Studieplan for Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng) (2009–2010)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
90
Studiets varighet:
1½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Fredrikstad

Opptak

For å kvalifisere for opptak må søkeren være offentlig godkjent sykepleier, med minst to års relevant yrkespraksis som sykepleier. Se også egen forskrift om opptak ved Høgskolen i Østfold.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er inndelt i fem emner:

 

Vår 2009 - Høst 2009: HSAKU10107:  Fordypning i sykepleiefaglige og samfunnsvitenskaplige tema og akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (20 studiepoeng)

 

Vår 2009: HSAKU10209: Fordypning i medisinske og naturvitenskaplige emner for akuttsykepleie (10 studiepoeng)

           

Vår 2009: HSAKUKL109: Klinisk emne, trinn 1 (10 studiepoeng)
 

Høst 2009 - Vår 2010: HSAKUKL209: Klinisk emne, trinn 2 (20 studiepoeng)

 

Høst 2009 - Vår 2010: HSAKU10307: Fordypning i akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (30 studiepoeng)


Samtlige emner i studiet er obligatoriske. Se også emnebeskrivelsene.

 

Likestillingsaspekt 

Studiet legger sin vinkling innen genusperspektivet på følgende områder:

  • Genusperspektivet innen makt og maktstrukturer, med fokus rettet mot konflikt og konfliktløsning.
  • En pedagogisk grunnfilosofi som tar hensyn til genusperspektivet både i den teoretiske og den praktiske veiledning.
  • Et ønske om å ivareta genusperspektivet i utvelgelse av litteratur.

Organisering og læringsformer

Videreutdanningen gjennomføres som heltidsstudium over tre semestre og studiet er organisert i teoretiske og kliniske emner. Den sentrale utfordringen er å organisere studiet på en slik måte at man bygger på den kompetansen som studentene som helhet representerer.

Arbeids- og undervisningsformer
Høgskolen har lagt problembaserte læringsprinsipper (problembasert læring - PBL) til grunn for så vel studiemodell som pedagogiske undervisnings- og arbeidsformer. Disse læringsprinsippene bygger på at studentene selv har ansvar for egen læring og har som forutsetning at studentene engasjerer seg for å oppnå studiets mål.

Høgskolen legger opp til arbeidsformer som stimulerer studentene til å ta dette ansvaret og vise engasjement. Studentene arbeider med konkrete pasientsituasjoner og oppgaver i basisgrupper gjennom hele studiet. Dette skal sikre læring som fremmer forståelse og egenaktivitet. Utdanningen skal styrke den enkelte students selvstendighet og faglige engasjement og samtidig utfordre til ansvarlig fagutvikling. Utdanningen har som mål å gi støtte til personlig modning og vekst ved å ta hensyn til studentens forberedthet og personlig erfaring.

Veiledning i klinikken
Veiledning i klinikken foregår kontinuerlig, hvor lærere og praksisveiledere i samarbeid følger akuttstudentene i deres utvikling. Læringen i klinikken foregår både i form av "mester- svenn relasjon" og gjennom veiledning knyttet til yrkesutøvelsen. Det benyttes ulike metoder som stimulerer studenten til refleksjon.

Bruk av bibliotek
Biblioteket tilbyr en mediesamling som er aktuell og oppdatert for å dekke studentenes behov. Biblioteket tilbyr tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene får informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester. Målet med bibliotekopplæringen er at studentene skal få informasjonskompetanse. De skal lære å bruke informasjonskilder og gjenfinningssystemer. De skal lære å vurdere kildene sine kritisk og velge å bruke den beste informasjonen ut fra egne behov og problemstillinger.

Bruk av IKT:
Høgskolen har flere rom med datamaskiner som studentene kan benytte. Det forventes at studentene har ferdigheter i bruk av tekstbehandling. Høgskolen tilbyr kun en kort innføring i bruk av data. Høgskolen bruker Blackboard som elektronisk læringsplattform, hvor studentene blant annet legger inn oppgaver. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via Blackboard og web. Se også www.hiof.no for mer informasjon.

Innleveringer til læringsmappe og eksamen
Det er utformet en rekke krav til skriftlige arbeider til en læringsmappe (se studieplanens emnebeskrivelse). Disse arbeidene har som mål å sørge for kontinuitet, kvalitetssikring og nødvendig progresjon i studiet. Det vil bli gitt veiledning i arbeidet med innleveringene. Enkelte av innleveringene som er i læringsmappen velges ut av studenten og inngår i eksamen (se vurderingsformer).

Arbeidskrav
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen, gå ut i praksisstudier eller fortsette med normal studieprogresjon, men resultatet inngår ikke i endelig karakter.

For emnene som inngår i videreutdanning i akuttsykepleie, vil det blant annet være arbeidskrav som:

  • Tilstedeværelse
  • Seminardeltagelse
  • PBL-oppgaver
  • Refleksjonsnotat fra teoretisk og praktisk arbeid
  • Tester
  • Praksisoppgaver

Det er obligatorisk deltakelse gjennom hele studiet. Ved fravær utover  10 % kan studenten rette en skriftlig søknad til dekanen om å få godkjent fraværet. Søknaden må dokumenteres. Fravær utover 20% vil ikke bli godkjent, uavhengig av årsak. Fravær i klinikken meldes til praksisstedet og høgskolen.

Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert informasjon om de ulike arbeidskravene til hvert enkelt emne.

Praksis

Praksisemnene utgjør til sammen 30 studiepoeng av studiets 90 studiepoeng. Praksis avlegges samtidig med at studentene følger et teoretisk emne, og kunnskap og erfaring fra ett emne vil bli benyttet i det andre emnet. Praksisperiodene avlegges i alle tre semestrene.

Internasjonalisering

Studenten kan leggefire uker av fordypningspraksis i 3. semester til studier i utlandet. Hjelp og informasjon gis av studieleder ved videreutdanningene.

Videreutdanningens internasjonale aspekt vil i all hovedsak dreie seg mot Norge som et flerkulturelt samfunn, og de utfordringer dette representerer i forhold til mottak, ivaretakelse av pasient og pårørende med et annet religiøst og verdimessig ståsted.

Tilbakemelding underveis

Studenten har krav på veiledning og vurdering underveis i praksisstudiene. Vurderingen skal ta utgangspunkt i hovedmålene for studiet og de læringsmålene som er beskrevet i studieplanen.

Hensikten med vurderingen underveis er:

  • Gi studenten tilbakemelding på hvordan praksis i akuttmottaket utføres, slik at eventuelle svakheter kan forbedres.
  • Studenten skal kunne utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gjør studenten skikket til akuttsykepleierfaglig ansvar og arbeid.

Dersom en student står i fare for ikke å få godkjent praksis, skal studenten gis skriftlig melding om dette halvveis eller senest tre uker før avsluttet praksisperiode. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene.

Formativ vurdering skal bidra til at studentene ser sin egen studieprogresjon og kan danne seg et bilde av eget ståsted i forhold til målsetting, og gis ved:

  • Kontinuerlige utdanningssamtaler, både i teori og praksis.
  • Tilbakemeldinger på innleveringer.
  • Refleksjonssamtaler med praksisveiledere og lærere

Vurdering

I studiet benyttes vurderingsformene mappevurdering og vurdering av kliniske studier. Vurderingsordningene gjenspeiler arbeids- og undervisningsformer i de enkelte emnene.

Mappevurdering
Studenten produserer en rekke arbeider som legges i en læringsmappe. Fra denne læringsmappen velger studenten selv ut de arbeider som skal inngå i en eksamensmappe og leveres til sensur. Antall og innhold er gitt i føringer fra høgskolen. Se krav til innhold under den enkelte emnebeskrivelse. Det gis veiledning i utarbeidelse av innleveringene, men de vil ikke bli vurdert som et arbeidskrav.

Mappevurderingen har tre siktemål:

  • Gjøre kravene til studiearbeidet tydelig for studenten og dermed sikre kontinuerlig arbeid med lærestoffet.
  • Gi studentene anledning til å produsere dokumentasjon av utvikling og kompetanse underveis i studiet og dermed gjøre det lønnsomt å produsere arbeider av høy kvalitet som ledd i studiearbeidet.
  • Gjøre evaluering mer autentisk ved at det arbeidet som blir vurdert er produsert under mer realistiske betingelser enn en typisk eksamenssituasjon.

Karakterskala
Det blir benyttet karakterregel A-F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste beståtte karakter og F er ikke bestått, samt karakterregel bestått/ikke bestått.

Vurderingsordninger og karakterregel står nærmere omtalt under de enkelte emnebeskrivelsene.

Litteratur

Se emnebeskrivelsene

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

dekan Synnøve N. Jonassen, 13.01.2009

Studieplanen gjelder for

Vår 2009 - Høst 2010

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon

Studiemodell

Vår 2010

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:15:40