Oppbygging og gjennomføring (2023–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Mastergradsstudiet er et toårig heltidsstudium. Studiet er bygget opp med tre obligatoriske emner og tre valgbare emner, alle med et omfang på 15 studiepoeng. Studenten må velge to av de tre valgbare emnene. Masteroppgaven har et omfang på 30 eller 45 studiepoeng. Velger studenten masteroppgave på 30 studiepoeng, må man i tillegg ta et emne på 15 studiepoeng i 4. semester.

Dekanen ved fakultetet kan vedta at enkelte valgfrie emner ikke kan tilbys dersom det ikke er tilstrekkelig mange studenter som melder seg på.

Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap tar utgangspunkt i barnehagens tradisjoner, verdigrunnlag og kunnskap der omsorg, lek, læring og danning har nær forbindelse til et helhetssyn på barn. Studiets fagområde er del av et internasjonalt forskningsfelt Early Childhood Education and Care (ECEC) som omfatter en pedagogisk retning av vitenskap om barn i barnehagealder og barnehagen som utdannings- og omsorgsinstitusjon. Studiet defineres under en pedagogisk fagdisiplin, der grunnleggende spørsmål knyttes til forhold mellom individ og samfunn og mellom institusjon og samfunn. I dette studiet rammes pedagogiske tema som oppvekst, oppdragelse og undervisning inn i en barnehagefaglig tilnærming. Arbeidsformene i studiet er forskningsbaserte, praksisnære og innovative og gir studentene inngående ferdigheter i å utøve, undersøke og utvikle profesjonskunnskap gjennom barnehagepedagogiske perspektiv. 

Følgende emner inngår i studiet:

  • Emne MBPED401 Barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap som fag og forskningsfelt (15 stp)

Emnet er obligatorisk, og introduserer barnehagepedagogikkens historie, egenart og plass i samfunnet. Emnet introduserer nasjonal og internasjonal forskning om små barn, barnehage og barndom.

  • Emne MBPED402 Filosofisk grunnlagstenkning i barnehagepedagogikk, profesjon og praksis (15 stp)

Emnet er obligatorisk, og introduserer spørsmål om verdier, menneskesyn og kunnskapssyn gjennom filosofiske tilnærminger som åpner for analyser og vurderinger i barnehageprofesjonen. Emnet vektlegger profesjonsetiske refleksjoner og skjønnsvurderinger i teori og praksis. 

  • Emne MBPED413 Kropp, kjønn og materialitet (15 stp)

Emnet er valgfritt, og introduserer perspektiver på barnehagepedagogiske prosesser hvor kropp, kjønn og materialitet utforskes gjennom estetiske, etiske og politiske perspektiv. Det kroppslige og sanselige gis verdi og betydning for erfaring, erkjennelse og språk.

  • Emne MBPED423 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i barnehagen (15 stp)

Emnet er valgfritt, og tar utgangpunkt i at barnehagen er en møteplass for mennesker som har ulik bakgrunn og ulike funksjons variasjoner. Emnet utforsker inkluderende, marginaliserende og ekskluderende prosesser i pedagogisk virksomhet i barnehagen. 

  • Emne LUMSP40214: Språk- og kommunikasjonsvansker (15 stp)

Emnet er valgfritt, og gir innføring i barns språktilegnelse, språkutvikling og utvikling av lese- og skriveferdigheter. Emnet er samkjørt med Masterstudium i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold. 

  • Emne MBPED404 Vitenskapsteori, forskningsmetodologi og forskningsetikk (15 stp)

Emnet er obligatorisk, og introduserer vitenskapsteoretiske, forskningsmetodologiske og forskningsetiske tilnærminger som utgangspunkt for utforming, gjennomføring og vurdering av forskningsprosjekter. 

  • Emne MBPED405 Språkkulturer og barns multimodale praksiser (15 stp)

Emnet er obligatorisk for studenter som velger masteroppgave på 30 studiepoeng. Emnet gir en innføring i arbeid med pedagogisk dokumentasjon og utforsker barns multimodale praksiser. Gjennom å fokusere på språk, affekt og multimodalitet, aktualiseres problematikker om dokumentering og digitalisering knyttet til barn, barndom og barnehage. 

  • Emne MBPED406 og MBPED407 Masteroppgave

Emnet er obligatorisk og har et omfang på 45 studiepoeng eller 30 studiepoeng. I emnet gjennomføres en selvstendig, avgrenset studie innenfor barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. 

Progresjonskrav

  • Emnene MBPED401, MBPED402 og valgemner i 2. semester må være bestått før studenten kan starte i 3. semester med emnene MBPED404 og MBPED405.

  • Emnet MBPED404 må være bestått før studenten kan starte på emnet MBPED406. Emnene MBPED og MBPED må være bestått før studenten kan starte på emnet MBPED407.

Andre vilkår for gjennomføring av studiet

Politiattest

Det stilles ikke et alminnelig krav om fremleggelse av politiattest for Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. Dersom du velger oppgaver/prosjekter hvor du kan komme i kontakt med særlig sårbare grupper, har imidlertid høgskolen anledning til å kreve at det fremlegges slik attest. Avklaring og eventuell fremleggelse av attest må finne sted før oppgaven/prosjektet påbegynnes.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Masterstudiet har en arbeidslivsrelevant og forskningsbasert profil. Studiesamlingene varierer og organiseres i ulike læringsaktiviteter: forelesning, gruppearbeid/workshop, selvstudier, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum, veiledning og digitale arbeidsformer.

 

Studiet er samlingsbasert, og det legges opp til åtte samlinger for hvert semester. Hver samling vil gå over tre dager og gjennomføres innen rammen kl. 08.00-16.00. Krav om minimum deltakelse spesifiseres i arbeidskrav for hvert emne. Det forutsettes at studentene også jobber aktivt mellom samlingene, blant annet via digitale læringsplattformer. Totalt forventes en arbeidsinnsats på ca. 1600 arbeidstimer pr. studieår, inkl. selvstudier.

 

  • I forelesninger formidles forskningsbasert kunnskap. Studentene får tilgang til lærernes pågående forskningsprosjekter, samt blir presentert for aktuell nasjonal og internasjonal forskning knyttet til det barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige feltet. Dette legger grunnlag for at studentene selv skal utvikle ferdigheter i å formulere selvstendige faglige resonnementer, delta i fagutvikling og kunne gjennomføre en selvstendig studie.

  • Gruppearbeid/workshop legger til rette for at problemstillinger innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap bearbeides og videreutvikles i et faglig fellesskap. I gruppearbeid/workshop tilrettelegges det for at studentene får erfaring med utvikling av faglige argumenter og drøfting. Her arbeides det med muntlige og skriftlige fremstillinger for å kunne utvikle avansert kompetanse i akademisk skriving.

  • Selvstudier er en forutsetning som, i kombinasjon med øvrige arbeidsformer, gir grunnlag for å oppøve evne til å forholde seg kritisk til ulike offentlige dokumenter, politiske føringer og kompleks forskningsbasert kunnskap.

  • Masterseminar er en faglig og sosial møteplass. Masterseminaret struktureres i plenum, hvor det arbeides med relevante barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige problemstillinger. Her skapes rom for at studenter og faglærere i fellesskap utprøver, utfordrer og utvikler strategier for innovasjonsprosesser i studiet. Masterseminaret ledes av faglærere og forutsetter aktiv deltakelse fra studentene.

  • Småbarnsvitenskapelig forum er et åpent seminar, der nasjonale og internasjonale forskere inviteres til å presentere og diskutere sine forsknings- og utviklingsprosjekter. Dette er en arena som gir muligheter for å etablere og videreutvikle nasjonale og internasjonale forskningsnettverk. Småbarnsvitenskapelig forum supplerer innholdet i ordinære forelesninger og skaper inspirasjon til videre kollektivt og selvstendig arbeid, gjennom å bidra til oppmerksomhet rundt nyere småbarnsvitenskapelig forskning. Gjennom dette styrkes studentenes inngående kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser. Småbarnsvitenskapelig forum gir studentene mulighet til å lytte til og drøfte ulike forskningstilnærminger, teorier og metoder. Forumet fungere som en arena for igangsetting, innovasjon og samarbeid med ulike aktører: studenter, praksisfelt og UH-sektoren.

  • Mastertorg er en faglig og sosial møteplass der barnehager og forskere kan presentere barnehagefaglige tematikker og prosjekter. Mastertorget har til hensikt å formidle forskningsaktiviteter og prosjektideer mellom fagansatte, forskere, barnehager, virksomheter i arbeidslivet og masterstudenter ved Fakultet for lærerutdanninger og språk.

  • Veiledning er en gjennomgående undervisningsform i studiet, som organiseres både individuelt og i gruppe. Utvikling av veiledningskompetanse ses som en vesentlig del av studentens forskningskompetanse. Denne utvikles blant annet gjennom at studentene både mottar veiledning og veileder hverandre. Konkret gjennomføres dette ved at studenter og lærere responderer/veileder på gruppefremlegg, i workshops og gjennom presentasjon og prosesslesing av pågående arbeid med masteroppgaven. Veiledningsprosessene skaper muligheter til å drøfte faglige og etiske problemstillinger som aktualiseres rundt arbeidet med masteroppgaven. Det inngås en veiledningskontrakt mellom faglærer og student i arbeid med masteroppgaven. Det beregnes 20 timer veiledning for studenter som velger masteroppgave på 45 studiepoeng og 15 timer veiledning for de som velger masteroppgave på 30 studiepoeng.Det tilrettelegges for digitale studieformer og fleksible webinarer. Ulike nettportaler som Canvas, Zoom og Teams, benyttes som læringsportaler og for kommunikasjon og veiledning. Informasjon til, og kommunikasjon med, studenter skjer utenom samlingene via epost, læringsplattformene og Studentweb.

  • Masterkonferanse. Dette er en åpen konferanse hvor studenter som har avlagt mastergraden i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap legger fram sitt arbeid. Konferansen arrangeres årlig, og gir et innblikk i ulike tematikker og forskningsområder som har bidratt til innovative tilnærminger og nytenkning i barnehagefeltet.

 

Arbeidskrav og vurderingsformer

 

Tilbakemelding

Underveis i studiet får studenten tilbakemeldinger på arbeid i emnene. Det er knyttet arbeidskrav til hvert emne, som inkluderer tett oppfølging og framovermeldinger fra faglærere. Gjennom gruppearbeid og workshops responderer studentene på hverandres arbeid.

 

Vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i det enkelte emnet. Hvert emne avsluttes med eksamen. Det benyttes ulike eksamensformer gjennom studiet, og det varieres mellom skriftlig og muntlig form, individuelt og i gruppe. I studiet benyttes karakterskala A-F og bestått/ikke bestått (se den enkelte emnebeskrivelse).

 

Vurdering gjennomføres med intern eller ekstern sensur. Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

 

Plagiatkontroll

Masteroppgaver underlegges elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan også bli gjenstand for plagiatkontroll. Manglende innlevering av elektronisk eksamensbesvarelse kan medføre at besvarelsen ikke blir sensurert. Utfyllende bestemmelser om fusk og plagiat er gitt i forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Ved Fakultet for lærerutdanninger og språk gjennomføres det en rekke forsknings- og utviklingsarbeid innen det barnehagepedagogiske og småbarnsvitenskapelige feltet. Fagmiljøets FoU-arbeid underbygger undervisningen og formidles til studentene. Særlig skal Småbarnsvitenskapelig forum være en arena hvor forskning og faglig utviklingsarbeid kobles direkte til studentenes studiearbeid. Konkret skjer dette ved at studiets lærere forener undervisning, forskning og utviklingsarbeid og inviterer masterstudentene i dette. I tillegg kan studentene bli invitert til å delta i FoU-prosjekter som vitenskapelige ansatte ved Høgskolen i Østfold er involvert i.

Internasjonalisering

Internasjonale aspekter vil inngå i alle emner i studiet, gjennom tematikk, gjesteforelesere og litteratur. Høgskolen i Østfold stimulerer og tilrettelegger for at studenter kan ta deler av studiet ved utenlandske høyskoler og universiteter.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og evaluering av studiet. Dette programmet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no.

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene, se den enkelte emnebeskrivelse.

Litteratur

Se den enkelte emnebeskrivelse. Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid vil bli oppdatert i forkant av hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig ved semesterstart.

Studiemodell

Høst 2023

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Velg masteroppgave enten 30 stp eller 45 stp

Obligatoriske emner

  • MBPED40423 Vitenskapsteori, forskningsmetodologi og forskningsetikk Emneside mangler 15 stp

Masteroppgave 45 stp

  • MBPED40623 Del 1 av 2 Masteroppgave Emneside mangler

Masteroppgave 30 stp

  • MBPED40523 Språkkulturer og barns multimodale praksiser Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Masteroppgave 45 stp

  • MBPED40623 Del 2 av 2 Masteroppgave Emneside mangler 45 stp

Masteroppgave 30 stp

  • MBPED40723 Masteroppgave Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 22. mars 2024 03:18:31