Studieplan for Kunst og håndverk, årsstudium (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Det er krav om aktiv studiedeltakelse og obligatorisk frammøte til undervisningen. Fravær/sykefravær som overskrider 20 % av undervisningstiden medfører at studenten ikke kan framstille seg til eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får først en skriftlig melding om dette.

Studiet medfører materialutgifter i tillegg til egne utgifter til materiell/utstyr.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et kunnskaps- og danningsfag og et uttrykks- og kommunikasjonsfag der praktisk skapende estetisk arbeid skal være vesentlig for utviklingen av sluttkompetansen. I skolen er kunst og håndverk et sentralt fag, og valgfaget Kunst og håndverk (60 stp), blir lagt opp i samsvar med gjeldende læreplaner for grunnskolen.

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • hovedretninger innenfor bildekunst, skulptur og arkitektur fra antikken til dagens uttrykk

  • kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring

  • hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder

  • sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling

  • materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder

  • sentrale teorier om barns tredimensjonale formspråkutvikling, barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet

  • skulptur, relieff, objekt, installasjon, og hvordan disse uttrykksformene kan gi barn og unge opplevelse og stimulere til kreativitet i skapende arbeid

  • materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder og skulptur

  • gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning

  • design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk

  • design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid

  • lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag

Ferdigheter
Studenten kan

  • eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder

  • organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter

  • bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid

  • analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng

  • utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene

  • bruke tegning i arbeid med bilde og skulptur

  • bruke digitale verktøy i skapende arbeid

  • bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver

  • bruke gjeldende lærerplaner for grunnskolen, kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk, og mestre læringsorientert vurderingspraksis

  • vurdere lærebøker og læremidler, bl.a. digitale ressurser, i kunst og håndverk for 5.-10. trinn

  • utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler

  • velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på 5.-10. trinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)

  • bruke tegning i arbeid med design og arkitektur

  • bruke metoder for problemløsning i design og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget

  • vurdere kvalitet i lærebøker og velge ut hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk

  • vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget

  • beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring

  • organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet

  • være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid

  • bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen til å planlegge og organisere læring i kunst og håndverk, med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

Generell kompetanse
Studenten kan

  • bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering

  • bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

  • utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget

  • stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping

  • bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire emner; 
KHV101 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form), 
KHV102 Håndverk, design og arkitektur,
KHV103 Håndverk, design og nyere kunstuttrykk
KHV104 Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning 

Alle emnene har et omfang på 15 studiepoeng og innholdet fremgår av emnebeskrivelsene, se studiemodell under.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet vektlegger at studentene møter varierte arbeidsformer med forelesninger, arbeid i verksted med oppgaver som gruppearbeid og individuelt arbeid, faglige diskusjoner, utstillingsbygging, og studiebesøk til ulike kunstmuseer og gallerier. Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende tilnærming til faget og undervisningen i faget.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium. Det er beregnet at studenter som følger studiet arbeider med lærestoffet i selvstudium 20 timer i uken, i tillegg til 20 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.

Det er obligatoriske arbeidskrav til hvert emne, som går fram av emnebeskrivelsene. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Bruk av IKT
Bruk av IKT inngår i studiet både som middel i eget estetisk skapende arbeid og informasjonsmedium. IKT er integrert i studiet. Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Fagdidaktikk
Ulike perspektiver i fagdidaktikk gis i teoriundervisningen. Temaet blir også drøftet ved innføringen av praktiske oppgaver og underveis når det arbeides med materialer og teknikker i verkstedene. Det kreves også at studentene reflekterer skriftlig over fagdidaktiske problemstillinger i sine loggbøker som skal presenteres til eksamen og som er del av eksamensutstillingen. Fagdidaktiske temaer kan være del av lærestoffet til muntlig eksamen. Fagdidaktikk er tema i emnebeskrivelsen, i semesterplanen og dekket i pensumslitteraturen.

Forskningsbasert undervisning
Undervisningen er oppdatert og basert på nyere forskning i faget. Studentene arbeider i emnet Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning med egen utviklingsoppgave basert på vitenskapelige arbeidsformer. Denne utviklingsoppgaven er også eksamensarbeid og skal dokumenteres ved rapport og som egen utstilling. Utviklingsoppgaven med fokus på forskningsbasert utviklingsarbeid er tema i emnebeskrivelsen, i semesterplanen og er dekket i litteraturen.

Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter blir satt opp som eget tema i de fagdidaktiske teoritimene, og det reflekteres rundt emnet i loggbøkene i forhold til kunst- og håndverksfaget i grunnskolen. Grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk er således del av lærestoffet som er aktuelt til muntlig eksamen.

Grunnleggende ferdigheter er en naturlig del av innholdet i kunst og håndverk. Det arbeides kontinuerlig med skriftlighet i loggbøker og i rapporter. Muntlighet trenes ved presentasjoner av egne arbeider i utstillinger og i diskusjon rundt ulike problemstillinger. Regneferdigheter trengs i arbeid med design og ved konstruering av arbeider i tre og tekstil. Ferdigheter i IKT brukes når det innhentes informasjon på nettet, det skrives loggbøker, drives med bildebehandling og designes ulike typer arbeider og presentasjoner.

Flerkulturelle perspektiver
I Kunst og håndverk vises først og fremst de flerkulturelle perspektivene i fokuset på internasjonal kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk.

Samiske forhold
I emnet Håndverk, design og arkitektur er del av temaet håndverk og design med fokus på nasjonalt kunsthåndverk, dermed også duodji, det tradisjonelle, samiske håndverket og kunsthåndverket. Emnet avspeiles i pensumslitteratur og er relevant eksamensstoff.

Tilpasset opplæring
Det er naturlig at arbeidsoppgaver i Kunst og håndverk tilpasses den enkelte elev siden utfordringene som oftest delvis er åpne og kreative i møte med ulike typer materialer og teknikker. Tilpasset opplæring i studiet er del av fagdidaktikken og således del av de refleksjonene studentene må gjøre i sine loggbøkene som er del av eksamensutstillingen.

Obligatorisk deltakelse
Det er krav om aktiv studiedeltakelse og obligatorisk frammøte til undervisningen. Sykefravær som overskrider 20 % av undervisningstiden medfører at studenten ikke kan framstille seg til eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får først en skriftlig melding om dette.

Studieturer
I studiet inngår obligatoriske studieturer til kunst- og kulturhistoriske museer og gallerier. Lærestoff i forbindelse med studieturene er en del av pensum.

Utgifter
Studiet medfører materialutgifter, i tillegg til egne utgifter til materiell/utstyr, se den enkelte emnebeskrivelse.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til emnene, og arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon om arbeidskravene.

Vurderingsformer
Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
I samtlige emner i Kunst og håndverk, årsstudium, møter studentene muntlig eksamensform sammen med mappevurdering.

Det benyttes bokstavkarakterer A-F.

Det benyttes både interne og eksterne sensorer, se den enkelte emnebeskrivelse.

Praksis

Det er ikke knyttet veiledet praksis til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklings- og forskningsbasert prosjekt knyttet til emnet Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning, se emnebeskrivelse og semesterplan for mer informasjon. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Internasjonalisering

Mangfold er et uttalt satsningsområde ved HiØ, og den globale, internasjonale og flerkulturelle orienteringen preger studiene våre. Gjennom undervisningen i emnene som inngår i årsstudiet vil studentene få erfaring med internasjonale perspektiver knyttet til fagets egenart.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå som del av en bachelorgrad, som del av en faglærerutdanning i kunst og håndverk eller som videreutdanning for lærere.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 12. juni 2023.

Studieplanen er revidert

Programleder Lin Elisabet Sandhaug Ramberg, 6. mai 2024.

Studieplanen gjelder for

2024-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Programleder Lin Elisabet Sandhaug Ramberg

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:07