Studieplan for Kroppsøving og idrett, årsstudium (2008–2009)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
60
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Det forutsettes at studentene er i god fysisk form, at de er svømmedyktige og at de tåler klorvann.

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

Kroppsøving og idrett, årsstudium er et grunnstudium som kan inngå som del av allmennlærerutdanningen, være en videreutdanning eller inngå i en bachelorgrad.

Kroppsøving og idrett, årsstudium vil forberede til videre idrettsstudier ved HiØ eller andre pedagogiske høgskoler og ved Norges Idrettshøgskole.

Opptak

Opptakskravet er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet deles inn i fire emner og alle emnene er obligatoriske:

Idrett 101: Anatomi/fysiologi/idrettsskader
Omfang: 15 studiepoeng

Idrett 102: Idrett, kultur og samfunn (IKS).
Omfang: 15 studiepoeng

Idrett 103: Treningslære/bevegelseslære.
Omfang: 10 studiepoeng

Idrett 104: Praktisk metodisk arbeid og en forsknings- og utviklingsoppgave (FOU).
Omfang: 20 studiepoeng

Dette emnet omfatter flere områder: Praktisk treningslære/grunntrening, basketball, fotball, volleyball, håndball, ski, skøyter, turn, dans, sansemotorikk, friidrett, friluftsliv, orientering, svømming og livredning, tilpasset opplæring og laboratorieøvelser.

Idrett 101 foregår i studiets 1. semester, Idrett 102 og Idrett 103 foregår i studiets 2. semester, mens Idrett 104 foregår både i studiets 1. og 2. semester.

Emnene bygger på hverandre, men studiet kan også tas over ett, to eller flere år.

Organisering og læringsformer

Kroppsøving og idrett, årsstudium vil gi studentene erfaring med varierte organiserings- og arbeidsformer. Undervisningen vil bli gitt som forelesninger, drøftinger i grupper, som praktisk virksomhet ledet av lærer, og ved problembasert læring. Noen kurs innenfor emnet praktisk metodisk arbeid (Idrett 104) gjennomføres konsentrert, for eksempel friluftsliv og ski/skøyter. Skikurset er todelt og består av et langrennkurs og et alpint kurs.

 

I de praktiske kursene er det krav om 80 % aktiv deltakelse som en forutsetning for å få disse godkjent. Deler av pensum må studentene regne med å tilegne seg helt eller delvis på egen hånd - enkeltvis eller i grupper (basisgrupper). Det forutsettes også at studentene må trene på idrettslige ferdigheter i forbindelse med den praktiske delen.

 

Bibliotek

Det vil bli gitt en innføring i bruk av bibliotek ved starten av skoleåret. Biblioteket tilbyr opplæring i informasjonssøking knyttet opp mot studiet og studentenes arbeid.

 

IKT

Det vil bli gitt en innføring i bruk av IKT knyttet til kommunikasjonsformer og fremlegg. Studentene skal utvikle kunnskap om og ferdigheter i bruk av digitale verktøy for å hente inn informasjon, i planleggingen av aktiviteter, i dokumentasjon og rapportering.

 

Annet

Studiet forutsetter stor egenaktivitet innen praktiske og teoretiske emner. Studentene har gode muligheter til å drive fysisk aktivitet i skolens idrettshall og svømmehall. Det forutsettes at studentene er i god fysisk form, at de er svømmedyktige og at de tåler klorvann.

 

Det er obligatorisk deltakelse i gruppevirksomhet.

 

Det må påregnes utgifter til ekskursjoner pålydende ca. kr. 8000,-. (Friluftsliv- og skikurs).

 

 

Arbeidskrav
Det er knyttet arbeidskrav til tre av emnene i studiet. Arbeidskravene må være levert innen fastsatt frist og være godkjent av faglærer for at studentene skal kunne fremstille seg til eksamen. Se den enkelte emnebeskrivelsen for mer informasjon.

Praksis

Studiet i kroppsøving og idrett består av:

Praktisk og metodisk virksomhet med omfang på ca. 280 timer
Teoretisk virksomhet med omfang på ca. 160 timer

Studenter som er opptatt i studieprogrammet allmennlærerutdanning skal normalt gjennomføre 4 ukers veiledet praksis i grunnskolen i løpet av et årsstudium, med mindre de velger å ta praksisen i et annet av sine valgfag i et annet skoleår. Praksis skal være fagrettet, men studentene skal også delta i annen undervisning og aktiviteter i praksiskolen, dersom dette er nødvendig for å skape en god praksisopplæring i tråd med rammeplanens intensjoner. Innholdet og organiseringen av praksis utformes i et samarbeid mellom studenter, praksiskole og faglærere ved høgskolen og vil fremgå av semesterplanen. Etter avsluttet praksis skal studentene levere praksisrapport. Praksisrapporten vurderes ved uttrykkene Godkjent/Ikke godkjent.

Studenter som ikke er opptatt i allmennlærerprogrammet vil få alternative arbeidsoppgaver av tilsvarende omfang. Disse arbeidsoppgavenes innhold og organiseringen av dem, vil framgå av semesterplanen i starten av semesteret. Alle studentene må påregne å bli tillagt fagdidaktiske oppgaver i form av punktpraksis, fortrinnsvis med elever fra grunnskolen. Dette innebærer mulighet til utprøving av didaktiske opplegg i elevgrupper eller studentgrupper. Eksempler på dette kan være deltakelse i arrangering av idrettsdag eller aktivitetsdag ved en skole, eller ulike tiltak innenfor relevante undervisningssituasjoner.

Internasjonalisering

Det er mulighet til å ta ett eller flere emner ved vitenskapelige høgskoler/universitet i utlandet dersom det foreligger forhåndsgodkjenning.

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding fra faglærere gjennom studieåret, både gjennom formalisert og uformell veiledning. I det praktisk metodiske arbeidet vil tilbakemelding på faglige prestasjoner stå sentralt.

Vurdering

For at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen, må alle arbeidskrav være gjennomført, levert innen fastsatt frist og godkjent. Se emnebeskrivelser.

Her gis en kort oversikt over de ulike vurderingsformer i de enkelte emner. Se emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

Idrett 101: Anatomi/fysiologi/idrettskader. Eksamen er en individuell 6 timers skriftlig eksamen. Eksamen avholdes i høstsemesterets ordinære eksamensperiode.

Idrett 102: Idrett, kultur og samfunn, IKS (psykologi, sosiologi, fysisk aktivitet og helse, sansemotorikk, pedagogikk, barns vekst og utvikling og tilpasset opplæring). Eksamen er en individuell muntlig eksamen knyttet til innleveringsoppgaver og pensum. Eksamen avholdes i vårsemesterets ordinære eksamensperiode.

Idrett 103: Treningslære/bevegelseslære. Eksamen er en individuell muntlig eksamen knyttet til innleveringsoppgaver og pensum. Eksamens avholdes i vårsemesteret: Januar-februar.

Idrett 104: Praktisk-metodisk arbeid og FOU-oppgave.

Til eksamen skal studentene forberede et praktisk-metodisk undervisningsopplegg innen en idrett. Studentene bruker didaktisk planleggingsskjema. Under eksamen skal hver student prøve seg som lærer med medstudenter som objekter. Studentene trekker en oppgave minimum 48 timer før eksamen starter. Et 20 minutters undervisningsopplegg skal gjennomføres på medstudenter. Eksamen avsuttes med 10 minutters muntlig eksaminasjon. Eksamen avholdes i vårsemesteret.

I alle emner blir det brukt gradert karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F betyr Ikke bestått.

 

Litteratur

Pensumlisten vil bli revidert før studiestart 2008. Se også litteraturlister i den enkelte emnebeskrivelse.

PRAKTISK-METODISKE FAGPensumStøttelitteratur
Praktisk treningslære/ grunntrening:Gjerset, A.(1992): Idrettens treningslære. Universitetsforlaget. OsloBahr, R, J. Hallén, J.I. Medbø (1991): Testing av idrettsutøvere. Universitetsforlaget. Oslo.
Basketball:Enoksen, Eystein og Einar Sigmundstad, m.fl.(1999): Aktivitetslære: grunnbok: studieretning for idrettsfag. Gyldendal undervisning. Oslo.Fosnæs, Ola (1986): Basketballskolen. Norges basketballforbund. Oslo.
Fotball:Enoksen m.fl.Lær taktik-teknikk. Norsk Forlag - NFF 1986.
Volleyball:Enoksen m.fl.Fosnæs, O (1985): Volleyball. Kompendium - NIH.
Håndball:Enoksen m.fl.Kluge, T.: Håndball i skolen. NHF 88 Fagservice.
Ski:Enoksen m.fl.Flemmen, A. (1990): Skileik. Universitetsforlaget. Oslo.
Skøyter:Enoksen m.fl.Gøy på isen. Universitetsforlaget 1986.
Turn:Enoksen m.fl.Mer gøy i gymsalen. Norges Turnforbund 1988.
Dans:

Enoksen m.fl.
Jacobsen, Kjersti B.: Eget kompendium

Mer gøy i gymsalen. Norges Turnforbund 1988.
Sansemotorikk:Eget kompendiumMer gøy i gymsalen. Norges Turnforbund 1988.
Jagtøien, Greta Langlo & Kolbjørn. (2000): I bevegelse: sansemotorikk - leik - observasjon. Gyldendal undervisning. Oslo.
Friidrett:Enoksen m.fl.Enoksen, Eystein (1990): Friidrettens teknikk. Universitetsforlaget. Oslo.
Friluftsliv:Eget kompendiumHaugsjå, S. (1980): Ut i naturen. Universitetsforlaget. Oslo.
Orientering:Kaarby, Karen marie Eid og Hild Sveine (2001): Trygg i naturen med orientering [Rud].: Norges orienteringsforbund. 
Svømming og livredning:

Enoksen m.fl.
Sveen, O. (1999): Kompendium

 
Tilpasset opplæring:

Sykdomslærekompendium. Fysioterapeutene Beitostølen HSS, Valdres trykkeri 1982.
Mathiesen, G. (1976): Leiker og ballspill for funksjonshemmede. KUD. STUI.

 
Laboratorieøvelser:Oseland, H. (2000): Kompendium. HiØ.Bahr, R., J. Hallén, J.I. Medbø. (1991): Testing av idrettsutøvere. Universitetsforlaget. Oslo.

 

TEORETISKE EMNERPensumStøttelitteratur
Fysiologi:Schibye, B., K. Klausen. (1992): Menneskets fysiologi: hvile og arbeijde. København: Foreningen af Danske Lægestuderendes Forlag.

Haug, E., O. Sand, Ø.V. Sjaastad (1992): Menneskets fysiologi. Universitetsforlaget. Oslo.

Dahl, H.A og E. Rinvik. (1996): Bevegelsesapparatets funksjonelle anatomi. Cappelen akademisk forlag. Oslo.

Forskning og
utviklingsarbeid (FoU):

Stene, M. (1999): Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. Kolle forlag. Oslo.

Olsen, A.M.: Kompendium. NIH
Hellevik, O. (1999): Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. Universitetsforlaget. Oslo.
Anatomi:Dahl, H. A. og E. Rinvik (1999): Menneskets funksjonelle anatomi. Cappelen akademisk forlag. Oslo.

Budowick, M., J. G. Bjåli og B. Rolstad. (1992): Anatomisk atlas. Universitetsforlaget. Oslo.

Haug, E., O. Sand, Ø.V. Sjaastad (1992): Menneskets fysiologi. Universitetsforlaget. Oslo.

Idrettspedagogikk:Brattenborg, Steinar og Berit Engebretsen (2001): Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høsykoleforlaget. Kristiansand.L-97. Generell del og fagplan
Sosiologi:Idrettens betydning for individ og samfunn: rapportserie. [Rud].: Norges idrettsforund. (utvalgte hefter). 1996.Loland, S. (1998): Toppidrettens pris: en debattbok. Universitetsforlaget. Oslo.
Idrettsskader:

Karlssson, J., R. Thomeé, L. Martinsson, L. Swärd. (1997): Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering. Farsta.: SISU idrottsböcker.

Kompendium: Taping av idrettsskader.

Bahr, Roald og Sverre Mæhlum [red.]: Idrettsskader: en illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet. Oslo: Bazette bok, c2002.

Ekstrand, Jan, Lars Engebretsen og Jon Karlsson [et. al]; Fotballmedisin. Oslo. Norges forballforund 2001.

Bevegelseslære:Tveit, P. (1987): Bevegelseslære: idrett-kropp-teknikk. Universitetsforlaget: Norges idrettshøgskole; [Rud]: Norges idrettsforbund. Oslo.Wirhed, R. (1982): Anatomi och Rörelseslära innom idrotten. Samspråk forlags A/B.
Treningslære:Gjerset, A.(1992): Idrettens treningslære. Universitetsforlaget. Oslo.Bahr, R., J. Hallén, J.I. Medbø. (1991): Testing av idrettsutøvere. Universitetsforlaget. Oslo.
Idrettspsykologi:

Pensgård, A. M og E. Hollingen. (1996): Idrettens mentale treningslære. Universitetsforlaget. Oslo.

Skaug, A. (2003): Kompendium.

Asknes, F. og B. Wormnes. (1996): Når muskler ikke er er nok: en bok om idrettspsykologi. Norges idrettsforbund. Oslo.

Høigaard, R. og P. A. Lidbom. (1999): Gruppepsykologi i idrett. Høyskoleforlaget. Kristiansand.

Helselære:Kompendium, HiØ

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 11.08.2008.

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2008 - 2009.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:47