Studieplan for Engelsk, påbyggingsstudium (30 studiepoeng) (Høst 2019)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Engelsk
Studiested:
Nettbasert eller studiested Halden.

Informasjon om studiet

Utdanningen tilbys hvert høstsemester. Studiet tilbys både som heltidsstudium (høstsemesteret) og som deltidsstudium (over flere høstsemestre).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAPER
Kandidaten har

- solid kunnskap om språk, litteratur og kulturell egenart i de engelsktalende land

FERDIGHETER
Kandidaten har

- svært gode ferdigheter i å bruke engelsk skriftlig og muntlig
- gode ferdigheter i kritisk analyse, selvstendig tenkning og evne til å uttrykke egne refleksjoner

GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten har

- utviklet holdninger som fremmer god læring og stimulerer den intellektuelle nysgjerrighet

Opptak

Bestått årsstudium i engelsk, eller tilsvarende utdanning på minimum 60 studiepoeng.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Emnetilbudene vil variere avhengig av de lærerkrefter som høgskolen til enhver tid har tilgjengelig. Høsten 2018 undervises følgende emner:

  • SFE20816 Multimodale tekster (10 studiepoeng)

  • SFE21213 Innføring i kolonial og postkolonial litteratur (10 studiepoeng)

  • SFE21317 Adaptasjon - filmatiseringer av britisk litteratur (10 studiepoeng)

Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning foregår på engelsk.

Biblioteket bidrar til å utvikle studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant og faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene tilbud om bibliotekundervisning, der målet er at de skal kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Omfang og forventet læringsutbytte av biblioteketsundervisning finner man under de aktuelle emnebeskrivelsene, knyttet til emnets krav til kunnskaper, ferdigheteter og generell kompetanse.

Gjennom måten studiet er organisert på, og gjennom dets arbeids- og evalueringsformer, legges det stor vekt på kvalitetssikring. Dessuten er det lagt opp til arbeidsformer som skal ivareta god kontakt mellom student og lærer, og mellom student og student.

Undervisningen foregår dels i forelesninger og seminarer, dels i mindre grupper. Seminar- og gruppeundervisning krever at studentene deltar aktivt.

Studiet legger opp til en klar progresjon innenfor faget. Studentene skal bli gradvis mer selvstendige og bevisste med hensyn til egne læringsmål og fagets innhold. Det forutsettes at studentene på egen hånd og i samarbeidsgrupper tilegner seg en stor del av lærestoffet. Bruk av IKT i engelskfaget er en integrert del av studiet.

Undervisningen er ikke obligatorisk, men det er en stor fordel å følge den regelmessig og delta aktivt.

Studentene får individuell oppfølging, blant annet via tilbakemeldinger på arbeidskrav og via veiledning.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til emnene. Disse må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen
Det er lagt opp til eksamensformer som bygger opp under læringsutbyttet.
Vurderingsformene omfatter individuell skriftlig oppgave, individuell muntlig eksamen og individuell skriftlig eksamen. Det benyttes karakterskala A-F.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisning og veiledning i studiet skal være forskningsbasert, knyttet til utviklingsarbeid i privat og offentlig virksomhet, og gi oppdatert og bred kunnskap.
Studentene skal få innsikt i nyere utviklingstrekk i fagområdet, de skal få kildekompetanse, og bli øvd i kritisk tenkning.

Internasjonalisering

Engelsk årsstudium er preget av et internasjonalt studiemiljø med all pensumlitteratur på engelsk, forelesere med bakgrunn fra Storbritannia, USA, Australia, Afrika og Norge
i tillegg til innkommende utvekslingsstudenter. 
Europeiske og globale perspektiver på fremmedspråksundervisning er integrert i alle emner.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger og at hver enkelt student deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjent evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3). Se emnebeskrivelse for detaljer.

  • Alle lærere skal gjennomføre løpende evaluering av egen undervisning (EVA4). Det vil si at det legges til rette for en dialog med studentene om forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.

Litteratur

Fremgår av de enkelte emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet kan kombineres med andre fag ved høyskoler og universitet, og kan inngå som del av en bachelorgrad, f.eks. som del av Bachelorstudium i samfunn, språk og kultur (HiØ).

Med bestått bachelorgrad med fordypning i engelsk kan studenten søke seg videre til mastergradsstudium. Bachelorgrad med 90 studiepoeng i engelsk gir mulighet til opptak til høgskolens mastergrad Fremmedspråk i skolen.

Påbygging i engelsk kvalifiserer sammen med praktisk-pedagogisk utdanning til arbeid som engelsklærer i skoleverket.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Arve Negaard, 20.04.2017

Studieplanen er revidert

Studieleder Sverre Vesterhus 11.02.2019

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for høsten 2019

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Studieleder Berit Grønn og koordinator Daniel L. Fryer

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:18:06