Studieplan for Veilederutdanning for praksisveiledere i helse- og velferdstjenestene (10 studiepoeng) (Høst 2024)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
10
Studiets varighet:
½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Samlingsbasert med utgangspunkt i studiested Fredrikstad.

Informasjon om studiet

  • Studiets primære målgruppe er yrkesutøvere som er knyttet til praksisstudier i helse- og velferdstjenestene. Krav til relevant arbeidstilknytning i studieperioden må dokumenteres av arbeidsgiver.

  • Studiet dekker det Fellesorganisasjonen (FO) krever av teoretisk skolering for å bli godkjent veileder.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten kan

  • beskrive hovedstrømninger og tradisjoner på veiledningsfeltet relevant for praksisveiledning

  • forklare hovedprinsipper i aktuelle praksisveiledningsmodeller

  • forklare hvordan ulike veiledningsteknikker og kommunikasjonsferdigheter bidrar til å støtte og styrke den veilededes læring og faglige utvikling

  • vurdere studenters praktiske handlingskompetanse og faglige utvikling i lys av forventet læringsutbytte for den enkelte praksisperiode

  • gjøre rede for hovedpoengene i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter for utdanningenes praksisstudier, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

  • vurdere utfordringer knyttet til gruppeveiledning i forhold til individuell veiledning

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • motivere og bistå studenter med planlegging av veiledningskontrakt og læremål for praksisperioden, i tråd med studiets læringsutbytter for perioden

  • anvende relevante kommunikasjons- og veiledningsferdigheter for å etablere og vedlikeholde en god og samarbeidsrelasjon med den veiledede

  • planlegge, organisere og gjennomføre veiledningssamtaler med god progresjon ut fra studenters lærebehov, både individuelt og i gruppe

  • identifisere og ta opp studenters faglige, praktiske og personlige utfordringer og etiske dilemmaer i veiledningssamtalene

  • håndtere utfordrende veiledningssamtaler

  • gi formativ tilbakemelding systematisk i veiledningen

  • reflektere over og tilpasse egne veiledningsstrategier ut fra studentens forutsetninger i den aktuelle situasjonen praktiske konteksten

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • begrunne egen veiledningspraksis ut fra veiledningsteori og kunnskap om læring og læreprosesser.

  • reflektere over hvordan egen veiledningskompetanse kan anvendes og utvikles, innen egen profesjon og tverrprofesjonelt, og i møtet med så vel studenter som kollegaer og brukere/pasienter/klienter

  • vurdere egen veiledningsrolle kritisk med tanke på veiledning i ulike praksiskontekster

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Det er krav om tilknytning til relevant praksisinstitusjon i studietiden.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av ett obligatorisk emne på 10 studiepoeng og tar opp følgende temaer:

  • Sentrale perspektiver innen veiledning og ulike modeller og former for veiledning.

  • Grunnleggende kommunikasjon og sentrale veiledningsstrategier og -teknikker.

  • Pedagogiske perspektiver på læring og læreprosesser med vekt på studentaktiv læring.

  • Refleksjon over egen rolle som praksisveileder.

  • Sentrale forskrifter og plandokumenter som styrer utdanningenes praksisstudier.

Studiet skal sikre, fremme og utvikle studiekvaliteten i praksisstudiene for bachelorutdanningene i helse- og sosialfag. Ett sentralt tiltak for å realisere dette er å bidra til systematisk styrking av praksisveilederes veiledningskompetanse.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert med tre fysiske samlinger, til sammen 5 dager (2+2+1 dager). Studiet benytter høgskolens aktuelle læringsplattform, Canvas.

I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med ulike oppgaver og deltar i totalt 3 digitale veiledningstimer med veileder i løpet av semesteret. 

Undervisningen har en induktiv innretning og tar utgangspunkt i deltakernes aktuelle, reelle utfordringer og problemstillinger fra egen yrkespraksis og praksisveiledning. Studiet er i den forstand bygd opp i tråd med prinsippet om det omvendte klasserom med vekt på studentaktive læringsformer. På samlingene knyttes deltakernes problemstillinger til veiledningsteori med sikte på å integrere teoretiske og praktiske perspektiver på veiledning som pedagogisk virksomhet. På samlingene veksler undervisningen mellom korte forelesninger, gruppearbeid, refleksjoner og diskusjoner i plenum. Øving på veiledningsferdigheter i basisgrupper vektlegges særlig.

Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats i studiet totalt er 230 timer: undervisning, veiledning, egeninnsats og eksamen inkludert.

Arbeidskrav

  • Deltakelse på minimum 80 % av samlet undervisningstid.

  • Levere et individuelt oppgaveutkast til en medstudent.

  • Gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents oppgaveutkast og levere tilbakemeldingen på oppgaveutkastet i Canvas.
    Arbeidskravet er godkjent ved innlevering av tilbakemelding i Canvas.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen
Individuell skriftlig oppgave
Oppgaven tar utgangspunkt i erfaringer fra en gjennomført veiledningssekvens med en student eller kollega. Den kan også ta utgangspunkt i gjennomført gruppeveiledning. Oppgaven er en endelig, bearbeidet versjon av oppgaveutkastet levert som arbeidskrav. 
Omfang maks 3000 ord.
Karakter: Gradert karakter A-F.

Arbeidskrav og eksamensbesvarelser kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent og vil anses som fusk eller forsøk på fusk. Se for øvrig forskrift om eksamen, studierett og grader ved Høgskolen i Østfold.

Sensorordning
Intern og ekstern sensor

Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat på den individuelle oppgaven, kan oppgaven omarbeides og leveres til sensur en gang jf. forskrift om eksamen studierett og grader ved Høgskolen i Østfold § 6-3 (7). Ny/ utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen. 

Forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisningen er forskningsbasert og studiet skal bidra til at studenten til søker, kritisk vurderer og anvender relevante forskningsresultater. Utvikling av denne kompetansen skjer ved å finne frem til og knytte relevant forskning til oppgaver, arbeidskrav og eksamen. Ansattes erfaring fra pedagogisk utviklingsarbeid og forskning brukes i undervisningen.

Evaluering av studiet

Studentene evaluerer hver samling (muntlig og/eller skriftlig). Hele studiet evalueres på siste samlingsdag.

Litteratur

Se emnebeskrivelse.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Randi M. Sommerfelt, 25. april 2024

Studieplanen gjelder for

Studieåret 2024-2025

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon.
Instituttleder Lars Rune Halvorsen (studieprogramansvarlig) og Ingrid Femdal (emneansvarlig).

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 15:21:00