Studieplan for Musikk, årsstudium (2009–2010)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Studiet kan tas som ordinært årsstudium, som del av den valgfrie delen av allmennlærerutdanningen (AU), eller som del av annen bachelorutdanning.

Opptak

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av 4 emner. Alle emnene er obligatoriske, og hvert emne tilsvarer 15 studiepoeng.

Emne 101: Musisere, danse og undervise:
Metodikk, dansekurs, gitarkurs, klassesang/stemmebruk og kurs i afrikansk musikk.

Emne 102: Musikkteoretisk grunnlag:
Musikkteori, pop / rock, jazz, norsk folkemusikk og studietur.

Emne 103: Lytte, skape, forstå, reflektere og integrere:
Arrangering/komponering, klassisk musikkhistorie med formlære, norsk musikkhistorie, databaserte musikkprogram, hørelære, kor og kordireksjon.

Emne 104: Utøve:
Samspill, biinstrument og hovedinstrument.  

Progresjon
Organiseringen er slik at MUS101, MUS103 og MUS104 går over både høst- og vårsemesteret med eksamen til sommeren, mens MUS102 kun går i høstsemesteret med eksamen til jul.

Likestillingsaspekt
Det er et mål for opplæringen at begge kjønn skal kunne utfolde seg på egne premisser. Trykket fra en global kultur- og medieindustri, som ofte er stereotyp i uttrykk og innhold, påvirker barn og unge. Lærerstudentene må ha innsikt i hvordan dette preger kjønnssosialiseringen, og de må kunne trekke konsekvenser av denne påvirkningen i den pedagogiske planleggingen og det metodiske opplegget.

Organisering og læringsformer

Undervisningen går over to semestre.

Studiet er organisert som et praktisk-teoretisk studium, og praksiserfaringer med musikk er en del av konteksten. Arbeidsformene i studiet er forelesninger i klasse og mindre grupper, samt individuelt arbeid.  

Det arrangeres en obligatorisk studietur med undervisning i norsk folkemusikk til Ole Bull Akademiet på Voss. Studentene må betale en egenandel som vil framgå av semesterplanen. 

Bruk av bibliotek
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer; en innføring i informasjonssøk ved studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i referanseteknikk i forkant av utviklingsarbeidet 

Biblioteket har musikksamling (bøker og cd). 

Bruk av IKT
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet, både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig ressurs. Studentene arbeider med IKT som redskap i eget studiearbeid, og de utvikler ferdigheter i bruk av digitale medier som musikalsk uttrykksform.

Egenaktivitet
Studentene må i tillegg til obligatorisk undervisning arbeide selvstendig med sin egen musikkutvikling, og beregne tid til øving på hoved- og biinstrument. 

Arbeidskrav
Det er knyttet ulike arbeidskrav til alle emnene i studiet, og arbeidskravene må være skriftlig godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskravene er organisert som kurs, prøver, deltakelse, skriftlige oppgaver og konserter. Se den enkelte emnebeskrivelsen for detaljert beskrivelse av arbeidskrav. 

All undervisning er obligatorisk. Studentene er selv ansvarlig for å kvittere ved frammøte. Gyldig fravær (sykdom eller annen tvingende grunn) må dokumenteres. Fravær som skyldes studentenes egne disposisjoner vil normalt ikke godkjennes. Ved fravær, uansett årsak, ut over 20% i et emne, må hele emnet tas på nytt.

Praksis

Studentene skal gjennomføre og få bestått den praksis som er bestemt av det profesjonsstudiet musikk skal inngå i.

 

Dersom musikkstudiet ikke inngår i et profesjonsstudium, skal studentene skrive/gjennomføre en undervisningsrelatert oppgave/prosjekt. Perioden avsluttes med konsert.

 

Arbeidet i studiet er ellers preget av et samspill mellom egenutvikling av musikalske ferdigheter, utvikling av didaktisk og teoretisk forståelse.

 

Allmennlærerstudenter skal ha fire uker praksis i vårsemesteret, bortsett fra én dag som tas i høstsemesteret.

Internasjonalisering

Undervisningen i musikk skjer i et internasjonalt perspektiv, der flerkulturelle innfallsvinkler er en viktig del av studentenes arbeid.

Tilbakemelding underveis

Studentene får veiledning i løpet av studiet knyttet til faglig arbeid og studieprogresjon. Studentene får også en faglig underveisevaluering gjennom en skriftelig tilbakemelding på obligatorisk studentarbeid av faglærer.

Vurdering

Vurderingsordningene vil variere fra emne til emne, med blant annet muntlig eksamen, praktisk eksamen og skriftlig eksamen. Noen av emnene vil ha deleksamener. Emne 102 har eksamen i høstsemesteret, mens de øvrige emnene har eksamen i vårsemesteret.

Det gis en samlet karakter i hvert emne. For vekting av delkarakterer, se emnebeskrivelsene.

Karaktersystem
Det brukes en gradert karakterskala fra A til F, der A er beste og E laveste bestått-karakter. F betyr "Ikke bestått".

Nærmere informasjon om vurderingsordning fremkommer i emnebeskrivelsene.

Litteratur

Litteraturliste fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.

Fagansvarlig for studiet: Elisabeth Giske.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eystein Arntzen 10.juni 2009

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2009 - 2010.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:18:52