Emnet er i hovedsak rettet mot lærere i skolen, men kan også være nyttig for undervisere i høyere utdanning og personer som jobber med opplæring i arbeidslivet.
I emnet følger du et prosessløp hvor du lærer å designe nettundervisning, hvordan lage forskjellige typer innhold (video, podcast, fagtekster, bilder), hvordan vurdere på nett, lage læringsaktiviteter, samt strategier for å drifte og revidere nettbaserte undervisningsopplegg. Du får tett oppfølging og veiledning fra faglærere, noe som betyr at teori og praksis går hånd i hånd.
Som student vil du bli presentert for nyeste forskning innen MOOC (Massive Open Online Course) pedagogikk og fleksible undervisningsformer. Du vil lære om læringsdesign, innholdsproduksjon og pedagogiske strategier for å drifte, støtte og revidere nettkurs og/eller nettbaserte undervisningsopplegg. Emnet vil også ta opp hvordan man kan bruke Generativ Kunstig Intelligens teknologier i å lage nettbaserte undervisningsopplegg.
Organisering
Emnet er 100% nettbasert og fleksibelt, slik at du kan studere når det passer deg og i ditt eget tempo.
Nettpedagogikk og nettundervisning (15 studiepoeng) kan tas frittstående eller som en del av studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).
For å få opptak til emnet må du fylle opptakskravet, som er det samme som for Teknologistøttet læring (30 studiepoeng).
Du søker deg inn på emnet via vårt enkeltemneopptaket til Asynkrone og fleksible nettemner under opptak til enkeltemner, les mer under Opptak. Når eksamen er bestått får du uttelling i form av 15 studiepoeng.
NB! Har du søkt deg inn på og fått opptak til det overliggende studiet Teknologistøttet læring (30 studiepoeng) studieåret 2024-2025, trenger du ikke å søke deg inn på dette emnet i tillegg.
Ikke studiepoengsgivende MOOC-kurs
Emnet kan gjennomføres som kurs, uten studiepoeng. Informasjon om og lenke til en åpen og fri versjon av emnet finner du på denne siden (MOOC-kurs).