Oppbygging og gjennomføring (2024–2025)

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av fire emner; 
KHV101 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form), 
KHV102 Håndverk, design og arkitektur,
KHV103 Håndverk, design og nyere kunstuttrykk
KHV104 Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning 

Alle emnene har et omfang på 15 studiepoeng og innholdet fremgår av emnebeskrivelsene, se studiemodell under.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet vektlegger at studentene møter varierte arbeidsformer med forelesninger, arbeid i verksted med oppgaver som gruppearbeid og individuelt arbeid, faglige diskusjoner, utstillingsbygging, og studiebesøk til ulike kunstmuseer og gallerier. Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende tilnærming til faget og undervisningen i faget.

Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium. Det er beregnet at studenter som følger studiet arbeider med lærestoffet i selvstudium 20 timer i uken, i tillegg til 20 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.

Det er obligatoriske arbeidskrav til hvert emne, som går fram av emnebeskrivelsene. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Bruk av IKT
Bruk av IKT inngår i studiet både som middel i eget estetisk skapende arbeid og informasjonsmedium. IKT er integrert i studiet. Høgskolen kan kreve at studenten har egen bærbar datamaskin.

Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Fagdidaktikk
Ulike perspektiver i fagdidaktikk gis i teoriundervisningen. Temaet blir også drøftet ved innføringen av praktiske oppgaver og underveis når det arbeides med materialer og teknikker i verkstedene. Det kreves også at studentene reflekterer skriftlig over fagdidaktiske problemstillinger i sine loggbøker som skal presenteres til eksamen og som er del av eksamensutstillingen. Fagdidaktiske temaer kan være del av lærestoffet til muntlig eksamen. Fagdidaktikk er tema i emnebeskrivelsen, i semesterplanen og dekket i pensumslitteraturen.

Forskningsbasert undervisning
Undervisningen er oppdatert og basert på nyere forskning i faget. Studentene arbeider i emnet Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning med egen utviklingsoppgave basert på vitenskapelige arbeidsformer. Denne utviklingsoppgaven er også eksamensarbeid og skal dokumenteres ved rapport og som egen utstilling. Utviklingsoppgaven med fokus på forskningsbasert utviklingsarbeid er tema i emnebeskrivelsen, i semesterplanen og er dekket i litteraturen.

Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter blir satt opp som eget tema i de fagdidaktiske teoritimene, og det reflekteres rundt emnet i loggbøkene i forhold til kunst- og håndverksfaget i grunnskolen. Grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk er således del av lærestoffet som er aktuelt til muntlig eksamen.

Grunnleggende ferdigheter er en naturlig del av innholdet i kunst og håndverk. Det arbeides kontinuerlig med skriftlighet i loggbøker og i rapporter. Muntlighet trenes ved presentasjoner av egne arbeider i utstillinger og i diskusjon rundt ulike problemstillinger. Regneferdigheter trengs i arbeid med design og ved konstruering av arbeider i tre og tekstil. Ferdigheter i IKT brukes når det innhentes informasjon på nettet, det skrives loggbøker, drives med bildebehandling og designes ulike typer arbeider og presentasjoner.

Flerkulturelle perspektiver
I Kunst og håndverk vises først og fremst de flerkulturelle perspektivene i fokuset på internasjonal kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk.

Samiske forhold
I emnet Håndverk, design og arkitektur er del av temaet håndverk og design med fokus på nasjonalt kunsthåndverk, dermed også duodji, det tradisjonelle, samiske håndverket og kunsthåndverket. Emnet avspeiles i pensumslitteratur og er relevant eksamensstoff.

Tilpasset opplæring
Det er naturlig at arbeidsoppgaver i Kunst og håndverk tilpasses den enkelte elev siden utfordringene som oftest delvis er åpne og kreative i møte med ulike typer materialer og teknikker. Tilpasset opplæring i studiet er del av fagdidaktikken og således del av de refleksjonene studentene må gjøre i sine loggbøkene som er del av eksamensutstillingen.

Obligatorisk deltakelse
Det er krav om aktiv studiedeltakelse og obligatorisk frammøte til undervisningen. Sykefravær som overskrider 20 % av undervisningstiden medfører at studenten ikke kan framstille seg til eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får først en skriftlig melding om dette.

Studieturer
I studiet inngår obligatoriske studieturer til kunst- og kulturhistoriske museer og gallerier. Lærestoff i forbindelse med studieturene er en del av pensum.

Utgifter
Studiet medfører materialutgifter, i tillegg til egne utgifter til materiell/utstyr, se den enkelte emnebeskrivelse.

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til emnene, og arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon om arbeidskravene.

Vurderingsformer
Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
I samtlige emner i Kunst og håndverk, årsstudium, møter studentene muntlig eksamensform sammen med mappevurdering.

Det benyttes bokstavkarakterer A-F.

Det benyttes både interne og eksterne sensorer, se den enkelte emnebeskrivelse.

Praksis

Det er ikke knyttet veiledet praksis til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklings- og forskningsbasert prosjekt knyttet til emnet Kunst, visuell kommunikasjon og fordypning, se emnebeskrivelse og semesterplan for mer informasjon. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Internasjonalisering

Mangfold er et uttalt satsningsområde ved HiØ, og den globale, internasjonale og flerkulturelle orienteringen preger studiene våre. Gjennom undervisningen i emnene som inngår i årsstudiet vil studentene få erfaring med internasjonale perspektiver knyttet til fagets egenart.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet.

Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se emnebeskrivelsene.

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:16:53