Studieplan for Masterstudium i fremmedspråk i skolen (120 studiepoeng) (2010–2012)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 120
- Studiets varighet:
- 2 år
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold. Nettbasert studium med samlinger i Norge og Sverige.
Informasjon om studiet
Mastergradsprogrammet er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold (HIØ), Göteborgs universitet (GU) og Linnéuniversitetet (LNU).
Studiet er nettbasert med noen fysiske samlinger, se pkt om organisering og læringsformer.
Se egen nettside for Fremmedspråk i skolen: http://www.spraak.net/
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
Fremmedspråk i skolen er en internasjonal felles mastergrad. Gjennomført og bestått studium gir rett til graden Master i Fremmedspråk i skolen. Det vil fremgå av vitnemål at dette er en samarbeidsgrad, se pkt om vurdering for mer informasjon.
Studiets læringsutbytte
Kunnskapsmål:
Studentene skal etter fullført studium ha spesialisert kunnskap i fremmedspråksformidling og i ett fremmedspråk.
Studentene skal etter fullført studium kunne tilpasse fremmedspråksundervisningen til elevenes ulike språklige og ulike etniske bakgrunn.
Ferdighetsmål:
Studentene skal ha nådd et språklig og faglig nivå som gjør dem i stand til å kontinuerlig utvikle sin rolle som fremmedspråkslærere og språkmodeller. Studentene kan bruke IKT som et integrert verktøy i all fremmedspråksundervisning.
Generell kompetanse:
Studentene kan redegjøre for hvor viktig fremmedspråkskompetanse er i et moderne globalisert samfunn, både med hensyn til kultur, demokrati og mobilitet.
Opptak
a. Fullført og bestått bachelorutdanning eller tilsvarende utdanning med minst 180 studiepoeng/ECTS, og med fordypning i minst 80 studiepoeng/ECTS i målspråket det søkes opptak til.
eller
b. Fullført og bestått norsk allmennlærerutdanning eller annen tilsvarende lærerutdanning på minst 180 studiepoeng rettet mot undervisning i skolen. Innenfor eller i tillegg til denne utdanningen kreves 60 studiepoeng/ECTS i målspråket det søkes opptak til. Det kreves et karaktergjennomsnitt på C (=2.7 etter gammelt karaktersystem) eller bedre i 60 poengsenheten.
eller
c. Fullført og bestått obligatorisk del av allmennlærerutdanning, 120 studiepoeng/ECTS, og 60 studiepoeng/ECTS i programspråket det søkes opptak til. Det kreves et karaktergjennomsnitt på C (=2.7 etter gammelt karaktersystem) eller bedre i 60 poengsenheten.
Opptak til masterstudiet Fremmedspråk i skolen administreres, på vegne av alle samarbeidsinstitusjoner, av Høgskolen i Østfold.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av åtte obligatoriske emner og en avsluttende mastergradsoppgave.
Studiet er hovedsaklig organisert i emner på 10 studiepoeng (ECTS), med unntak av ett emne på 20 studiepoeng og Mastergradsoppgaven på 30 studiepoeng. Hvert emne består av tre deler, teori, didaktikk og praktisk språkbruk. Språkferdighetsaspektet (muntlig og skriftlig) integreres i hvert emne.
Studentene velger ett fremmedspråk, engelsk eller tysk.
Hvert emne består av en generell del som undervises på et av de skandinaviske språkene, og en spesiell del hvor undervisningen foregår på det valgte målspråket. Fellesdelen har både et komparativt aspekt og overføringsverdi over språk- og landegrenser. Den språkspesifikke undervisning er tilpasset de enkelte språkene og deres tradisjoner og behov.
Progresjon
Studiet legger opp til følgende progresjon: Breddeemnene Formfokus i undervisningen, Interkulturell læring, Kommunikasjon og Litteratur i undervisningen I danner grunnlaget for metode og prosjektarbeid og de tre fordypningsemnene i tredje semester. Emnet Metode og prosjektarbeid forbereder studentene på masteroppgaven i annet studieår. Valg av tema for prosjektarbeidet ses i sammenheng med valg av tema for mastergradsoppgaven for å sikre god progresjon og gjennomføring.
Studiemodell
I studiemodellen nedenfor vises progresjon, emnebeskrivelse og studiepoeng, samt ansvarlig institusjon. Emnebeskrivelser for hhv Göteborgs universitet (GU) og Linnéuniversitetet (LNU) er linket opp i denne modellen, mens emnebeskrivelsene som Høgskolen i Østfold (HIØ) er ansvarlige for vises i en egen modell (se nedenfor).
Termin | Stp/ECTS | Emnebeskrivelse | Ansvarlig institusjon | Emnebeskrivelse |
2010 Høst | 10 | Formfokus i undervisningen: | GU | Litteraturliste (21.06.2010) |
2010 Høst | 10 | Formfokus i undervisningen: | GU | Litteraturliste (21.06.2010) |
2010 Høst | 10 | SFE41110 | HIØ | Se studiemodellen under |
2010 Høst | 10 | SFT41110 | HIØ | Se studiemodellen under |
2010 Høst | 10 | Kommunikasjon: Engelsk | LNU | Emnebeskrivelse |
2010 Høst | 10 | Kommunikasjon: Tysk | LNU | Emnebeskrivelse |
2011 Vår | 10 | Litteratur i undervisningen I: Engelsk | LNU | Emnebeskrivelse |
2011 Vår | 10 | SFT41309 Litteratur i undervisningen I: Tysk | LNU | Emnebeskrivelse |
2011 Vår | 20 | Metode og prosjekt: Engelsk | GU | Publiseres senere |
2011 Vår | 20 | Metode og prosjekt: Tysk | GU | Publiseres senere |
2011 Høst | 10 | SFE42009 Elevspråkanalyse: Engelsk | HIØ | Se studiemodellen under |
2011 Høst | 10 | SFT42009 Elevspråkanalyse: Tysk | HIØ | Se studiemodellen under |
2011 Høst | 10 | SFE42109 Litteratur i undervisningen II: Engelsk | HIØ | Se studiemodellen under |
2011 Høst | 10 | SFT42109 Litteratur i undervisningen II: Tysk | HIØ | Se studiemodellen under |
2011 Høst | 10 | SFE42410 Språklig variasjon Engelsk | HiØ | Se studiemodellen under |
2011 Høst | 10 | SFT42210 Språklig variasjon Tysk | HIØ | Se studiemodellen under |
2012 Vår | 30 | SFE42309 Masteroppgave: Engelsk | HIØ, GU og LNU | Se studiemodellen under |
2012 Vår | 30 | SFT42309 Masteroppgave: Tysk | HIØ, GU og LNU | Se studiemodellen under |
Organisering og læringsformer
Det legges opp til fire samlinger i løpet av masterstudiet. Studentene må selv betale reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene.
Mastergradsprogrammet er et nettbasert studium hvor en stor del av undervisningen vil foregå på en læringsplattform. Det betyr blant annet at det arrangeres virtuelle seminar på plattformen. Kommunikasjonen mellom studenter og lærere foregår både synkront og asynkront.
Det vil også bli lagt opp til samarbeidslæring der studentene skal lære å dele på dokumenter og vurdere hverandres tekster (peer review). Dermed legges det også til rette for erfaringsutveksling og diskusjon blant studentene.
For å oppøve muntlig språkkompetanse benyttes digitale lydfiler og video- og chatkommunikasjon.
Studentene vil få tilbud om supporttjenester fra studiestedene.
Samlinger og fysiske læringsfasiliteter
Semestrene innledes med et to dagers felles startseminar for de emnene som gis i det aktuelle semesteret. Der vil studentene få innføring/oppdatering i de nødvendige verktøyene for denne undervisningsformen. Det vil også bli fokusert på faglig innhold, ferdigheter og formidling. Et viktig aspekt vil også være det sosiale samværet og den direkte kontakten mellom deltakerne.
Opplæring i akademisk skriving
Det legges stor vekt på trening i akademisk skriving i flere emner. Hoveddelen av opplæringen er lagt til emnet Metode og prosjekt i andre semester.
Dette emnet legger et godt grunnlag for skrivingen av mastergradsoppgaven i fjerde semester.
Bibliotek
Ved alle tre studiesteder er det bibliotektilbud. Ved Høgskolen i Østfold gis bibliotekundervisning på alle studier og på alle nivåer. Etter som studiet er et fjernestudium med samlinger blir bibliotekundervisningen fortrinnsvis lagt til det innledende oppstartseminaret i 1. semester. I tillegg til opplæring i informasjonssøking vil det bli gitt opplæring i referanseteknikk og referansehåndteringsprogrammet som alle studenter og ansatte har tilgang til. Deretter vil det bli gitt løpende bibliotekstøtte via nettet.
Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til studiet. Arbeidskravene må være godkjent innen bestemte frister før studentene kan fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for detaljert informasjon.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det legges opp til tett kontakt med praksisfeltet, spesielt under arbeid med prosjekt- og masteroppgave.
Alle emnene i studiet består av både teori og praktisk språkbruk (skriftlig og muntlig språkferdighetstrening). Gjennom utstrakt bruk av IKT i masterprogrammet forberedes studentene på de nye digitale undervisningsformene i fremmedspråksopplæringen.
Internasjonalisering
Studiet gir en unik innsikt i fremmedspråksundervisning i Skandinavia, både komparativt og spesifikt. I tillegg vil både europeiske og globale perspektiver på fremmedspråksundervisning være integrert i alle emner.
Mastergraden er et internasjonalt samarbeid, og det internasjonale aspektet gjennomsyrer hele studieplanen. Studentene følger undervisning på flere skandinaviske språk og på målspråket. De fysiske samlingene finner sted i Norge og Sverige. Det legges også til rette for et studieopphold i målspråkslandet for mastergradsstudentene.
Utveksling
Det er lagt til rette for at deler av studiet kan tas i målspråkslandene. Samarbeidsinstitusjonene har avtaler med en rekke læresteder i ulike land. Studentene kan dermed erstatte nettbaserte emner med et fysisk opphold ved et universitet i utlandet under forutsetning av at emnet forhåndsgodkjennes.
Under et utenlandsopphold på minimum tre måneder kan studentene skrive sin mastergradsoppgave med veiledning fra Høgskolen i Østfold, Göteborgs universitet eller Linnéuniversitetet. Det anbefales at utenlandsoppholdet legges til 4. semester, men alternativ tidsplassering kan være aktuell.
Emner som tilbys innvekslingsstudenter
Alle emner er åpne for studenter fra ikke-skandinaviske land og fellesdelen som undervises på et skandinavisk språk vil bli tilpasset for selvstudier på engelsk og tysk. For øvrig foregår all undervisning på målspråket.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av
studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene.
Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
HiØs studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA2).
Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelser for detaljer.
Tilbakemelding underveis
Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger på sin innsats på flere måter. Den samlingsbaserte læringen gir rom for god dialog mellom studenter og lærere. Det er knyttet arbeidskrav til emnene som gjør at studenten må holde en progresjon og gjennom dette får tilbakemeldinger fra faglærer, samtidig som det er lagt opp til samarbeidslæring og individuelle presentasjoner hvor studentene må gi hverandre tilbakemelding i tillegg til den tilbakemelding som faglærer gir. I tilknytning til masteroppgaven gis veiledning på inntil 20 timer pr. student.
Vurdering
I løpet av studiet benyttes varierte vurderingsformer som skriftlig innlevering (hjemmeeksamen), prosjektarbeid, muntlig presentasjon, mappevurdering og mastergradsoppgave som til sammen ivaretar de ulike aspektene av læringsformene i studiet. Etter fullført studium skal kandidatene ha blitt vurdert både individuelt og i gruppe, skriftlig og muntlig. Den detaljerte informasjonen om vurderingsformer fremgår i hver enkelt emnebeskrivelse.
Det forutsettes at alle skriftlige arbeider, dvs. arbeidskrav og eksamensarbeider, følger konvensjonene for akademisk skriving m.h.t. kildebruk generelt og plagiering spesielt.
Som tidligere angitt er det den utdanningsinstitusjonen som har ansvaret for fellesdelen i hvert emne som også er eksamensansvarlig institusjon pr emne. Det vil si at eksamener som avholdes i regi av de svenske universitetene følger svensk karaktersystem og sensorordning, mens de eksamenene som avholdes i regi av Høgskolen i Østfold følger norsk karaktersystem og sensorordning.
I Norge gjelder følgende karaktersystem:
Gradert bokstavkarakter på en skala fra A - F, hvor A er beste karakter, E er laveste bestått karakter og F betyr ikke bestått. Alternativt kan også karakterregelen Bestått/Ikke bestått benyttes.
I Sverige gis følgende karakterer:
Väl godkänd
Godkänd
Underkänd
Ved fullført og bestått studium vil studentene få utstedt vitnemål fra alle tre studiesteder. Svenske karakterer kan også konverteres til ECTS-skala.
Litteratur
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), Akkreditert studium 09.05.2008.Studieplanen er revidert
Studieleder Sverre Vesterhus 05.08.2010Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for normert studieperiode 2010-2012 (heltid).Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språkStudiemodell
Høst 2010
Fremmedspråk i skolen - språkvalg
Fremmedspråk i skolen - tysk
- SFT41110 Interkulturell læring 10 stp
- SFXSPR0110 Göteborgs universitet: Formfokus i undervisningen 10 stp
- SFXSPR0210 Linnéuniversitetet: Kommunikasjon Emneside mangler 10 stp
Fremmedspråk i skolen - engelsk
- SFE41110 Interkulturell læring 10 stp
- SFXSPR0110 Göteborgs universitet: Formfokus i undervisningen 10 stp
- SFXSPR0210 Linnéuniversitetet: Kommunikasjon Emneside mangler 10 stp
Velg studieretning for å se emner
Vår 2011
Fremmedspråk i skolen - tysk
- SFXSPR0310 Linnéuniversitetet: Litteratur i undervisningen I Emneside mangler 10 stp
- SFXSPR0410 Göteborgs universitet: Metode og prosjekt Emneside mangler 20 stp
Fremmedspråk i skolen - engelsk
- SFXSPR0310 Linnéuniversitetet: Litteratur i undervisningen I Emneside mangler 10 stp
- SFXSPR0410 Göteborgs universitet: Metode og prosjekt Emneside mangler 20 stp
Velg studieretning for å se emner
Høst 2011
Fremmedspråk i skolen - tysk
Fremmedspråk i skolen - engelsk
Velg studieretning for å se emner
Vår 2012
Fremmedspråk i skolen - tysk
Fremmedspråk i skolen - engelsk
Velg studieretning for å se emner