Studieplan for Musikk, årsstudium (2007–2008)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av 4 hovedemner. Alle emnene er obligatoriske og hvert emne tilsvarer 15 studiepoeng.

 

Emne 101: Musisere, danse og undervise

Emne 102: Musikkteoretisk grunnlag

Emne 103: Lytte, skape, forstå, reflektere og integrere

Emne 104: Utøve

 

Emnegrupper/profileringer:

 

Emne 101: metodikk, dansekurs, gitarkurs, databaserte musikkprogram, klassesang/stemmebruk. Utplassert metodikk i barnehage (gjelder kun førskolelærerstudenter).

 

Emne 102: musikkteori, pop / rock, jazz, etnomusikk, norsk folkemusikk og studietur.

 

Emne 103: arrangering / komponering, klassisk musikkhistorie med formlære, norsk musikkhistorie, hørelære, kor, kordireksjon og didaktikk.

 

Emne 104: samspill, biinstrument og hovedinstrument.

 

Progresjon

Emnene bygger på hverandre og må tas i oppsatt rekkefølge.

 

Internasjonalisering

Undervisningen i musikk skjer i et internasjonalt perspektiv, der flerkulturelle innfallsvinkler er en viktig del av studentenes arbeid.

 

Likestillingsaspekt

Det er et mål for opplæringen at begge kjønn skal kunne utfolde seg på egne premisser. Trykket fra en global kultur- og medieindustri, som ofte er stereotyp i uttrykk og innhold, påvirker barn og unge. Lærerstudentene må ha innsikt i hvordan dette preger kjønnssosialiseringen, og de må kunne trekke konsekvenser av denne påvirkningen i den pedagogiske planleggingen og det metodiske opplegget.

Organisering og læringsformer

Undervisningen går over to semestre.

Studiet er organisert som et praktisk-teoretisk studium, og praksiserfaringer med musikk er en del av konteksten. Arbeidsformene i studiet er forelesninger i klasse og mindre grupper, arbeid i prosjektgrupper, barnehage- og skolestudier og individuelt arbeid.  

Det arrangeres en obligatorisk studietur med undervisning i norsk folkemusikk til Ole Bull Akademiet på Voss. Studentene må betale en egenandel som vil framgå av semesterplanen. 

Bruk av bibliotek
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen vil bestå av to dobbelttimer %3 en innføring i informasjonssøk ved studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i referanseteknikk i forkant av utviklingsarbeidet 

Biblioteket har musikksamling (bøker og cd). 

Bruk av IKT
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet, både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig ressurs. Studentene arbeider med IKT som redskap i eget studiearbeid, og de utvikler ferdigheter i bruk av digitale medier som musikalsk uttrykksform.

Egenaktivitet
Studentene må i tillegg til obligatorisk undervisning arbeide selvstendig med sin egen musikkutvikling, og beregne tid til øving på hoved- og biinstrument. 

Arbeidskrav
Det er knyttet ulike arbeidskrav til alle emnene i studiet, og arbeidskravene må være skriftlig godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Arbeidskravene er organisert som kurs, prøver, deltakelse, skriftlige oppgaver og konserter. Se den enkelte emnebeskrivelsen for detaljert beskrivelse av arbeidskrav. 

All undervisning er obligatorisk. Studentene kvitterer ved frammøte. Dersom studenter har fravær, må årsaken dokumenteres. Ved dokumnetert fravær vil fagansvarlig og studieleder vil ta stilling til om studenten får fremstille seg til eksamen eller om han/hun må ta hele emnet på nytt.

 

Praksis

Studentene skal gjennomføre og få bestått den praksis som er bestemt av det profesjonsstudiet musikk skal inngå i.

 

Dersom musikkstudiet ikke inngår i et profesjonsstudium, skal studentene skrive/gjennomføre en undervisningsrelatert oppgave/prosjekt i det tidsrommet de andre studiene har praksis i skole og barnehage. Prosjektet avsluttes med en framføring.

 

Arbeidet i studiet er ellers preget av et samspill mellom egenutvikling av musikalske ferdigheter, utvikling av didaktisk og teoretisk forståelse.

 

Praksisdelens varighet og hvor i studiet den er plassert

 

  • Fem ukers fordypningspraksis i vårsemesteret for førskolelærerstudenter, hvorav en uke inngår i %DGrenseløse uker%D (Tverrfaglig temaperiode, der det er et nært samspill mellom studenter, faglærere og praksisfeltet)

Utplassert punktpraksis omfatter individuelle opplegg i musikk ute i barnehager, og kompenseres med en uke som trekkes fra de fem obligatoriske ukene med praksis.

Studentene får veiledning av praksislærer og faglærer.

Punktpraksis utover dette er å regne som undervisning i musikkmetodikk.

 

  • En uke praksis i høstsemesteret og tre uker praksis i vårsemesteret for allmennlærerstudenter.

Tilbakemelding underveis

Studentene får veiledning i løpet av studiet knyttet til faglig arbeid og studieprogresjon. Studentene får også en faglig underveisevaluering gjennom en skriftelig tilbakemelding på obligatorisk studentarbeid av faglærer.

Vurdering

Arbeidskravene må være godkjent, før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Sluttvurdering:

 

Emne 101, eksamen i vårsemesteret:

Muntlig eksamen i metodikk med barn fra barnehagen eller elever fra grunnskolen.

Det benyttes intern og ekstern sensor. Varighet: Ca. 20 minutter

 

Emne 102, eksamen høstsemesteret:

Skriftlig 6 timers eksamen. Eksamen består av 3 deler; a, b og c:

a - musikkteori

b - pop / rock 

c - jazz

Det benyttes intern og ekstern sensor.

 

Emne 103, eksamen vårsemesteret:

Skriftlig 6 timers eksamen:

-klassisk musikkhistorie + komponering med tilgang til piano 

Det benyttes intern og ekstern sensor.

 

Emne 104, eksamen vårsemesteret:

Eksamen i bi-instrument.

Eksamen i hovedinstrument.

Det benyttes intern og ekstern sensor.

 

Det gis en samlet karakter i hvert emne.

 

Karaktersystem

Det brukes en gradert karakterskala fra A til F, der A er beste og E laveste bestått-karakter. F betyr "Ikke bestått".

Litteratur

Litteraturliste fremgår av den enkelte emnebeskrivelse.

Fagansvarlig for studiet: Elisabeth Giske.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Eystein Arntzen 16. mai 2007. Mindre endringer vedtatt 29.07.2007 (og publisert 08.07.2007).

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:19:33