Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Masterstudium i fremmedspråk i skolen (120 studiepoeng) (2011–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
120
Studiets varighet:
2 år
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Studiested:
Høgskolen i Østfold. Nettbasert studium med samlinger i Norge og Sverige.

Informasjon om studiet

Mastergradsprogrammet er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold (HIØ), Göteborgs universitet (GU) og Linnéuniversitetet (LNU).

Studiet er nettbasert med noen fysiske samlinger, se pkt om organisering og læringsformer.

Se egen nettside for Fremmedspråk i skolen: http://www.spraak.net/

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Fremmedspråk i skolen er et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold, Göteborgs universitet og Linnéuniversitetet. Gjennomført og bestått studium gir rett til graden Master i Fremmedspråk i skolen. Det vil fremgå av vitnemål at dette er en samarbeidsgrad, se pkt om vurdering for mer informasjon.

Studiets læringsutbytte

Kunnskap:            
Studentene skal etter fullført studium ha spesialisert kunnskap i fremmedspråksformidling og i ett fremmedspråk.
Studentene skal etter fullført studium kunne tilpasse fremmedspråksundervisningen til elevenes ulike språklige og ulike etniske bakgrunn.

Ferdigheter:           
Studentene skal ha nådd et språklig og faglig nivå som gjør dem i stand til å kontinuerlig utvikle sin rolle som fremmedspråkslærere og språkmodeller. Studentene kan bruke IKT som et integrert verktøy i all fremmedspråksundervisning.

Generell kompetanse:           
Studentene kan redegjøre for hvor viktig fremmedspråkskompetanse er i et moderne globalisert samfunn, både med hensyn til kultur, demokrati og mobilitet.

Opptak

a.      Fullført og bestått bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng/ECTS, og med fordypning i minst 80 studiepoeng/ECTS i målspråket det søkes opptak til.

eller

b.      Fullført og bestått norsk allmennlærerutdanning eller annen tilsvarende lærerutdanning på minst 180 studiepoeng rettet mot undervisning i skolen. Innenfor eller i tillegg til denne utdanningen kreves 60 studiepoeng/ECTS i målspråket det søkes opptak til. Det kreves et karaktergjennomsnitt på C (=2.7 etter gammelt karaktersystem) eller bedre i 60 poengsenheten.

eller

c.      Fullført og bestått obligatorisk del av allmennlærerutdanning, 120 studiepoeng/ECTS, og 60 studiepoeng/ECTS i programspråket det søkes opptak til. Det kreves et karaktergjennomsnitt på C (=2.7 etter gammelt karaktersystem) eller bedre i 60 poengsenheten.

Opptak til masterstudiet Fremmedspråk i skolen administreres, på vegne av alle samarbeidsinstitusjoner, av Høgskolen i Østfold.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av åtte obligatoriske emner og en avsluttende mastergradsoppgave.

Studiet er hovedsaklig organisert i emner på 10 studiepoeng (ECTS), med unntak av ett emne på 20 studiepoeng og Mastergradsoppgaven på 30 studiepoeng. Hvert emne består av teori, didaktikk og praktisk språkbruk. Språkferdighetsaspektet (muntlig og skriftlig) integreres i hvert emne.

Studentene velger ett fremmedspråk, engelsk eller tysk.

Hvert emne består av en generell del som undervises på et av de skandinaviske språkene, og en spesiell del hvor undervisningen foregår på det valgte målspråket. Fellesdelen har både et komparativt aspekt og overføringsverdi over språk- og landegrenser. Den språkspesifikke undervisning er tilpasset de enkelte språkene og deres tradisjoner og behov.

Progresjon
Studiet legger opp til følgende progresjon: Breddeemnene Formfokus i undervisningen, Interkulturell læring, Kommunikasjon og Litteratur i undervisningen I danner grunnlaget for metode og prosjektarbeid og de tre fordypningsemnene i tredje semester. Emnet Metode og prosjektarbeid forbereder studentene på masteroppgaven i annet studieår. Valg av tema for prosjektarbeidet ses i sammenheng med valg av tema for mastergradsoppgaven for å sikre god progresjon og gjennomføring.

Studiemodell
I studiemodellen nedenfor vises progresjon, emnebeskrivelse og studiepoeng, samt ansvarlig institusjon. Emnebeskrivelser for hhv Göteborgs universitet (GU) og Linnéuniversitetet (LNU) er linket opp i denne modellen, mens emnebeskrivelsene som Høgskolen i Østfold (HIØ) er ansvarlige for vises i en egen modell (se nedenfor).

 TerminStp/ECTS  Emnebeskrivelse

 Ansvarlig institusjon

Emnebeskrivelse 
2011 Høst     
10

Formfokus i undervisningen:
Engelsk

 GU

Emnebeskrivelse

   

2011 Høst

10

Formfokus i undervisningen:
Tysk

 GU

Emnebeskrivelse

2011 Høst

10

SFE41110
Interkulturell læring:
Engelsk 

 HIØ Se studiemodellen under
2011 Høst10

SFT41110
Interkulturell læring:
Tysk

 HIØ Se studiemodellen under
2011 Høst10Kommunikasjon:
Engelsk
LNUEmnebeskrivelse
2011 Høst10Kommunikasjon:
Tysk
LNUEmnebeskrivelse
2012 Vår10Litteratur i undervisningen I:
Engelsk
LNUEmnebeskrivelse
2012 Vår10SFT41309 Litteratur i undervisningen I:
Tysk                                                          
LNUEmnebeskrivelse
2012 Vår20Metode og prosjekt:
Engelsk
 GUEmnebeskrivelse
2012 Vår20Metode og prosjekt:
Tysk
 GUEmnebeskrivelse
2012 Høst10SFE42011 Elevspråkanalyse:
Engelsk
 HIØSe studiemodellen under
2012 Høst10SFT42011 Elevspråkanalyse:
Tysk
 HIØSe studiemodellen under
2012 Høst10SFE42209
Litteratur i undervisningen II:
Engelsk                                               
 HIØSe studiemodellen under
2012 Høst10SFT42109
Litteratur i undervisningen II:
Tysk
 HIØSe studiemodellen under
2012 Høst
 
10SFE42410 Språklig variasjon
Engelsk
 HiØ

Se studiemodellen
under

2012 Høst 10SFT42210 Språklig variasjon 
Tysk
 HIØSe studiemodellen under
2013 Vår 30SFE42309 Masteroppgave:
Engelsk
 HIØ, GU og LNUSe studiemodellen under
2013 Vår 30SFT42309 Masteroppgave:
Tysk
 HIØ, GU og LNUSe studiemodellen under

Organisering og læringsformer

Det legges opp til fire samlinger i løpet av masterstudiet. Studentene må selv betale reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene.

Mastergradsprogrammet er et nettbasert studium hvor en stor del av undervisningen vil foregå på nett. Det betyr blant annet at det arrangeres virtuelle seminar på plattformen. Kommunikasjonen mellom studenter og lærere foregår både synkront og asynkront.

Det vil også bli lagt opp til samarbeidslæring der studentene skal lære å dele på dokumenter og vurdere hverandres tekster (peer review). Dermed legges det også til rette for erfaringsutveksling og diskusjon blant studentene.

For å oppøve muntlig språkkompetanse benyttes video- og chatkommunikasjon.

Studentene vil få tilbud om supporttjenester fra studiestedene.

Samlinger og fysiske læringsfasiliteter
Semestrene innledes med et felles startseminar for de emnene som gis i det aktuelle semesteret. Der vil studentene få innføring/oppdatering i de nødvendige verktøyene for denne undervisningsformen. Det vil også bli fokusert på faglig innhold, ferdigheter og formidling. Et viktig aspekt vil også være det sosiale samværet og den direkte kontakten mellom deltakerne.

Opplæring i akademisk skriving
Det legges stor vekt på trening i akademisk skriving i flere emner. Hoveddelen av opplæringen er lagt til emnet Metode og prosjekt i andre semester.
Dette emnet legger et godt grunnlag for skrivingen av mastergradsoppgaven i fjerde semester.

Bibliotek
Ved alle tre studiesteder er det bibliotektilbud. Ved Høgskolen i Østfold gis bibliotekundervisning på alle studier og på alle nivåer. Ettersom studiet er et fjernstudium med samlinger. blir bibliotekundervisningen fortrinnsvis lagt til det innledende oppstartseminaret i 1. semester. I tillegg til opplæring i informasjonssøking vil det bli gitt opplæring i referanseteknikk og referansehåndteringsprogrammet som alle studenter og ansatte har tilgang til. Deretter vil det bli gitt løpende bibliotekstøtte via nettet.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være godkjent innen bestemte frister før studentene kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for detaljert informasjon.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det legges opp til tett kontakt med praksisfeltet, spesielt under arbeid med prosjekt- og masteroppgave.

Alle emnene i studiet består av både teori og praktisk språkbruk (skriftlig og muntlig språkferdighetstrening). Gjennom utstrakt bruk av IKT i masterprogrammet forberedes studentene på de nye digitale undervisningsformene i fremmedspråksopplæringen.

Internasjonalisering

Studiet gir en unik innsikt i fremmedspråksundervisning i Skandinavia, både komparativt og spesifikt. I tillegg vil både europeiske og globale perspektiver på fremmedspråksundervisning være integrert i alle emner. 

Mastergraden er et internasjonalt samarbeid, og det internasjonale aspektet gjennomsyrer hele studieplanen.  De fysiske samlingene finner sted i Norge og Sverige. Det legges også til rette for et studieopphold i målspråkslandet for mastergradsstudentene.

Utveksling
Det er lagt til rette for at deler av studiet kan tas i målspråkslandene. Samarbeidsinstitusjonene har avtaler med en rekke læresteder i ulike land. Studentene kan dermed erstatte nettbaserte emner med et fysisk opphold ved et universitet i utlandet under forutsetning av at emnet forhåndsgodkjennes.

Under et utenlandsopphold på minimum tre måneder kan studentene skrive sin mastergradsoppgave med veiledning fra Høgskolen i Østfold, Göteborgs universitet eller Linnéuniversitetet. Det anbefales at utenlandsoppholdet legges til 4. semester, men alternativ tidsplassering kan være aktuell.

Emner som tilbys innvekslingsstudenter
Alle emner er åpne for studenter fra ikke-skandinaviske land og fellesdelen som undervises på et skandinavisk språk vil bli tilpasset for selvstudier på engelsk og tysk. For øvrig foregår all undervisning på målspråket.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av
studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.

Tilbakemelding underveis

Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger på sin innsats på flere måter. Den samlingsbaserte læringen gir rom for god dialog mellom studenter og lærere. Det er knyttet arbeidskrav til emnene som gjør at studenten må holde en progresjon og gjennom dette får tilbakemeldinger fra faglærer, samtidig som det er lagt opp til samarbeidslæring og individuelle presentasjoner hvor studentene må gi hverandre tilbakemelding i tillegg til den tilbakemelding som faglærer gir. I tilknytning til masteroppgaven gis individuell veiledning.

Vurdering

I løpet av studiet benyttes varierte vurderingsformer som skriftlig innlevering, prosjektarbeid, muntlig presentasjon, mappevurdering og mastergradsoppgave som til sammen ivaretar de ulike aspektene av læringsformene i studiet. Etter fullført studium skal kandidatene ha blitt vurdert skriftlig og muntlig. Den detaljerte informasjonen om vurderingsformer fremgår i hver enkelt emnebeskrivelse.

Det forutsettes at alle skriftlige arbeider, dvs. arbeidskrav og eksamensarbeider, følger konvensjonene for akademisk skriving m.h.t. kildebruk generelt og plagiering spesielt.

Som tidligere angitt er det den utdanningsinstitusjonen som har ansvaret for fellesdelen i hvert emne som også er eksamensansvarlig institusjon pr emne. Det vil si at eksamener som avholdes i regi av de svenske universitetene følger svensk karaktersystem og sensorordning, mens de eksamenene som avholdes i regi av Høgskolen i Østfold følger norsk karaktersystem og sensorordning. 

I Norge gjelder følgende karaktersystem:

Gradert bokstavkarakter på en skala fra A - F, hvor A er beste karakter, E er laveste bestått karakter og F betyr ikke bestått. Alternativt kan også karakterregelen Bestått/Ikke bestått benyttes.

I Sverige gis følgende karakterer:

 Väl godkänd
 Godkänd
 Underkänd        

Ved fullført og bestått studium vil studentene få utstedt vitnemål fra alle tre studiesteder. Svenske karakterer kan også konverteres til ECTS-skala.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Jobb og videre studier

Studiet, sammen med praktisk-pedagogisk utdanning, kvalifiserer for arbeid som lektor i engelsk eller tysk i bl.a. videregående skole. Studiet er også relevant for andre språk- og kulturrelaterte arbeidsområder innenfor offentlig og privat sektor.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), Akkreditert studium 09.05.2008.

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 05.03.2011

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for normert studieperiode 2011-2013 (heltid).

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2011

Fremmedspråk i skolen - språkvalg

Fremmedspråk i skolen - tysk

Fremmedspråk i skolen - engelsk

Velg studieretning for å se emner

Vår 2012

Fremmedspråk i skolen - tysk

Fremmedspråk i skolen - engelsk

Velg studieretning for å se emner

Vår 2013

Fremmedspråk i skolen - tysk

Fremmedspråk i skolen - engelsk

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:19:03