Hva lærer du? (2024–2025)

Studiets læringsutbytte

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et kunnskaps- og danningsfag og et uttrykks- og kommunikasjonsfag der praktisk skapende estetisk arbeid skal være vesentlig for utviklingen av sluttkompetansen. I skolen er kunst og håndverk et sentralt fag, og valgfaget Kunst og håndverk (60 stp), blir lagt opp i samsvar med gjeldende læreplaner for grunnskolen.

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • hovedretninger innenfor bildekunst, skulptur og arkitektur fra antikken til dagens uttrykk

  • kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring

  • hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder

  • sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling

  • materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder

  • sentrale teorier om barns tredimensjonale formspråkutvikling, barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet

  • skulptur, relieff, objekt, installasjon, og hvordan disse uttrykksformene kan gi barn og unge opplevelse og stimulere til kreativitet i skapende arbeid

  • materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder og skulptur

  • gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning

  • design, idéutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk

  • design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid

  • lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag

Ferdigheter
Studenten kan

  • eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder

  • organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter

  • bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid

  • analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng

  • utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene

  • bruke tegning i arbeid med bilde og skulptur

  • bruke digitale verktøy i skapende arbeid

  • bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver

  • bruke gjeldende lærerplaner for grunnskolen, kan formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk, og mestre læringsorientert vurderingspraksis

  • vurdere lærebøker og læremidler, bl.a. digitale ressurser, i kunst og håndverk for 5.-10. trinn

  • utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler

  • velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på 5.-10. trinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)

  • bruke tegning i arbeid med design og arkitektur

  • bruke metoder for problemløsning i design og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget

  • vurdere kvalitet i lærebøker og velge ut hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk

  • vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget

  • beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring

  • organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet

  • være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid

  • bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen til å planlegge og organisere læring i kunst og håndverk, med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

Generell kompetanse
Studenten kan

  • bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering

  • bruke kunst og håndverk i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag

  • utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling

  • arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget

  • stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping

  • bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:16:52