Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, musikk som vitenskap- og kunstfag
- har kunnskap om læreplaner i faget, fagets læreplanhistorie og aktuelle debatter om skolefaget musikk
- har forskningsbasert kunnskap om læring og om estetiske og kreative læreprosesser
- har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk
- har kunnskap om å kunne tilrettelegge for et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø som felleskap for musikalsk læring
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og kan vurdere disse kritisk
- har kunnskaper om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
- har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
- har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
- har kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikkvitenskapelige emner.
- har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangrer og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier.
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen på varierte måter, akkompagnere, og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
- kan danse tradisjonelle og moderne stilarter inkludert dans fra ulike kulturer
- kan vurdere og analysere musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, instrumenter og musikkteknologiske verktøy
- kan legge til rette musikalsk materiale for ulike fremføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser
- mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i ulike kompetanser i skolefaget musikk
- kan lede prosesser i utøving av musikk, komponering, lytting og musikalske opplevelser, og legge til rette for kulturforståelse for elever i skolen
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
- kan drøfte hvilken rolle uformelle læringsarenaer har for musikk og danseopplæring
- kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk
- kan gjennomføre selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre helthetlige undervisningsforløp og legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering
- kan initiere faglige samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglig prosjektarbeid
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et samfunn preget av mangfold
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
30. juni 2024 03:18:50