Oppbygging og gjennomføring (2024–2028)

Studiets oppbygging og innhold

Emner som inngår i studieprogrammet

  • HSSHV40117 Samordning 1: Kunnskapsgrunnlaget (15 studiepoeng) 

  • HSSHV40217 Samordning 2: Organisasjon og ledelse (15 studiepoeng)

  • HSSHV41320 Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (15 studiepoeng)

  • HSSHV40418 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng)

  • HSSHV40317 Samordning 3: Forskningsbasert praksis (15 studiepoeng)

  • HSSHV40621 Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign (15 studiepoeng)

  • HSSHV40721 Masteroppgave (30 studiepoeng)

Alle emner er i utgangspunktet obligatoriske, men emnet Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (15 studiepoeng) kan byttes ut med andre emner som er relevante for studiet (se “Valgbart emne: godkjenning og innpassing”).

Progresjonskrav
Se studiemodell for anbefalt progresjon.

Se emnebeskrivelser for detaljert informasjon om forkunnskapskrav til hvert enkelt emne.

Alle emner i studiet må være bestått før masteroppgaven kan leveres til vurdering.

Studenter som ønsker en raskere progresjon kan søke om å følge to emner i samme semester, dersom øvrige progresjonskrav er oppfylt. Kontakt studieveileder i god tid før semesterstart. 

Valgbart emne: godkjenning og innpassing
Emnet Ledelse av digitale innovasjonsprosesser i helse- og velferdstjenester (15 studiepoeng) er ordinært plassert i 3. semester, og er definert som et valgbart emne. 

Etter søknad kan dette erstattes av andre relevante emner på samme nivå og omfang avlagt ved Høgskolen i Østfold eller en annen institusjon i Norge eller utlandet. For eksempel emner som studenten har avlagt tidligere (som master- eller videreutdanning), eller som blir tilbudt ved Høgskolen i Østfold eller en annen institusjon der studenten har fått opptak. Det gjøres en faglig vurdering og normalt kan ikke utdanningen som søkes innpasset være eldre enn åtte år ved søknadstidspunkt. .

Et erstatningsemne kan ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i studiet.

Les mer om godkjenning og innpassing.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

  • Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, som kan kombineres med arbeid.

  • En samling er normalt på 3 dager, nærmere orientering gis ved studiestart og i emnene. Samlingene foregår primært på dagtid.

  • Emner på 15 studiepoeng består av til sammen 12 undervisningsdager. En dag varer ca. 6 timer.

  • I siste studieår er det mindre timeplanlagt undervisning, men systematiske samlinger/seminar knyttet til avhandlingsarbeidet.

  • Det forutsettes en stor grad av egeninnsats i forbindelse med masteroppgaven.

  • Undervisningsformene er forelesninger, gruppearbeid, seminargrupper, lesegrupper og individuell veiledning. Mellom samlingene blir det tilbudt IKT-basert veiledning og faglige diskusjonsgrupper. Studentene skal arbeide i grupper i og mellom samlingene. Den enkelte student blir vurdert både på individuelt grunnlag og i grupper.

  • Det er beregnet en total arbeidsinnsats for studenten på ca. 400 timer i emner på 15 studiepoeng.

Tilbakemelding underveis, arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger på sin innsats i flere kanaler. 

  • Den samlingsbaserte læringen gir rom for god dialog mellom student og lærer.

  • Arbeidskrav i emnene bidrar til at studenten må holde en progresjon og derigjennom får tilbakemeldinger fra faglærer.

  • Det er også lagt opp til gruppearbeid og individuelle presentasjoner hvor studentene må gi hverandre tilbakemelding, i tillegg til den tilbakemelding som faglærer gir.

Det er ikke krav om obligatorisk oppmøte til all undervisning, men det anbefales sterkt å følge samlingene systematisk for å oppnå et godt læringsutbytte og opprettholde god progresjon i studieløpet. 

Flere arbeidskrav i emnene forutsetter oppmøte og aktiv deltakelse for å kunne få fullført og godkjent disse. Arbeidskravene i et emne må være godkjent av faglærer innen bestemte frister før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.

I tilknytning til masteroppgaven får studenten individuelle veiledningstimer. Se emnebeskrivelsen.

Eksamen
Det benyttes varierte vurderingsformer, både skriftlig og muntlig. Både gradert karakterskala fra A-F og vurderingsuttrykket Bestått/Ikke bestått kan benyttes. Se emnebeskrivelser for mer informasjon. 

Eksamensarbeidene sensureres etter regler i gjeldende forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Plagiat/fusk
Masteroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll.

Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk.

Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Praksis inngår ikke i studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet tilrettelegges slik at studentene fordyper seg i nyere nasjonal og internasjonal forskning. 

  • I undervisningen blir studentene løpende presentert for relevante perspektiver på forskning innen fagfeltet, både gjennom pensum, forelesninger og seminar, arbeidskrav m.m. 

  • Studentene får tilgang på eksterne og nyere forskningsresultater, blant annet gjennom gjesteforelesere og presentasjoner av forskningsresultater fra fagmiljøet ved HiØ.

  • Det gjennomføres nasjonal og internasjonal forskning knyttet til studiet. Studenter kan etter nærmere avtale være med på prosjekter i tilknytning til dette når de arbeider med masteroppgaven. 

  • Studenten arbeider med eget forsknings- og utviklingsarbeid gjennom sin masteravhandling som er relatert til samordning av helse- og velferdstjenester.

 

Internasjonalisering

Internasjonale aspekter og sammenligning vil inngå i de fleste emner i masterstudiet, enten via ren tematikk som interkulturelle utfordringer i helse- og velferdssektoren, sammenligning med helse- og sosialsektoren i andre land (fortrinnsvis Norden), eller gjennom bruk av gjesteforelesere, veiledere fra andre nordiske land (digitalt) dersom problemstillingene er av internasjonal karakter og via presentasjon av forskningsmateriale.

Pensumlitteraturen ved masterstudiet er av internasjonal karakter, både engelskspråklig og skandinavisk.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no.

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det enkelte emne evalueres med innspill fra og i dialog med studentgruppa. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

 

Litteratur

  • Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

  • Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester.

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Høst 2027

Velg studieretning for å se emner

Vår 2028

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:19:26