Studieplan for Musikk, årsstudium (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Utgifter knyttet til studietur, se informasjon om dette i den aktuelle emnebeskrivelsen for emnet Didaktikk, kulturforståelse, forsking og utøving.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, musikk som vitenskap- og kunstfag
  • har kunnskap om læreplaner i faget, fagets læreplanhistorie og aktuelle debatter om skolefaget musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og om estetiske og kreative læreprosesser
  • har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk
  • har kunnskap om å kunne tilrettelegge for et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø som felleskap for musikalsk læring
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskaper om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
  • har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikkvitenskapelige emner.
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangrer og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier.

Ferdigheter
Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, akkompagnere, og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
  • kan danse tradisjonelle og moderne stilarter inkludert dans fra ulike kulturer
  • kan vurdere og analysere musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, instrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • kan legge til rette musikalsk materiale for ulike fremføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i ulike kompetanser i skolefaget musikk
  • kan lede prosesser i utøving av musikk, komponering, lytting og musikalske opplevelser, og legge til rette for kulturforståelse for elever i skolen
  • kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
  • kan drøfte hvilken rolle uformelle læringsarenaer har for musikk og danseopplæring
  • kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk
  • kan gjennomføre selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper
     

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre helthetlige undervisningsforløp og legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering
  • kan initiere faglige samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglig prosjektarbeid
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av følgende obligatoriske emner, alle på 15 studiepoeng:

Musikkteknologi, musikkhistorie og musikkutøving
Musikkteori, ledelse, og formidling
Didaktikk, kulturforståelse, forsking og utøving
Undervise, utøve og komponere

I alle emnene knyttes fagdidaktikk til alle temaene. Sentrale områder som grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelle og samiske perspektiver, og vurdering står sentralt i emnene.

Se studiemodell under, og emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Emnene er praktisk-teoretiske. Arbeidsformene er forelesninger, gruppebasert arbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er obligatorisk og bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Biblioteket skal bidra til studentens informasjonskompetanse, dvs. evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon.
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig og utøvende ressurs. Høgskolen krever at studenten har egen bærbar datamaskin.
I ett av emnene er det lagt opp til studietur til Ole Bull Akademiet på Voss, med kurs i norsk folkemusikk som innebærer noen kostnader for studentene. Dette er lagt inn som et arbeidskrav, men det vil alltid være et kostnadsfritt alternativ. Alternativet vil være fullgodt med læringsmålene knyttet til aktiviteten slik at studenten vil oppnå forventet læringsutbytte. Se nærmere informasjon i emnebeskrivelse for MUS103

Vurderingsformer
Det vil bli gitt tilbakemeldinger på studentens progresjon og arbeid underveis i hvert semester.
Det er knyttet arbeidskrav til emnene. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Studiet har både skriftlig, muntlig og praktisk eksamensform, og det benyttes interne og eksterne sensorer. Man benytter en gradert karakterskala fra A-F.
Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Praksis

Det er ikke knyttet veiledet praksis til studiet.

 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Det blir vektlagt kunstnerisk utviklingsarbeid i form av konsert og prosjektarbeid.

Internasjonalisering

Mangfold er et uttalt satsningsområde ved HiØ, og den globale, internasjonale og flerkulturelle orienteringen preger studiene våre. Gjennom undervisningen i emnene som inngår i årsstudiet vil studentene få erfaring med internasjonale perspektiver knyttet til fagets egenart.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå i en bachelorutdanning, eller som videreutdanning for lærere. Studiet er også egnet for å undervise i kulturskole og det frivillige musikkliv.

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Martin Hollmann, 21. juni 2024

Studieplanen gjelder for

2024-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Programleder Lin Elisabet Sandhaug Ramberg

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:21