Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
-
kan vurdere mistanke om seksuelle overgrep mot barn
-
kan analysere og vurdere kritisk relevante problemstillinger i arbeid med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep ut fra faglige, etiske og juridiske perspektiver
-
kan analysere seksuelle overgrep mot barn ut fra ulike perspektiver (som for eksempel et kjønnsperspektiv, kulturperspektiv, barnevernsperspektiv, behandlingsperspektiv, et maktperspektiv og et barneperspektiv)
-
kan videreutvikle og evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med personer som er utsatt for seksuelle overgrep og deres pårørende og de som utøver seksuelle overgrep
-
kan redegjøre for hvordan ulike tilnærminger kan bidra til å belyse maktforholdene som ligger bak seksuelle overgrep mot barn
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan gjennomføre en kritisk analyse av hvordan sosiale emosjoner, som skyld og skam, påvirker barn og unge som utsettes for seksuelle overgrep
-
kan forholde seg kritisk til og analysere ulike måter seksuelle overgrep mot barn blir fremstilt på i media, faglitteratur, fagartikler og forskning
-
kan beherske samarbeid om seksuelle overgrep mot barn på tvers av fag- og profesjonsgrenser
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan identifisere egen yrkesrolle og ansvarsområde i møte med overgrepsutsatte barn og unge på en måte som ivaretar den utsattes egen forståelse av virkeligheten
-
er i stand til å vurdere betydningen av anerkjennelse og respekt i møte med personer og berørte parter involvert i seksuelle overgrepssaker
-
er i stand til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse i arbeid med barn og unge utsatt for seksuelle overgrep
-
kan kommunisere om og analysere faglige problemstillinger, ulike tilnærmingsmåter og vurdere tiltak innenfor fagområdet seksuelle overgrep mot barn