Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av følgende obligatoriske emner, alle på 15 studiepoeng:

Musikkteknologi, musikkhistorie og musikkutøving
Musikkteori, ledelse, og formidling
Didaktikk, kulturforståelse, forsking og utøving
Undervise, utøve og komponere

I alle emnene knyttes fagdidaktikk til alle temaene. Sentrale områder som grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, flerkulturelle og samiske perspektiver, og vurdering står sentralt i emnene.

Se studiemodell under, og emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Emnene er praktisk-teoretiske. Arbeidsformene er forelesninger, gruppebasert arbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er obligatorisk og bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Biblioteket skal bidra til studentens informasjonskompetanse, dvs. evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon.
IKT vil bli brukt som en integrert del av studiet både som kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig og utøvende ressurs. Høgskolen krever at studenten har egen bærbar datamaskin.
I ett av emnene er det lagt opp til studietur til Ole Bull Akademiet på Voss, med kurs i norsk folkemusikk som innebærer noen kostnader for studentene. Dette er lagt inn som et arbeidskrav, men det vil alltid være et kostnadsfritt alternativ. Alternativet vil være fullgodt med læringsmålene knyttet til aktiviteten slik at studenten vil oppnå forventet læringsutbytte. Se nærmere informasjon i emnebeskrivelse for MUS103

Vurderingsformer
Det vil bli gitt tilbakemeldinger på studentens progresjon og arbeid underveis i hvert semester.
Det er knyttet arbeidskrav til emnene. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Studiet har både skriftlig, muntlig og praktisk eksamensform, og det benyttes interne og eksterne sensorer. Man benytter en gradert karakterskala fra A-F.
Se emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.

Praksis

Det er ikke knyttet veiledet praksis til studiet.

 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Det blir vektlagt kunstnerisk utviklingsarbeid i form av konsert og prosjektarbeid.

Internasjonalisering

Mangfold er et uttalt satsningsområde ved HiØ, og den globale, internasjonale og flerkulturelle orienteringen preger studiene våre. Gjennom undervisningen i emnene som inngår i årsstudiet vil studentene få erfaring med internasjonale perspektiver knyttet til fagets egenart.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:19:33