifter og teknisk utstyr, samt tilgang til databaser. Det forventes at studentene bruker biblioteket aktivt. Biblioteket gjennomfører egen undervisning for studentene i studiets første del. Målet med bibliotekundervisningen er at studentene skal få informasjonskompetanse og lære å bruke informasjonskilder og gjenfinningssystemer. Studentene skal også lære å vurdere sine kilder kritisk og det forventes at det brukes relevant og oppdatert faglitteratur i arbeide med sentrale problemstillinger.

Egenaktivitet - individuelle studier
Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med emnets temaer mellom samlingene. Gjennom det individuelle studiearbeidet forventes det at studenten utvikler sine studie- og læringsstrategier slik at de i økende grad kan ta ansvar for og styre sin egen læring. 

Arbeidskrav 
I begge emner er det krav om 80 % deltakelse i undervisning. Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen
Det benyttes skriftlige vurderinger i begge emnene. Hvert emne avsluttes med en skriftlig individuell hjemmeeksamen. Emner vurderes etter karakterreglene Bestått/Ikke bestått og A-F. Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Alle hjemmeeksamener skal til elektronisk plagiatkontroll. Manglende innlevering av elektronisk besvarelse vil medføre at besvarelsen ikke blir sensurert. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk.  Se for øvrig forskrift om eksamen, grader og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ikke praksis i utdanningen.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Se pkt. oppbygging og innhold.

Internasjonalisering

Deler av pensum vil være på engelsk og det forutsettes at studentene kan tilegne seg faglitteratur på engelsk. Det benyttes internasjonale komparative perspektiver i framstillingen av det faglige stoffet.

Evaluering av studiet

 For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene inviteres derfor til evaluering etter gjennomført studie. Resultatene av evalueringen bearbeides i en evalueringsrapport som gir grunnlag for videreutvikling av videreutdanningen.

Les mer om studentmedvikning i kvalitetsarbeidet, i henhold til høgskolens godkjente kvalitetssystem for utdanning.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:19:11