Hva lærer du? (2024–2025)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
har dybdekunnskap innenfor temaene elevene arbeider med på trinn 5-10
-
har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
-
har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
-
har kunnskap om ulike syn på læring av matematikk og hvordan dette kommer til uttrykk i læremidler
-
har kunnskap om ulike representasjoner, spesielt innenfor de matematikkfaglige temaene i emnet, og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
-
har kunnskap om grunnleggende ferdigheters plass i fagplanen i matematikk
-
forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer matematikkfagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder
-
har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk
-
har kunnskap om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
-
forstår grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og dens betydning for digitalisering i matematikk
-
har kunnskap om hvordan det psykososiale læringsmiljøet påvirker læring
-
har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematiske teoribygninger innenfor tall, kombinatorikk, sannsynlighet, geometri, algebra og funksjoner
-
har kunnskap om sentrale begrep fra matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematiske innholdet på trinn 5-10
-
har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning
-
har et bredt repertoar av matematiske arbeidsmetoder i digitale omgivelser, med digitale læremidler og læringsressurser
Ferdigheter
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i grupper for alle elever, med fokus på variasjon og elevaktivitet
-
kan bruke varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
-
kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
-
kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker
-
kan reflektere over hvordan man kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenkning
-
kan analysere og vurdere elevers læring og tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
-
kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
-
kan anvende digitale læremidler og læringsressurser i matematikk, også for å kunne legge til rette for elevers læring av matematikk og skape rammene for utvikling av elevers kreativitet, problemløsningsevner og algoritmisk tankegang i matematikk
-
kan formidle spesialkunnskap innen et relevant matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne
-
kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
-
kan legge til rette for et godt psykososialt læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag, dets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse, og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
-
kan tilpasse og reflektere over betydningen av både ikke-digitale og digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler og læringsressurser har for egen profesjonsutøvelse i matematikkfaget
-
kan kritisk drøfte digital teknologi, læremidler og læringsressurser, inkludert digitale, med henblikk på utvikling av matematikkfaget og matematikkundervisningen
-
kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
-
kan delta og bidra i samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis