Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, musikk som vitenskap- og kunstfag
  • har kunnskap om læreplaner i faget, fagets læreplanhistorie og aktuelle debatter om skolefaget musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og om estetiske og kreative læreprosesser
  • har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og om forholdet mellom formell og uformell læring i musikk
  • har kunnskap om å kunne tilrettelegge for et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø som felleskap for musikalsk læring
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskaper om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
  • har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikkvitenskapelige emner.
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangrer og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier.

Ferdigheter
Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, akkompagnere, og uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
  • kan danse tradisjonelle og moderne stilarter inkludert dans fra ulike kulturer
  • kan vurdere og analysere musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, instrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • kan legge til rette musikalsk materiale for ulike fremføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i ulike kompetanser i skolefaget musikk
  • kan lede prosesser i utøving av musikk, komponering, lytting og musikalske opplevelser, og legge til rette for kulturforståelse for elever i skolen
  • kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
  • kan drøfte hvilken rolle uformelle læringsarenaer har for musikk og danseopplæring
  • kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk
  • kan gjennomføre selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipper
     

Generell kompetanse
Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre helthetlige undervisningsforløp og legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering
  • kan initiere faglige samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglig prosjektarbeid
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:18:50