Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- har kunnskap om bruk av modeller i naturfag som representerer fenomener man ikke kan observere direkte
- har kunnskap om grunnleggende økologiske begreper og noen økosystemer
- har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i økosystem og om naturtyper som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet, med fokus på høstbiologi
- har kunnskap om menneskekroppens bygning, struktur og funksjon i utvalgte, sentrale organsystem
- har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse, kost og livsstil
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi
- har kjennskap til sikkerhet på laboratoriet og i felt for studenter og lærere
- har kjennskap til uorganiske stoffers inndeling, betydning og navnsetting
- forstår oppbygningen av det periodiske system
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om partikkelmodellen og hvordan den brukes til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur og hvordan de har utviklet seg gjennom tilpasning til miljøet, med fokus på vinter- og vårbiologi
- har kunnskap om elektriske og magnetiske krefter og hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
- har kunnskap om energi, energibevaring, energikvalitet og energiproduksjon
- har kunnskap om drivhuseffekten og problemstillinger knyttet til klimaendringer
- har kunnskap om jordas plass i universet, solsystemets bestanddeler og hvordan disse beveger seg i forhold til hverandre
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til utvalgte norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen som naturvitenskapen har utviklet, herunder mekanismer bak evolusjon og genetisk variasjon
- har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for bevaring av natur og kultur for kommende slekter
- har grunnleggende kunnskap om livsprosesser i celler, oppbygging av celler til organismer og kjennskap til arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om viktige prosesser og miljøutfordringer i lys av en bærekraftig forvaltning
- har kjennskap til fornybare og ikke-fornybare energikilder gjennom samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
- har kjennskap til enkle kjemiske reaksjoner, separering av stoffer, analyse av ukjent stoff, balansering av ligninger, nøytralisasjon, pH og buffer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder og modeller som fremmer elevenes begrepslæring, kreativitet og utforskning
- kan plukke sopp med påfølgende sortering og gjennomgang av fangsten
- kan behandle kjemiske stoffer på et laboratorium samt konsentrater av syrer og baser
- kan formidle krav til sikkerhet i naturfagundervisning, og kunne praktisere dette
- kan anvende periodesystemet til å forklare oppbygging av molekyler og kjemiske reaksjoner
- kan planlegge undervisning i pubertet og seksualitet
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkt og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
- kan utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
- kan lage en studiesamling med enkle prepareringsmetoder
- har innsikt i å reorientere elevers hverdagsforestillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har kunnskap om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse o g grunnleggende ferdigheter
- kan behandle kjemikalier og legge opp en undervisning hvor viktige prinsipper i kjemi blir belyst både ved demonstrasjoner og via øvelser med studentene
- kan anvende digitale ferdigheter i undervisning i kjemi
- kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
- har kunnskap om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på utforskende undervisning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- har innsikt i artsmangfold og metoder som kan bidra didaktisk til å utvikle undervisningspraksis, naturglede og undring i naturfag
- forstår logikken fra periodesystemet til molekyler og kjemiske reaksjoner
- innsikt i evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag, didaktikk og naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
- kan benytte modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsformer
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning
- har innsikt i vitenskapsteori og fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
17. juli 2024 03:19:37