Sommerbrev til studenter på Organisasjon og ledelse 2 høst 2024

KJÆRE MASTERSTUDENT!

Vi vil, som emnekoordinatorer for dere neste studieår og på vegne av fagstaben på MOL, ønske dere alle en riktig god sommer, og samtidig komme med en tidlig velkomsthilsen til dere som nybakte MOL2 – studenter. Velkommen!

Vi håper dere gleder dere til oppstarten av det andre året på høgskolens masterprogram i Organisasjon og ledelse (MOL). Nå er dere godt i gang! I denne sendingen får dere den grunnleggende informasjonen om studiets andre år. I løpet av første samling, får dere all nødvendig tilleggsinformasjon. Undervisningen vil foregå i høgskolens lokaler på Remmen ved riksvei 21 utenfor Halden, og hvilket klasserom vi skal være på gir vi beskjed om i programmet for samlingene som dere vil finne i Canvas.

Dette velkomstbrevet har lenket opp to tilleggsdokumenter. Årsplanen gir en oversikt over det kommende årets samlinger, tidspunkt for samlingene og forelesere.

Det andre dokumentet er en beskrivelse av retningslinjene for den litteraturgjennomgangen (review-artikkel) som dere skal skrive i løpet av studieåret. Dette dokumentet inneholder også viktig informasjon om eksamensformen i MOL 2.

MOL2: Innhold og struktur

Som dere kan se i emnebeskrivelsen er det mangfoldige og spennende temaer som tas opp i MOL2. I emnebeskrivelsen finner du også litteraturlisten (Leganto). Før hver samling kan denne suppleres med kursorisk litteratur. Den grunnleggende tanken er at MOL2 skal ta opp og problematisere temaer som er knyttet til mennesker og roller i organisasjoner på høsten og organisasjoner og deres omgivelser på våren. Som dere vil se av temabeskrivelsen under vil de fleste av samlingene ha et samtidig fokus på forståelse av organisasjon og av ledelse, og gjerne i sammenheng. Samlingene på MOL2 er viktige også for eksamensarbeidet, ikke minst fordi de gir en sentral oversikt over tematikken på ulike områder, og hvor en kan starte å «grave» i sitt arbeid med litteraturgjennomgangen.     

Det første møtet med MOL2 i høstsemesteret skjer gjennom samlingen Digitalisering i arbeidslivet. I løpet av denne samlingen (onsdag og torsdag) vil du møte flere av oss i fagstaben. Vi vil sette søkelyset på digitalisering i organisasjoner fra et makro- og et mikroperspektiv. Vi problematiserer over positive og negative sider og konsekvenser ved digitalisering. Vi ser på digitalisering i sammenheng med noen perspektiver fra organisasjonsteorien. Vi vil også drøfte tematikken i lys av den norske arbeidslivsmodellen og presentere arbeidslivseksempler og case, som f.eks. samarbeid og arbeidsorganisering, og digitale løsninger i ansettelsesprosesser. På fredag i den første samlingen vil vår tidligere kollega Mats Persson forelese over boken sin; Hvordan skrive en litteraturgjennomgang. Som dere skjønner sparker vi da i gang forberedelsene til å skrive litteraturgjennomgangen.

På den andre samlingen Organisatorisk ulydighet tematiserer vi ulike varianter av «organisational misbehaviour». Her problematiserer vi hvordan forskjellige ledelsesideologier, formelle styringssystemer og ulike varianter av standardisering og kontroll utløser uformelle strukturer og organisatorisk ulydighet i organisasjoner, noe som igjen kan skape utfordringer for ledelse og styring i organisasjoner. Det vil være mest fokus på organisasjonssosiologiske forskningstradisjoner, men vi vil også trekke veksler på psykologiske, sosialpsykologiske og statsvitenskapelige perspektiver. Vi fokuserer også på «problematiske ansatte», og spesielt hva det er som gjør at ansatte blir betraktet som «problematiske» individuelt og kollektivt. Her diskuterer vi også hva ledelsen pleier å gjøre for å håndtere ansatte som gjør motstand eller ikke passer inn.

Den tredje samlingen er også todelt. Del I har fått tittelen Rolleforventninger og -utførelse i organisasjoner. På onsdag i denne tredje samlingen drøfter vi innflytelsen arbeidsroller har for holdninger og atferd i organisasjoner. Vi gjennomgår generelle kategorier av rolleforventninger, problematiserer konsekvensene av rolleoverbelastning og andre stressfaktorer i utførelsen av arbeid, og diskuterer individets selvinitierte handlinger for å forme og endre sine egne arbeidsroller. Den andre delen av samling tre handler om Organisasjoner og etikk. Vi diskuterer etiske utfordringer i organisasjoner, hvordan man kan håndtere disse, og om det er mulig å styre etikk.  

På den fjerde samlingen, Samarbeid i og mellom organisasjoner, vil vi i løpet av to samlingsdager rette oppmerksomheten mot tematikk som samarbeidsformer, tillit, ledelse av samarbeid og litt om prosjektet som samarbeidsform.  Fredag er det et rent oppgaveseminar, se nærmere informasjon lenger ned. Husk at eksamensarbeidet som leveres i begynnelsen av juni da vil være en bearbeidet versjon av det utkastet dere leverer i desember og i april, som arbeidskrav.

Vårsemesteret starter med den femte samlingen som har fått tittelen CSR - Corporate social responsibility, bedrifters samfunnsansvar på norsk, og omdømme. Vi tematiserer de etiske forpliktelser organisasjoner, bedrifter og næringsliv må forholde seg til i dag. Vi diskuterer begrepet omdømme («corporate reputation»), som har stor betydning for hvordan næringslivet organiserer seg og kommuniserer. Del II av samlingen har fått tittelen Profesjoners rolle i den moderne velferdsstaten, og bygger videre på noe av tematikken fra den fjerde samlingen, om samarbeids(-utfordringer), og vi ser da nærmere på samarbeid og samordning mellom profesjoner og organisasjoner. Vi vil gjennomgå tradisjonelt og moderne syn på profesjoner.

På den sjette samlingen arbeider vi med Demokrati - ideer og institusjoner. Her rettes søkelyset mot demokratiet og dets institusjoner, teorier om demokrati og det etisk-normative grunnlaget for offentlig sektor. Vi vil snakke om både det «lille» og det «store» demokratiet og forholdet mellom dem, og tydeliggjøre hvordan institusjonsutforming og organisering kan realisere demokratiske idealer på ulike sektorer og nivåer av politikk, samfunn og arbeidsliv.

Temaet for den syvende samlingen er institusjonell teori. Samlingen, med tittelen Institusjonell teori i en norsk arbeidslivskontekst; design av organisasjoner, tar sikte på å gi oversikt hvordan deler av denne teoritradisjonen kan brukes inn i egne forskningsprosjekter, som for eksempel masteravhandlingen. Vi vil være opptatt av muligheter og begrensninger ved å bruke organisasjonsdesign som redskap for å utforme og prege beslutninger i organisasjoner. Samlingen har fokus på organisasjoners behov og mulighet for å opprettholde den kombinasjonen av stabilitet og fornyelse som er essensiell i godt fungerende demokratier.

Så avslutter vi studieåret med den åttende samlingen der vi ser litt nærmere på den forestående prosessen med å skrive en masteroppgave i Organisasjon og ledelse. Den første dagen er satt av til å tematisere hva det vil si å bevege seg fra litteraturgjennomgang til masteravhandling, og hva det innebærer å gå inn i et masteravhandlingsprosjekt med veileder. Dag to får vi besøk av to av våre tidligere masterstudenter. De forteller om sine opplevelser og erfaringer med å skrive masteravhandling i Organisasjon og ledelse. I tillegg presenterer de det faglige arbeidet sitt. Den tredje av disse dagene brukes til gruppeseminar, der studentene får de siste kommentarene på utkastet til litteraturgjennomgang, før denne leveres som eksamensarbeid mandag 2. juni.

Arbeidskrav og eksamen

Akkurat som dere kjenner fra MOL1 opererer vi med to typer arbeidskrav på MOL2, arbeidskrav som må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Det ene arbeidskravet er knyttet til oppmøte, der kravet er at dere deltar på minst 75 % av undervisningen, noe som innebærer at dere må være til stede på minimum 18 av studieårets 24 samlingsdager. Det er fint om dere alltid tar kontakt med en av oss som er emnekoordinatorer og sier fra på forhånd hvis dere ikke kan stille på enkelte samlingsdager, slik at også vi kan ha oversikt over oppmøte og fravær. Hvis det mot formodning skulle oppstå en situasjon hvor en er nødt til å være borte mer enn seks samlingsdager vil det ikke nødvendigvis bety at en ikke kan gå opp til eksamen. Den vanlige måten å ordne dette på er at studenten det gjelder da får en ekstra oppgave som han/hun må gjennomføre, og at dette da fungerer som en erstatning for manglende antall oppmøtedager. Det andre arbeidskravet er knyttet til at en leverer godkjente utkast til de to gruppeseminarene i desember og april. Hvis det av ulike årsaker oppstår problemer knyttet til det å gjennomføre disse arbeidskravene er det viktig at en orienterer emnekoordinator, som da vil gjøre sitt beste for å løse situasjonen på en best mulig måte for studenten det gjelder. 

Dere skal altså skrive to utkast til arbeidskrav som skal leveres inn før 4. og 8. samling, fredag 6. desember og fredag 4. april (innen kl. 0900). På den første, tredje, fjerde, syvende og åttende samlingen vil det bli satt av en halv eller hel dag til seminar. Seminaret på første og tredje samling vil i all hovedsak være undervisningsseminar i plenum, der det holdes metodeforankrede forelesninger knyttet til ulike aspekter av hva det innebærer å arbeide fram en litteraturgjennomgang. Det fjerde og åttende seminaret vil være rene oppgaveseminar, der dere - akkurat som på MOL1 i fjor - vil bli delt inn i grupper ledet av representanter fra staben, som vil kommentere på utkastene/arbeidskravene. Det vanligste er at gruppene fra MOL1 videreføres. Dersom det er store frafall på grupper, kan det hende vi må omrokere. I disse oppgaveseminarene vil det være ca. seks studenter per gruppe, og hvor alle skal kommentere alles arbeider i løpet av en hel seminardag. Eksamensarbeidet som leveres i begynnelsen av juni vil da være en bearbeidet versjon av det utkastet dere to ganger tidligere (i desember og april) har levert som arbeidskrav. Eksamensoppgaven leses av en ekstern sensor, som etter samtale med den interne sensoren setter en endelig karakter. Sensurfall vil da bli tre uker etter innlevert oppgave, 23. juni.

Men det er viktig å understreke at det som leveres som arbeidskrav til de ovenfor nevnte datoene nettopp er utkast, ikke ferdige oppgaver.  Det er også viktig å understreke at litteraturen til de ulike samlingene er svært sentrale kilder til de litteraturgjennomgangene dere skal skrive, men at hvilke kilder dere skal bruke også er avhengig av hva slags teori dere velger å tematisere, og at det selvsagt er mulig å tematisere annen teori enn den som er lagt opp til de ulike samlingene i MOL2. Samtidig er det først når dere har jobbet dere gjennom hele pensumstoffet til MOL2 at dere kan vite hva som skal tas med og ikke tas med av det som er tematisert i de ulike samlingene. Dere har derfor anledning til å bruke hele studieåret - helt fram til den endelige innleveringsfristen i juni - på å bearbeide og forbedre de utkastene som er levert inn som arbeidskrav i desember og april. Den endelige eksamensdatoen/innleveringsfristen er mandag 2. juni, og det er de utgavene av litteraturgjennomgangen (review-artiklene) som ligger i Inspera kl. 23.59 den dagen som er eksamensoppgavene som sendes til sensor. 

Organiseringen av undervisningen

Undervisningen består av åtte tre-dagers fellessamlinger. Alle samlingene er på onsdag, torsdag og fredag, og alle starter kl. 0915 og varer til ca. kl. 1515 (senest kl. 1530). Vanligvis er det lunsj rundt 11.30 – 12.00, men dette kan variere fra gang til gang. Det er fire samlinger i høstsemesteret og fire i vårsemesteret: Høsten 2024 holdes de i uke 36, 41, 45 og 50, våren 2025 holdes de i uke 3, 7, 11 og 15.

Undervisningen i fellessamlingene baserer seg mest på forelesninger med aktiv studentdeltakelse, og de suppleres med gruppearbeid og åpne seminarer. På første samling organiserer vi kollokviegrupper med fire-seks studenter i hver, som møtes og samarbeider mellom samlingene. Mange av dere vil nok allerede ha opprettet kollokviegrupper fra MOL1 som videreføres. Det er flott om dere selv tar initiativ til disse gruppene, men ansvarlig koordinator vil bidra til at alle kommer med i en slik gruppe. Til seminarene er det helt opp til studentene om vi bruker de samme gruppene som dere brukte på MOL1, om vi lager mindre eller større justeringer av disse, eller om vi lager helt nye grupper. Kollokviegruppene samarbeider om alt mulig fra gruppeoppgaver og arbeidet med litteraturgjennomgangen, til det å forberede seg til samlinger og repetere pensum. På første samling skal det også velges en studenttillitsvalgt for MOL2-kullet.

Studiet bruker en undervisningsform der studentene forventes å være aktive, slik at dere bidrar til å prege studiet og læringsutbyttet både for dere selv og hverandre. Studentene er derfor ikke bare avhengige av at foreleserne dukker opp, men også av at de andre studentene er fast til stede, slik at en i fellesskap kan bygge videre på det en har kommet fram til i tidligere samlinger. Undervisningen i samlingene bygger på at studentene har lest pensumlitteraturen før samlingen, og jobbet med litteraturgjennomgang-utkastene de gangene det er aktuelt. Vi vil også understreke at undervisningen er knyttet til temaer, ikke til bestemte bøker. Foreleserne vil riktignok ta utgangspunkt i pensumstoffet, men står fritt til å komme med supplerende og utdypende stoff i forhold til pensum.

Canvas

I Canvas vil du før oppstart i september finne all informasjon om studiet, studieplan, pensumliste mm. Her blir materiale som er delt ut i samlingene, og som finnes i elektronisk form, lagt ut. Her finner dere navn og e-post-adresser på alle studentene, her opprettes egne sider for kollokviegruppene. Dere har alle sammen i forbindelse med studiene fått tilsendt brukernavn og passord, som er nødvendig for å komme inn på alle de steder som krever innlogging. Dere bruker det for å komme inn i Canvas når den åpner, e-post og studentweb. Logg dere inn i god tid før første samling slik at vi er sikre på at alle har kommet inn når første samling starter i september. Informasjon om samlingene publiseres i Canvas ca. fem – syv dager før samlingene starter.

Forberedelser og sommerlektyre

Siden våre masterstudenter i Organisasjon og ledelse er i full jobb ved siden av studiene, er det mange som ønsker å bruke sommerferien til å sette seg inn i deler av pensumlitteraturen. Dette er selvsagt noe vi anbefaler! Alle hovedbøkene på MOL2 er i grunnen egnet som sommerlektyre, og vi vil ikke påstå at noen av bøkene er viktigere enn andre. Hvis en vil jobbe med stoffet før vi møtes i september vil vi derfor anbefale at en enten blar gjennom litteraturen og skaffer seg en overfladisk oversikt over innholdet i alle bøkene, eller at en plukker ut to-tre av de bøkene som en selv har mest lyst til å lese. Det er samtidig verdt å nevne at pensumlitteraturen til den åttende samlingen (april) jo er knyttet opp til det spesifikke arbeidet med litteraturgjennomgangen, og at litteraturen der derfor vil være aktuell gjennom hele studieåret. Ett tips til en lettlest bok som oppvarming til arbeidet med litteraturgjennomgangen er:

Furseth og Everett (2020). Masteroppgaven. Hvordan begynne – og fullføre.  3. utgave. Universitetsforlaget.

Detaljert program for første samling vil bli lagt ut i Canvas innen onsdag 28. august. Vi har oppfordret alle faglærere til å legge programmet ut i Canvas seinest fredag før samling. Vi vil også understreke at dere når som helst i løpet av sommeren kan ta kontakt med en av oss på e-post hvis det er noe som etter denne redegjørelsen fortsatt skulle være uklart. All pensumlitteratur (bare i sporadiske tilfeller den anbefalte tilleggslitteraturen) skal være tilgjengelig på Index bokhandel på Remmen fra ca. 15. august, og det meste av litteraturen finnes der allerede nå.  

Semesterregistrering

For å få tilgang til Canvas må du semesterregistrere deg i Studentweb. Semesterregistrering og betaling av semesteravgift kan gjøres fra 1. august.

Om dere i sommer hiver dere over neste års pensum eller ikke, pass på å unn dere et pusterom og sett deres eget behov først – dere trenger å lade batterier før det smeller til igjen med krevende hverdager.

Da gjenstår det bare igjen å ønske deg vel møtt!

Vennlig hilsen

Sol Skinnarland

Emnekoordinator MOL2 2024-2025

sol.skinnarland@hiof.no

og

Elizabeth Anne Solberg

Emnekoordinator MOL2 2024-2025

elizabeth.solberg@hiof.no

Publisert 15. juni 2024 09:31 - Sist endret 20. juni 2024 08:53