Hva lærer du? (2024–2028)
Grad/tittel ved bestått studium
Gjennomført og bestått studium gir rett til graden Mastergrad i spesialpedagogikk.
Studiets læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
-
har inngående kunnskap om faglige diskurser innenfor det spesialpedagogiske feltet knyttet til begreper som inkludering/ekskludering, mangfold, deltakelse og barrierer
-
har kunnskap om spesialpedagogikkens grunnlag og utvikling
-
har kunnskap om barns og elevers læring og utvikling, både på faglig og sosialt
-
har inngående kunnskap om forebygging og spesialpedagogisk arbeid knyttet til sosiale og emosjonelle vansker og spesifikke lærevansker
-
har inngående kunnskap om rådgiving og innovasjon i spesialpedagogisk sammenheng
-
har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk og kan knytte denne kunnskapen til det spesialpedagogiske forskningsfelt
-
har kunnskap om barn og unges psykiske helse i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter
Kandidaten
-
har utviklet spesialpedagogisk handlingskompetanse i egen yrkesutøvelse basert på kritisk og helhetlig anvendelse av forskningsbasert kunnskaper og erfaringer fra feltarbeid
-
kan gjennomføre observasjon og kartlegging av spesialpedagogiske tiltak på individ- og systemnivå
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske tiltak i et inkluderende perspektiv, med fokus på å forebygge og avhjelpe sosiale og emosjonelle vansker
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike spesialpedagogiske tiltak i et inkluderende perspektiv, med fokus på å forebygge og avhjelpe spesifikke lærevansker
-
kan veilede og samarbeide med foreldre, barnehager og skoler om utfordringer knyttet til barn og unge med særskilte behov, og forebygge at barrierer og vansker oppstår
-
kan planlegge og gjennomføre feltarbeid/utviklingsoppgaver knyttet til spesialpedagogisk arbeid
-
kan planlegge og gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid med spesialpedagogisk relevans, i overensstemmelse med etiske normer
-
kan identifisere særskilte behov hos barn og unge. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan analysere, anvende og formidle relevante spesialpedagogiske problemstillinger innenfor områdene inkludering, spesifikke lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker
-
kan anvende sin kunnskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i spesialpedagogikk i en mangfoldig og inkluderende barnehage og skole