Hva lærer du? (Høst 2024)
Studiets læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten kan
-
beskrive hovedstrømninger og tradisjoner på veiledningsfeltet relevant for praksisveiledning
-
forklare hovedprinsipper i aktuelle praksisveiledningsmodeller
-
forklare hvordan ulike veiledningsteknikker og kommunikasjonsferdigheter bidrar til å støtte og styrke den veilededes læring og faglige utvikling
-
vurdere studenters praktiske handlingskompetanse og faglige utvikling i lys av forventet læringsutbytte for den enkelte praksisperiode
-
gjøre rede for hovedpoengene i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter for utdanningenes praksisstudier, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
-
vurdere utfordringer knyttet til gruppeveiledning i forhold til individuell veiledning
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
motivere og bistå studenter med planlegging av veiledningskontrakt og læremål for praksisperioden, i tråd med studiets læringsutbytter for perioden
-
anvende relevante kommunikasjons- og veiledningsferdigheter for å etablere og vedlikeholde en god og samarbeidsrelasjon med den veiledede
-
planlegge, organisere og gjennomføre veiledningssamtaler med god progresjon ut fra studenters lærebehov, både individuelt og i gruppe
-
identifisere og ta opp studenters faglige, praktiske og personlige utfordringer og etiske dilemmaer i veiledningssamtalene
-
håndtere utfordrende veiledningssamtaler
-
gi formativ tilbakemelding systematisk i veiledningen
-
reflektere over og tilpasse egne veiledningsstrategier ut fra studentens forutsetninger i den aktuelle situasjonen praktiske konteksten
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
begrunne egen veiledningspraksis ut fra veiledningsteori og kunnskap om læring og læreprosesser.
-
reflektere over hvordan egen veiledningskompetanse kan anvendes og utvikles, innen egen profesjon og tverrprofesjonelt, og i møtet med så vel studenter som kollegaer og brukere/pasienter/klienter
-
vurdere egen veiledningsrolle kritisk med tanke på veiledning i ulike praksiskontekster