Studieplan for Kroppsøving og idrett, årsstudium (2012–2013)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden. Hoveddelen av undervisningen foregår i Halden, deler av undervisning vil foregå i høgskolens lokaler i Fredrikstad og på andre eksterne arenaer, se informasjon i semesterplaner.

Informasjon om studiet

Studiet er aktuelt for studenter som ønsker fagstudier i kroppsøving og idrett. Faget har en bred kulturell forankring, med vektlegging av leik, idrett, dans, friluftsliv og helsearbeid, samt kroppens oppbygning og funksjon og grunnleggende prinsipper for bevegelse og trening. Studiet bygger på Rammeplan for Grunnskolelærerutdanning 5.-10. Det gir også et godt grunnlag for virksomhet i idrettslag, arbeid som treningsveileder i helsestudio eller i annen privat eller offentlig virksomhet.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studentene har etter endt studium tilegnet seg kunnskap, ferdighet og kompetanse knyttet til bevegelse og idrett på ulike arenaer. Studentene har etter fullført studium solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag. Har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy) i og på tvers av fag. Kan tilrettelegge for progresjon i disse ferdighetene i opplæringen tilpasset elever på 5.-10. trinn, sett i forhold til tidsaktuelle bevegelsesformer i flerkulturelle barne- og ungdomsmiljøer. Har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring. Studentene har etter fullført studium solide, analytiske og faglige kunnskaper om prinsipper for bevegelse og trening og kroppens bygning og funksjon.


Kunnskap:
Studentene har

  • kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
  • kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling
  • kunnskap om trening, treningsprinsipper og bevegelsesanalyser egnet for ulike aldersgrupper
  • kunnskap om kroppens bygning og funksjon
  • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving og idrett


Ferdigheter:
Studentene

  • kan vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, pedagogikk, helselære og tilpasset opplæring i skole og treningsarbeid
  • har grunnleggende ferdigheter i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning i 5.-10. trinn
  • kan tilrettelegge for, lede og evaluere kroppsøvingsundervisning
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger med bruk av varierte læringsmiljøer og varierte arbeidsmetoder
  • har ferdigheter til å vurdere og bruke anatomi- og fysiologikunnskap i skole- og treningsarbeid
  • har ferdigheter til å kunne legge til rette for treningsarbeid og utføre bevegelsesanalyser
  • har ferdigheter til å gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærer- og trenerkompetanse i kroppsøving og idrett


Generell kompetanse:
Studentene 

  • har tilegnet seg kunnskap, ferdighet og kompetanse knyttet til bevegelse og idrett på ulike arenaer
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer og bidra til refleksjon og videreutvikling av god praksis
  • har utviklet et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper
  • har fått respekt for hverandres idrettslige-/ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger
  • kan kommunisere med elever, foreldre og kollegaer om problemstillinger knyttet til kroppsøving fra 5.-10. trinn.
  • er sikker i muntlige og skriftlige framlegg
  • kan finne fram til løsning på faglige problemstillinger ved hjelp av relevant litteratur og nettsteder
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om trenings- og bevegelseslære anatomi, fysiologi og idrettsskader i et pedagogisk perspektiv

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Studentene må være i alminnelig god fysisk form, være svømmedyktige og kunne delta i aktiviteter i svømmebasseng for å kunne gjennomføre studiet.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet gir studentene grunnlag for å utvikle lærerkompetanse gjennom individuelt arbeid og gruppearbeid.

Studiet består av fire obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng.

Idrett 101: Praktisk-metodisk arbeid
Idrett 102: Idrett, kultur og samfunn (IKS)

Idrett 103: Treningslære/bevegelseslære og utviklingsoppgave
Idrett 104: Anatomi/fysiologi/idrettskader

Se studiemodell under.

Organisering og læringsformer

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den skal være både teori- og praksisorientert. Studentene får erfaring med varierte organiserings- og arbeidsformer. Undervisningen blir gitt som forelesninger, arbeid i grupper, som praktisk virksomhet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Noen deler av emnet praktisk-metodisk arbeid (Idrett 104) gjennomføres konsentrert, for eksempel friluftsliv og ski/skøyter. Skikurset er todelt og består av et langrennskurs og et alpint kurs.

Praksis

Ingen veiledet praksisopplæring knyttet til studiet.

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i emne 103 gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid.

Internasjonalisering

?Det legges til rette for kontakt med tilsvarende utdanningsinstitusjoner i andre land og for utveksling av lærere og studenter som ønsker å arbeide spesielt med internasjonale spørsmål knyttet til utdanning og læring. Integrering av studier i utlandet kan skje ved at hele eller deler av studiet kan bestå av studier i utlandet. Forutsetningen er at det foreligger en forhåndsgodkjenning fra vår institusjon, basert på kriteriene i de nasjonale retningslinjene.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolens studieprogrammer (kalt EVA 2).
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding fra faglærere gjennom studieåret, både gjennom formalisert og uformell veiledning. I det praktisk-metodiske arbeidet vil tilbakemelding på faglige prestasjoner stå sentralt.

Vurdering

Vurderingsformerne omfatter individuelle skriftlige og muntlige eksamener, samt en eksamen der studentenes praktiske og didaktiske ferdigheter prøves i et undervisningsopplegg for medstudenter.

I alle emner benyttes bokstavkarakterer på en skala fra A - F, hvor A er beste og E er dårligste beståtte karakter. F betyr ikke bestått.

Det benyttes intern og ekstern sensor. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurdering.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.

Jobb og videre studier

Studiet kan f.eks. inngå i et forutgående løp mot praktisk-pedagogisk utdanning og en kompentanse som adjunkt. Studentene er etter bestått studium kvalifisert til å søke Idrett, påbyggingsstudium (30 studiepoeng) ved HiØ, andre høgskoler og universiteter ved f.eks. Norges Idrettshøgskole.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 11. august 2008

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen 24. juni 2012

Studieplanen gjelder for

2012/2013

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:48