Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Studenten

  • har dybdekunnskap innenfor temaene elevene arbeider med på trinn 5-10

  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

  • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser

  • har kunnskap om ulike syn på læring av matematikk og hvordan dette kommer til uttrykk i læremidler

  • har kunnskap om ulike representasjoner, spesielt innenfor de matematikkfaglige temaene i emnet, og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters plass i fagplanen i matematikk

  • forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer matematikkfagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder

  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk

  • har kunnskap om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole

  • forstår grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og dens betydning for digitalisering i matematikk

  • har kunnskap om hvordan det psykososiale læringsmiljøet påvirker læring

  • har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematiske teoribygninger innenfor tall, kombinatorikk, sannsynlighet, geometri, algebra og funksjoner

  • har kunnskap om sentrale begrep fra matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematiske innholdet på trinn 5-10

  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forskning

  • har et bredt repertoar av matematiske arbeidsmetoder i digitale omgivelser, med digitale læremidler og læringsressurser


Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i grupper for alle elever, med fokus på variasjon og elevaktivitet

  • kan bruke varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis

  • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter

  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker

  • kan reflektere over hvordan man kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenkning

  • kan analysere og vurdere elevers læring og tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser i matematikk, også for å kunne legge til rette for elevers læring av matematikk og skape rammene for utvikling av elevers kreativitet, problemløsningsevner og algoritmisk tankegang i matematikk

  • kan formidle spesialkunnskap innen et relevant matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne

  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser

  • kan legge til rette for et godt psykososialt læringsmiljø

Generell kompetanse
Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag, dets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse, og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling

  • kan tilpasse og reflektere over betydningen av både ikke-digitale og digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler og læringsressurser har for egen profesjonsutøvelse i matematikkfaget

  • kan kritisk drøfte digital teknologi, læremidler og læringsressurser, inkludert digitale, med henblikk på utvikling av matematikkfaget og matematikkundervisningen

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning

  • kan delta og bidra i samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:17:55