Studieplan for Masterstudium i organisasjon og ledelse (120 studiepoeng) (2009–2013)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 4 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Opptak
Realkompetanse kan erstatte deler av kravet om høyere utdanning. Særlig relevant yrkeserfaring før gjennomført høyere utdanning kan unntaksvis godkjennes.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
De enkelte studieenhetene/emnene og mastergradstudiets oppbygging:
Organisering og læringsformer
Mastergradstudiet har en tverrfaglig karakter. På den ene siden anvendes teorier og metoder fra ulike vitenskapelige fagområder. På den andre siden kan også teoriene og metodene som er rettet inn mot bestemte områder anvendes i ulike sektorer, bransjer og virksomhetstyper. Studentene kommer til studiet med forskjellige erfaringer både av teoretisk art og yrkesmessig karakter. De har derfor mulighet til å lære mye av hverandres ulike bakgrunn og erfaring. Studiet legger opp til en arbeidsform der forskjellene i bakgrunn og erfaring utnyttes aktivt i studieopplegget som en ressurs.
Vitenskapsteoretiske emner og samfunnsvitenskapelige metoder er integrert i studiet gjennom teoretiske perspektiver og empiriske undersøkelser. Mye av vitenskapsteori og metode kommer i forbindelse med veiledning gjennom øvelser, hjemmeoppgaver, gruppearbeid eller prosjektarbeid. Hver enkelt student utfører for eksempel et prosjektarbeid på 15 studiepoeng allerede i første del av mastergradsutdanningen. Her må studenten redegjøre for hvilke metodiske valg som er mulige, begrunne det valg som er gjort og på tradisjonelt vis foreta en drøfting av de metodiske valg, sett i forhold til problemstillingen for prosjektet.
Det er bare på det tredje nivået, studieenheten i Organisasjons- og ledelsesutvikling, det gis mer formell undervisning i vitenskapsteori og metode, med vekt på kvalitative tilnærminger som case-studier, feltarbeid, intervjuformer, m.m. Også i forbindelse med avhandlingsarbeidet i de siste 30 studiepoengene vil det kunne bli gitt noe mer undervisning i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode, men da i seminarform. I forbindelse med avhandlingen skal studenten velge 1500 sider pensum, hvorav 500 sider skal være metode og/eller vitenskapsteori. Se for øvrig litteraturhenvisningene under de enkelte studieenhetene.
Dette betyr at omfanget i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode i løpet av mastergraden er på omkring 25 studiepoeng.
Arbeidskrav
Det kan være arbeidskrav knyttet til det enkelte emne. Disse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan bl.a. være innleveringer i form av refleksjonsnotater.
Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.
Praksis
Mastergradstudiet og de enkelte studieenhetene er både erfaringsbaserte og deltakerstyrte ved at det legges avgjørende vekt på studentenes praksis og erfaring, og på deres engasjement og aktive deltakelse.
Det legges vekt på å gjøre avstanden mellom den konkrete erfaring i hverdagen og den nødvendige, i teorien forankrede begrepsdannelse så liten som mulig. Samtidig er det nødvendig å operere med et klart skille mellom det teoretiske og det hverdagslige. Studiet er deltakerstyrt og oppfordrer til et sterkt engasjement fra studentenes side. Studentene selv skal fremstille problemer og utfordringer som de opplever å stå overfor. Utfra dette blir studentene selv oppfordret til å markere bestemte behov for kompetanseoppbygging. Verken organiseringen eller innholdet i masterstudiet er derfor fastlåst og kan endres og tilpasses.
Masterens erfaringsbaserte og deltakerstyrte profil forutsetter at høgskolen og studentene har nær kontakt med arbeids- og organisasjonslivet. Mest praktisk gjøres dette gjennom prosjektarbeid og særlig masteravhandlingen. Bruk av representanter fra arbeids- og organisasjonslivet som forelesere og besøk ved bedrifter og virksomheter er også aktuelt. Videre kan enkelte studenter knytte sine avhandlinger direkte til andre forskningsprosjekter i offentlige og private virksomheter. Høgskolen vil støtte opp under slike koblinger.
Tilbakemelding underveis
Det gis løpende tilbakemeldinger til studentene etter hver samling i de ulike emnene gjennom samlinger, kollokviegrupper og veiledning.
Vurdering
Vurderingsformene varierer fra emne til emne. Nærmere opplysninger finnes i de enkelte emnebeskrivelser. Det benyttes det nasjonale karaktersystemet med bokstavkarakterer og en karakterskala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Konstituert dekan Theo Schewe, 22. 6. 2009Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2009 - 2013.Studieprogramansvarlig
Fakultet for helse, velferd og organisasjonStudiemodell
Høst 2009
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2010
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2010
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2011
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2011
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2012
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Høst 2012
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner
Vår 2013
Obligatoriske emner i masterstudiet Organisasjon og ledelse
Velg studieretning for å se emner