Studieplan for Kunst og håndverk, årsstudium (2011–2012)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Det er krav om aktiv studiedeltakelse og obligatorisk frammøte til undervisningen. Fravær/sykefravær som overskrider 20 % av undervisningstiden medfører at studenten ikke kan framstille seg til eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får først en skriftlig melding om dette,

Studiet medfører materialutgifter i tillegg til egne utgifter til materiell/utstyr. Studentene må også påregne utgifter til obligatoriske studieturer (dagtid og en studietur med cirka 1 ukes varighet) til kunst- og kulturhistoriske museum og gallerier. Lærestoff i forbindelse med studieturene er pensum.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et kunnskaps- og danningsfag og et uttrykks- og kommunikasjonsfag der praktisk skapende estetisk arbeid skal være vesentlig for utviklingen av sluttkompetansen. I skolen er kunst og håndverk et sentralt fag, og valgfaget Kunst og håndverk (60 stp), blir lagt opp i samsvar med gjeldende læreplaner for grunnskolen.

Kunnskaper:
Studenten

  • har kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra antikken til modernismen
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
  • har kunnskap om sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling
  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder
  • har kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra modernismen til dagens kunst
  • har kunnskap om sentrale teorier om barns tredimensjonale formspråkutvikling, barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
  • har kunnskap om skulptur, relieff, objekt, installasjon, og hvordan disse uttrykksformene kan gi barn og unge opplevelse og stimulere til kreativitet i skapende arbeid
  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder og skulptur
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
  • har kunnskap om design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer
  • har kunnskap om design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
  • har kunnskap om design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid
  • har kunnskap om design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
  • har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag

Ferdigheter:
Studenten

  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder
  • kan organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
  • kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
  • kan analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng
  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan bruke tegning i arbeid med bilde og skulptur
  • kan bruke digitale verktøy i skapende arbeid
  • kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
  • kan bruke gjeldende lærerplaner for grunnskolen, kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk, og mestre læringsorientert vurderingspraksis
  • kan vurdere lærebøker og læremidler, bl.a. digitale ressurser, i kunst og håndverk for 5.-10. trinn
  • kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på 5.-10. trinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kan bruke tegning i arbeid med design og arkitektur
  • kan bruke metoder for problemløsning i design og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
  • kan vurdere kvalitet i lærebøker og velge ut hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
  • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
  • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
  • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet
  • kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
  • kan være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen til å planlegge og organisere læring i kunst og håndverk, med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

Generell kompetanse:
Studenten

  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget
  • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon 

 

Opptak

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire emner;
KHV101 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form), 
KHV102 Kunst og visuell kommunikasjon (2- og 3-dimensjonal form),
KHV201 Håndverk, design og arkitektur og
KHV202 Kunst, design og vår kulturarv.

Alle emnene har et omfang på 15 studiepoeng og innholdet fremgår av emnebeskrivelsene, se under.

Organisering og læringsformer

Studiet vektlegger at studentene møter varierte arbeidsformer med forelesninger, arbeid i verksted med oppgaver som gruppearbeid og individuelt arbeid, faglige diskusjoner, utstillingsbygging, og studiebesøk til ulike kunstmuseer og gallerier. Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende tilnærming til faget og undervisningen i faget.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium. Det er beregnet at studenter som følger studiet arbeider med lærestoffet i selvstudium 20 timer i uken, i tillegg til 20 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.

Det er obligatoriske arbeidskrav til hvert emne, som går fram av emnebeskrivelsene.

IKT er integrert i studiet, som benytter Fronter som læringsplattform.

Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Internasjonalisering

Det legges til rette for kontakt med tilsvarende utdanningsinstitusjoner i andre land og for utveksling av lærere og studenter som ønsker å arbeide spesielt med internasjonale spørsmål knyttet til utdanning og læring. Integrering av studier i utlandet kan skje ved at hele eller deler av studiet kan bestå av studier i utlandet. Forutsetningen er at det foreligger en forhåndsgodkjenning fra vår institusjon, basert på kriteriene i de nasjonale retningslinjene.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØ's studiekvalitetsutvalg gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolen sine studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet.

Vurdering

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. 

I samtlige emner i Kunst og håndverk, årsstudium, møter studentene muntlig eksamensform sammen med mappevurdering.

Det benyttes bokstavkarakterer A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. Det benyttes både interne og eksterne sensorer, se den enkelte emnebeskrivelse.

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Jobb og videre studier

Studiet kan inngå som valgfag i allmennlærerutdanningen (som fases ut), eller som del av en bachelorgrad og/eller som del av en faglærerutdanning i kunst og håndverk. Som del av en lærerutdanning fyller Kunst og håndverk, 60 stp, kompetansekravet som er bestemt for å kunne bli tilsatt som lærer i kunst og håndverk  i norsk skole.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 12. juni 2008

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen 1. juli 2011

Studieplanen gjelder for

2011-2012

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:17:48