Studieplan for Masterstudium i organisasjon og ledelse (120 studiepoeng) (2012–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 4 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Gjennomført og bestått studium gir rett til tittelen master i organisasjon og ledelse.
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- avansert kunnskap innenfor sentrale deler av fagområdet organisasjon og ledelse.
Ferdigheter
Kandiaten har
- øvd opp sine analytiske evner og der igjennom økt evnen til adekvat problemløsning.
- tilegnet seg nødvendige styringsverktøy som leder og oppøvd ferdigheter i anvendelse av disse styringsverktøy for å kunne møte de stadig større utfordringer som offentlige og private virksomheter står overfor.
- evnen til å gjennomføre utviklings- og endringsarbeid i egen organisasjon innenfor rammen av egen lederstilling eller som del av stabsfunksjoner.
- evnen til å gjennomføre en kritisk analyse av organisasjonens virkemåte.
- god forståelse for de særegne betingelser som gjør seg gjeldende i endringsprosesser, og hensiktsmessige valg av virkemidler.
- evnen til å se mulighetene til a) å påvirke eget handlingsrom og b) øke organisasjonens handlingskapasitet.
Generell kompetanse
Kandidaten har
- evnen til å analysere relevante organisasjonsetiske og forskningsetiske problemstillinger
- innsikt i de utfordringer og muligheter ledere står overfor på alle nivåer i offentlig og privat sektor
- oppøvd bevissthet om egen lederrolle
- evnen til å utvikle veier til personlig vekst og mestring av lederrollen, blant annet ved å synliggjøre hvordan individuelle, relasjonelle, organisasjonsmessige og samfunnsmessige forhold påvirker lederrollen.
Opptak
- 3-pårig bachelorutdanning eller tilsvarende og
- Minimum 3 års relevant yrkeserfaring etter gjennomført høyere utdanning
Realkompetanse kan erstatte deler av kravet om høyere utdanning. Særlig relevant yrkeserfaring før gjennomført høyere utdanning kan unntaksvis godkjennes.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
120 studiepoeng er definert som 2 års heltidsstudier. Tar man mastergradsstudiet mens man er yrkesaktiv, vil normal gjennomføring være fire år. Om det er ønskelig å få noe tid mellom programmene til vurdering av metoder, kunnskaper og ferdigheter, er det rom for fleksibel gjennomføring når det gjelder overgang mellom de ulike trinn i mastergraden. Det kan søkes om fritak for ulike emner om studenten har gjennomført studier med tilsvarende omfang (30 studiepoeng) og på tilsvarende, høyere grads nivå. For fritak fra emnene Ledelse og Utdanningsledelse kreves at det i tilsvarende studium inngår 10 studiepoeng i organisasjonsteori og 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode. Følgende emner tatt ved HiØ vil kunne gi slikt fritak:
- Kvalitetsarbeid
- Helse- og sosialadministrasjon
Studiet består av ett valgfritt emne samt tre obligatoriske emner, hvert på 30 studiepoeng. Samtlige emner går over to semestre.
Tematisk inndeling:
EMNER 1.ÅR | ||||
Ledelse | ELLER | Utdanningsledelse | ||
1.semester | 2.semester | 1.semester | 2.semester | |
Organisasjonsteori Makt og ledelse Alternative organisasjonsformer
| Kommunikasjon og samhandling Kjønnsperspektiv på org. og ledelse Team og teambygging
| Profesjonalitet Ledelsesansvar Organisasjonsforståelse Makt og ledelse | Kommunikasjon og samhandling Globalisering og skole
|
Det velges et av emnene Ledelse eller Utdanningsledelse første året.
OBLIGATORISKE EMNER | |||||
Ledelse og styring | Organisasjons- og ledelseutvikling | Masteravhandling | |||
3.semester | 4.semester | 5.semester | 6.semester | 7.semester | 8.semester |
Etikk, verdistyring og handlingsrommet Internasjonalisering, globalisering og | Økonomistyring Kvalitetsledelse og andre verktøy for | Individuelle strategier Gruppestrategier | Organisatoriske strategier Vitenskapsteori | Masteravhandling
| Masteravhandling
|
Samfunnsvitenskapelig metode og akademisk skriving er for øvrig integrert i de respektive undervisnings- og læringsoppleggene.
Rekkefølgen for å gjennomføre mastergraden er angitt ved semestrene. I semester 6 "Organisatoriske strategier for utvikling" gjennomføres en prosjektoppgave som ledd i oppstart av masteravhandlingen. Prosjektoppgaven skal rette studentene inn mot det etterfølgende arbeidet med masteravhandlingen. Det innebærer at arbeidet med masteroppgaven i realiteten starter tidligere enn det som formelt er angitt i den tematiske inndelingen over.
Se for øvrig den enkelte emnebeskrivelse for detaljert beskrivelse av emnene.
Organisering og læringsformer
Mastergradstudiet har en tverrfaglig karakter. På den ene siden anvendes teorier og metoder fra ulike vitenskapelige fagområder. På den andre siden kan også teoriene og metodene som er rettet inn mot bestemte områder anvendes i ulike sektorer, bransjer og virksomhetstyper. Studentene kommer til studiet med forskjellige erfaringer både av teoretisk art og yrkesmessig karakter. De har derfor mulighet til å lære mye av hverandres ulike bakgrunn og erfaring. Studiet legger opp til en arbeidsform der forskjellene i bakgrunn og erfaring utnyttes aktivt i studieopplegget som en ressurs.
Vitenskapsteoretiske emner og samfunnsvitenskapelige metoder er integrert i studiet gjennom teoretiske perspektiver og empiriske undersøkelser. Mye av vitenskapsteori og metode kommer i forbindelse med veiledning gjennom øvelser, hjemmeoppgaver, gruppearbeid eller prosjektarbeid. Hver enkelt student utfører for eksempel et prosjektarbeid med et omfang tilsvarende 15 studiepoeng allerede i første del av mastergradsutdanningen. Her må studenten redegjøre for hvilke metodiske valg som er mulige, begrunne det valg som er gjort og på tradisjonelt vis foreta en drøfting av de metodiske valg, sett i forhold til problemstillingen for prosjektet.
Det er bare i emnet Organisasjons- og ledelsesutvikling, det gis mer formell undervisning i vitenskapsteori og metode, med vekt på kvalitative tilnærminger som case-studier, feltarbeid, intervjuformer, m.m. I forbindelse med avhandlingsarbeidet i de siste 30 studiepoengene vil det kunne bli gitt noe mer undervisning i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode, men da i seminarform. I forbindelse med avhandlingen skal studenten velge 1500 sider pensum, hvorav 500 sider skal være metode og/eller vitenskapsteori.
Dette betyr at omfanget i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode i løpet av studiet er på omkring 25 studiepoeng.
Akademisk skriving
Masterstudentene får opplæring og øving i akademisk skriving samt kritisk kildesøk og -bruk integrert i undervisningen. Skriveopplæringen gis underveis, i forbindelse med prosjektoppgaven i første og andre semester for emnene Ledelse og Utdanningsledelse, og sammen med opplæring i vitenskapsteori og -metode i tredje emnet Organisasjons- og ledelsesutvikling. I tillegg legges vekt på god skriving under den individuelle veiledningen til masteravhandlingen i fjerde emne.
Veiledning
Det gis veiledning underveis gjennom hele studiet. Det gis vanligvis kun veiledning når det er tilsendt en skriftlig tekst i god/avtalt tid på forhånd. Hovedregelen er at veiledning foregår ved studiested Halden; for veiledere med andre tjenestesteder gjøres det individuelle avtaler.
Arbeidskrav
Det kan være arbeidskrav knyttet til det enkelte emne. Disse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan bl.a. være innleveringer i form av fordypningsoppgaver. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Praksis
Det er ikke knyttet veiledet praksis til dette studiet.
Forsknings- og utviklingsarbeid
Undervisning og veiledning skal være forskningsbasert og knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig sektor. Studentene skal få innsikt i utviklingstrekk i fagområdet, kildekritisk kompetanse og øvelse i å tenke kritisk. Studentene skal gjennom hele studiet få utvikle sine teoretiske kunnskaper om og praktiske ferdigheter i bruk av samfunnsvitenskapelig metode.
Internasjonalisering
Studiets innhold, arbeidsformer og pensum bygger både på nasjonal og internasjonal forskning. Som deltidsstudium, basert på konsentrerte samlinger er studiet spesielt tilpasset yrkesaktive studenter. Dette begrenser mulighetene som deltidsstudent å ta ett eller to semestre i utlandet. Dersom den enkelte student ønsker et kortere eller lengre opphold utenlands, kan dette drøftes med studieansvarlig og internasjonalt kontor. Et slikt utenlandsopphold vil passe best i studiets siste del der masteravhandlingens skal skrives.
Avdelingen har et nært samarbeid med Linnéuniversitet i Sverige. På studienivå inkluderer dette blant annet lærerutveksling, veilednings- og sensursamarbeid. Avdelingen har også etablert samarbeid med Karlstads universitet i Sverige, dette inkluderer blant annet lærerutveksling og veiledningssamarbeid. I tillegg har høgskolen tilsatt en professor II fra Karlstads universitet.
Evaluering av studiet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. De enkelte emnene og studieprogrammet som helhet evalueres gjennom underveisevaluering og en sluttevaluering. Resultatene behandles i lærergruppen og i Utvalg for studiekvalitet, undervisning og internasjonalisering ved avdelingen.
Tilbakemelding underveis
Det gis løpende tilbakemeldinger til studentene gjennom individuell veiledning, dialogene i samlingene, og gjennom kollokviegrupper.
Vurdering
Vurderingsformene varierer fra emne til emne. Nærmere opplysninger finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med bokstavkarakterer og en karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. I emnet Organisasjons- og ledelsesutvikling benyttes karakterregel "Bestått / Ikke bestått".
Litteratur
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Jobb og videre studier
Masterstudiet i organisasjon og ledelse fra Høgskolen i Østfold kan gi mulighet til videre ph.d.-utdanning, og lederstillinger i privat og offentlig sektor.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Fungerende dekan Sverre Vesterhus, 30.03.2012Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2012 - 2016.Studieprogramansvarlig
Fakultet for helse, velferd og organisasjonStudiemodell
Høst 2012
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2013
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2013
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2014
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2014
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2015
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2015
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2016
Emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner