Hva lærer du? (Høst 2024)

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten kan

  • beskrive hovedstrømninger og tradisjoner på veiledningsfeltet relevant for praksisveiledning

  • forklare hovedprinsipper i aktuelle praksisveiledningsmodeller

  • forklare hvordan ulike veiledningsteknikker og kommunikasjonsferdigheter bidrar til å støtte og styrke den veilededes læring og faglige utvikling

  • vurdere studenters praktiske handlingskompetanse og faglige utvikling i lys av forventet læringsutbytte for den enkelte praksisperiode

  • gjøre rede for hovedpoengene i relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter for utdanningenes praksisstudier, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

  • vurdere utfordringer knyttet til gruppeveiledning i forhold til individuell veiledning

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • motivere og bistå studenter med planlegging av veiledningskontrakt og læremål for praksisperioden, i tråd med studiets læringsutbytter for perioden

  • anvende relevante kommunikasjons- og veiledningsferdigheter for å etablere og vedlikeholde en god og samarbeidsrelasjon med den veiledede

  • planlegge, organisere og gjennomføre veiledningssamtaler med god progresjon ut fra studenters lærebehov, både individuelt og i gruppe

  • identifisere og ta opp studenters faglige, praktiske og personlige utfordringer og etiske dilemmaer i veiledningssamtalene

  • håndtere utfordrende veiledningssamtaler

  • gi formativ tilbakemelding systematisk i veiledningen

  • reflektere over og tilpasse egne veiledningsstrategier ut fra studentens forutsetninger i den aktuelle situasjonen praktiske konteksten

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • begrunne egen veiledningspraksis ut fra veiledningsteori og kunnskap om læring og læreprosesser.

  • reflektere over hvordan egen veiledningskompetanse kan anvendes og utvikles, innen egen profesjon og tverrprofesjonelt, og i møtet med så vel studenter som kollegaer og brukere/pasienter/klienter

  • vurdere egen veiledningsrolle kritisk med tanke på veiledning i ulike praksiskontekster

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:15:45