Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

Kunnskaper
Studenten

  • har kunnskap om naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • har kunnskap om bruk av modeller i naturfag som representerer fenomener man ikke kan observere direkte
  • har kunnskap om grunnleggende økologiske begreper og noen økosystemer
  • har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i økosystem og om naturtyper som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet, med fokus på høstbiologi
  • har kunnskap om menneskekroppens bygning, struktur og funksjon i utvalgte, sentrale organsystem
  • har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse, kost og livsstil
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi
  • har kjennskap til sikkerhet på laboratoriet og i felt for studenter og lærere
  • har kjennskap til uorganiske stoffers inndeling, betydning og navnsetting
  • forstår oppbygningen av det periodiske system
  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om partikkelmodellen og hvordan den brukes til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser
  • har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet, med fokus på vinter- og vårbiologi
  • har kunnskap om elektriske og magnetiske krefter og hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
  • har kunnskap om energi, energibevaring, energikvalitet og energiproduksjon
  • har kunnskap om drivhuseffekten og problemstillinger knyttet til klimaendringer
  • har kunnskap om jordas plass i universet, solsystemets bestanddeler og hvordan disse beveger seg i forhold til hverandre
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen som naturvitenskapen har utviklet, herunder mekanismer bak evolusjon og genetisk variasjon
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for bevaring av natur og kultur for kommende slekter
  • har grunnleggende kunnskap om livsprosesser i celler, oppbygging av celler til organismer og kjennskap til arter som er tilpasset norsk natur
  • har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i lys av en bærekraftig forvaltning
  • har kjennskap til fornybare og ikke-fornybare energikilder gjennom samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
  • har kjennskap til enkle kjemiske reaksjoner, separering av stoffer, analyse av ukjent stoff, balansering av ligninger, nøytralisasjon, pH og buffer

Ferdigheter 
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
  • kan plukke sopp med påfølgende sortering og gjennomgang av fangsten
  • kan behandle kjemiske stoffer på et laboratorium samt konsentrater av syrer og baser
  • kan formidle krav til sikkerhet i naturfagundervisning, og kunne praktisere dette
  • kan anvende periodesystemet til å forklare oppbygging av molekyler og kjemiske reaksjoner
  • kan planlegge undervisning i pubertet og seksualitet
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkt og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
  • kan utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan lage en studiesamling med enkle prepareringsmetoder
  • har innsikt i å reorientere elevers hverdagsforestillinger

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har kunnskap om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse o g grunnleggende ferdigheter
  • kan behandle kjemikalier og legge opp en undervisning hvor viktige prinsipper i kjemi blir belyst både ved demonstrasjoner og via øvelser med studentene
  • kan anvende digitale ferdigheter i undervisning i kjemi
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
  • har kunnskap om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på utforskende undervisning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har innsikt i artsmangfold og metoder som kan bidra didaktisk til å utvikle undervisningspraksis, naturglede og undring i naturfag
  • forstår logikken fra periodesystemet til molekyler og kjemiske reaksjoner
  • innsikt i evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag, didaktikk og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
  • kan benytte modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsformer
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning
  • har innsikt i vitenskapsteori og fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:19:37