Studieplan for Matematikk, årsstudium (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Matematikk årsstudium bygger på rammeplan for grunnskolelærerutdanning 5-10.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten

  • har dybdekunnskap innenfor temaene elevene arbeider med på trinn 5-10

  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

  • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser

  • har kunnskap om ulike syn på læring av matematikk og hvordan dette kommer til uttrykk i læremidler

  • har kunnskap om ulike representasjoner, spesielt innenfor de matematikkfaglige temaene i emnet, og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters plass i fagplanen i matematikk

  • forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer matematikkfagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder

  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk

  • har kunnskap om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole

  • forstår grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og dens betydning for digitalisering i matematikk

  • har kunnskap om hvordan det psykososiale læringsmiljøet påvirker læring

  • har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematiske teoribygninger innenfor tall, kombinatorikk, sannsynlighet, geometri, algebra og funksjoner

  • har kunnskap om sentrale begrep fra matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematiske innholdet på trinn 5-10

  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning

  • har et bredt repertoar av matematiske arbeidsmetoder i digitale omgivelser, med digitale læremidler og læringsressurser


Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i grupper for alle elever, med fokus på variasjon og elevaktivitet

  • kan bruke varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis

  • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter

  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

  • kan reflektere over hvordan man kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenkning

  • kan analysere og vurdere elevers læring og tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser i matematikk, også for å kunne legge til rette for elevers læring av matematikk og skape rammene for utvikling av elevers kreativitet, problemløsningsevner og algoritmisk tankegang i matematikk

  • kan formidle spesialkunnskap innen et relevant matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne

  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser

  • kan legge til rette for et godt psykososialt læringsmiljø

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag, dets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse, og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling

  • kan tilpasse og reflektere over betydningen av både ikke-digitale og digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler og læringsressurser har for egen profesjonsutøvelse i matematikkfaget

  • kan kritisk drøfte digital teknologi, læremidler og læringsressurser, inkludert digitale, med henblikk på utvikling av matematikkfaget og matematikkundervisningen

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning

  • kan delta og bidra i samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og

spesielle opptakskrav:

  • Matematikk R1 (eller S1+S2) og

  • Matematikk R2, eller

  • Fysikk (1+2), eller

  • Kjemi (1+2), eller

  • Biologi (1+2), eller

  • Informasjonsteknologi (1+2), eller

  • Geofag (1+2) eller

  • Teknologi og forskningslære (1+2)

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Matematikk består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng. Emne 103 bygger på emne 101, og emne 104 bygger på emne 102.

Emne 101 Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
Emne 102 Algebra, funksjoner, geometri og måling
Emne 103 Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet II
Emne 104 Algebra, funksjoner, geometri og måling II

Se studiemodell under. 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Det blir i studiet lagt vekt på at studentene skal møte varierte arbeidsformer der IKT er integrert: forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, individuelt arbeid, muntlige framlegg. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Sentrale områder som er integrert i undervisningen er fagdidaktikk, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring, vurdering, flerkulturelle og samiske perspektiver.

Hvert emne har et antall arbeidskrav som framgår av emnebeskrivelsene. Disse arbeidskravene må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen. IKT er en integrert del av studiet og Canvas brukes som læringsplattform.

Vurderingsformer
I alle emnene gis det tilbakemelding underveis. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Studentene møter både muntlige og skriftlige eksamensformer i studiet. Se emnebeskrivelsene.

Det benyttes bokstavkarakterer A - F.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med fordypningsoppgave i emnet MAT103 Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet II, se emnebeskrivelse og semesterplan for mer informasjon.

Internasjonalisering

Mangfold er et uttalt satsningsområde ved HiØ, og den globale, internasjonale og flerkulturelle orienteringen preger studiene våre. Gjennom undervisningen i emnene som inngår i årsstudiet vil studentene få erfaring med internasjonale perspektiver knyttet til fagets egenart.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Matematikk årsstudium passer for dem som ønsker å øke kompetansen i matematikk og matematikkdidaktikk, eller som en videreutdanning for lærere.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Martin Hollmann, 24. mai 2024.

Studieplanen gjelder for

2024-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Programleder Lin Elisabet Sandhaug Ramberg

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:14