Oppbygging og gjennomføring (2024–2027)

Studiets oppbygging og innhold

Obligatoriske emner
150 av totalt 180 studiepoeng er obligatoriske. Studiemodellen angir hvilke emner som er obligatoriske og hvilke som er valgemner.

Progresjonskrav og valgemner
Studentene må ha bestått 90 stp før valgemner i 5. semester kan påstartes. 
Enkelte valgemner krever forkunnskaper. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. Valgemnene i studiet vil kunne variere fra år til år. Et valgemne kan utgå dersom det er få påmeldte studenter, se den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert informasjon. Etter søknad kan emner fra andre studieprogram ved høgskolen og andre utdanningsinstitusjoner godkjennes som valgemne(r).  

Ved lav studiepoengproduksjon vil utdanningsplanen oppdateres etter samtale med en studieveileder. 

Studentene velger bacheloroppgave semesteret før de begynner på oppgaven. Med normal studieprogresjon vil dette være 5. semester. Studenten må ha bestått minst 90 studiepoeng 1 oktober i 5. semester for å velge oppgave og minst 120 studiepoeng for å få starte på bacheloremnet i 6.semester. Kravet må være oppnådd etter ordinær eksamen i 5.semester, ved normal studieprogresjon. Påfølgende kontiunasjonseksamener telles ikke. Unntak fra denne regelen kan innvilges av undervisningsleder etter søknad.
 

 

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Læringsformen i studiet er prosjektbasert, hvor studentene arbeider i realistiske prosjekter som ligner på situasjoner som de vil møte i arbeidslivet. Dette gir studentene hands-on erfaring og god forståelse av studiefeltet. Undervisningen omfatter seminarer, bedriftsbesøk og forelesninger. Studiet har fokus på teamarbeid.
Læringsmetodene oppmuntrer studentene til selvstendighet, kritisk tenkning og skal utvikle studentenes ferdigheter innenfor kommunikasjon, samarbeid og problemløsning. Studentene må finne og bruke informasjon fra forskjellige kilder og fagområder.

Biblioteket står til disposisjon for studentene. Biblioteket bidrar til å utvikle studentens informasjonskompetanse, det vil si evne til å søke etter, vurdere, velge og bruke relevant og faglig informasjon. Studentene får tilbud om biblioteksundervisning, der målet er å kunne søke i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale informasjonsdatabaser og å kunne vurdere kvalitet på informasjon. Det blir også undervist i referanseteknikk.

Arbeidskrav
I enkelte av emnene stilles det krav til tilstedeværelse, gjennomførte oppgaver, øvinger og/eller prosjekter. Disse må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. For mer informasjon, se emnebeskrivelsen for det enkelte emne.

Undervisningsspråk
Undervisningsspråket i studieprogrammet er i hovedsak norsk. Noen av emnene kan bli undervist på engelsk dersom det kommer utvekslingsstudenter. I tillegg kan enkelte forelesninger bli gitt på engelsk. Mange av pensumbøkene vil være på engelsk.

Akademisk skriving
Gjennom studiet vil studentene øve på akademisk skriving, spesielt i emner som inkluderer skriftlige arbeider. Dette fokuserer på innhold, struktur, nøyaktighet og referanseteknikker.

Vurderingsformer
Det er ulike former for sluttvurdering. De vanligste er skriftlig individuell eksamen, mappevurdering, prosjekt, muntlig eksamen eller en kombinasjon av disse. I hovedsak benyttes bokstavkarakter (A - F), men i enkelte emner kan karakterene Bestått / Ikke bestått benyttes. En mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer finnes i emnebeskrivelsene for det enkelte emne. I alt sensurarbeid benyttes enten to interne sensorer eller en intern og en ekstern sensor.

Plagiatkontroll/fusk
Alle emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Forsknings- og utviklingsarbeid

De ansatte på Innovasjon og prosjektledelse initierer og deltar i nasjonale og internasjonale prosjekter som har tilknytning til både regionalt næringsliv og offentlig sektor. Fokuset er på det grønne skiftet og digitaliseringen av samfunn og arbeidsliv, og studenter inkluderes i prosjektene. Forsningsarbeidet er primært knyttet til forskningsgruppen for Innovasjon, men man involverer seg også i andre forskningsgrupper avhengig av deres faglige bakgrunn og interesser.

Internasjonalisering

De ansatte på studieprogrammet arbeider med internasjonale prosjekter. Studenter inkluderes også på internasjonale arenaer som del av tilrettelegging og ledelse av forSKning- og utviklingsarbeider. Et sentralt prosjekt i perioden 2022 – 2026 er Interreg North Sea FREIIA som inkluderer 14 partnere og 6 land der studentenes bidrag er et viktig element.
Studieprogrammet har også et tilbud til utenlandske studenter som ønsker seg et utvekslingsopphold. Det betyr at du som student blir en del av et internasjonalt læringsmiljø i de emnene der dette er aktuelt.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at de deltar i evaluering av studiene. Studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i studiet:

  • Det gjennomføres hvert år en nasjonal studentundersøkelse blant 2. årsstudenter på alle bachelor- og masterprogram, i regi av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). Resultatene fra undersøkelsen publiseres i portalen Studiebarometeret.no

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering

  • Instiutt for ingeniørfag har faste rutiner for å evaluere enkeltemner basert på løpende tilbakemeldinger fra studenter, med mer informasjon i hver emnebeskrivelse.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert før undervisningsstart. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Studiemodell

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:52