Studieplan for Akuttsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng) (2007–2008)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
90
Studiets varighet:
1½ år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Høgskolen i Østfold

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet er inndelt i fem emner:

 

HSAKU10107:  Fordypning i sykepleiefaglige og samfunnsvitenskaplige tema og akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (20 studiepoeng)

 

HSAKU10207: Fordypning i medisinske og naturvitenskaplige emner for akuttsykepleie (10 studiepoeng)

           

HSAKU10307: Fordypning i akuttsykepleie, fag og yrkesutøvelse (30 studiepoeng)

 

HSAKUKL107: Klinisk emne, trinn 1 (15 studiepoeng)

 

HSAKUKL207: Klinisk emne, trinn 2 (15 studiepoeng)

 

Samtlige emner i studiet er obligatoriske. Se også emnebeskrivelsene.

 

Internasjonalisering

Videreutdanningen i akuttsykepleie har som mål å følge de retningslinjer som er gitt gjennom 'strategi for internasjonalisering' og 'temaplan for internasjonalisering' ved Høgskolen i Østfold.

Videreutdanningen er i startfasen av denne prosessen, og vil ha hovedfokus på følgende områder:

  • Student- og lærerutveksling
  • Faglig og administrativ tilrettelegging.

 

Videreutdanningen har tatt kontakt med Høgskolen i Borås (Sverige ) og vil avholde sitt første møte våren 2007.

Studenten kan etter eget ønske ta 4 uker av fordypningspraksis i 3. semester til studier i utlandet. Hjelp og informasjon gies av studieleder ved videreutdanningene.

Videreutdanningens internasjonale aspekt vil i all hovedsak dreie seg mot Norge som et flerkulturelt samfunn, og de utfordringer dette representerer i forhold til mottak, ivaretakelse av pasient og pårørende med et annet religiøst og verdimessig ståsted.

 

Likestillingsaspekt 

Studiet legger sin vinkling innen genusperspektivet på følgende områder:

  • Genusperspektivet innen makt og maktstrukturer, med fokus rettet mot konflikt og konfliktløsning.
  • En pedagogisk grunnfilosofi som tar hensyn til genusperspektivet både i den teoretiske og den praktiske veiledning.
  • Et ønske om å ivareta genusperspektivet i utvelgelse av litteratur.

Organisering og læringsformer

Videreutdanningen gjennomføres som heltidsstudium over 3 semestre og studiet er organisert i teoretiske og kliniske emner. Den sentrale utfordringen er å organisere studiet på en slik måte at man bygger på den kompetansen som studentene som helhet representerer.

 

 

Arbeids- og undervisningsformer

Høgskolen har lagt problembaserte læringsprinsipper (problembasert læring - PBL) til grunn for så vel studiemodell som pedagogiske undervisnings- og arbeidsformer. Disse læringsprinsippene bygger på at studentene selv har ansvar for egen læring og har som forutsetning at studentene engasjerer seg for å oppnå studiets mål.

 

Høgskolen legger opp til arbeidsformer som stimulerer studentene til å ta dette ansvaret og vise engasjement. Studentene arbeider med konkrete pasientsituasjoner og oppgaver i basisgrupper gjennom hele studiet. Dette skal sikre læring som fremmer forståelse og egenaktivitet. Utdanningen skal styrke den enkelte students selvstendighet og faglige engasjement og samtidig utfordre til ansvarlig fagutvikling. Utdanningen har som mål å gi støtte til personlig modning og vekst ved å ta hensyn til studentens forberedthet og personlig erfaring.

Studentene leverer inn skriftlig arbeid til en læringsmappe (jfr. studieplanens emnebeskrivelser). Disse arbeidene har som mål å sørge for kontinuitet, kvalitetssikring og nødvendig progresjon i studiet. Innleveringene vil inngå som en del av formativ vurdering. Innleveringene som er i læringsmappen velges ut av student. Til eksamen trekker de selv ut et gitt antall arbeider som skal vurderes. Se emnebeskrivelsene.

 

Det benyttes en nettbasert læringsplattform i studiet. Studentene legger inn oppgaver og kommuniserer elektronisk.

 

Veiledning i klinikken foregår kontinuerlig, hvor lærere og praksisveiledere i samarbeid følger akuttstudentene i deres utvikling. Læringen i klinikken foregår både i form av ' mester- svenn relasjon' og gjennom veiledning knyttet til yrkesutøvelsen. Det benyttes ulike metoder som stimulerer studenten til refleksjon.

 

Bruk av bibliotek

Biblioteket tilbyr en mediesamling som er aktuell og oppdatert for å dekke studentenes behov. Biblioteket tilbyr tilgang til en rekke elektroniske databaser. Studentene får informasjon og opplæring i bruk av bibliotekets tjenester. Målet med bibliotekopplæringen er studentene skal få informasjonskompetanse. De skal lære å bruke informasjonskilder og gjenfinningssystemer. De skal lære å vurdere kildene sine kritisk og velge å bruke den beste informasjonen ut fra egne behov og problemstillinger.

 

Bruk av IKT:

Høgskolen har flere rom med datamaskiner som studentene kan benytte. Det forventes at studentene har ferdigheter i bruk av tekstbehandling. Høgskolen tilbyr kun en kort innføring i bruk av data. Høgskolen bruker Blackboard som elektronisk læringsplattform. Informasjonsutveksling foregår i hovedsak via Blackboard og web. Se også www.hiof.no for mer informasjon.

 

Arbeidskrav

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen, gå ut i praksisstudier eller fortsette med normal studieprogresjon, men resultatet inngår ikke i endelig karakter.

 

For emnene som inngår i videreutdanning i akuttsykepleie, vil det blant annet være arbeidskrav som: tilstedeværelse, seminardeltakelse, PBL-oppgaver, deltakelse i PBL-grupper, beståtte tester, refleksjonsnotat m.m.

 

Det er obligatorisk deltakelse gjennom hele studiet. Fravær utover 10 % av teoriundervisningen vil føre til at studenten må søke dekan om å få fremstille seg til eksamen. Ved lengre fravær enn 10 % i klinikken vil høgskolen avgjøre ut fra studentens funksjonsnivå om studenten må ta igjen tid i klinikken. Fravær i klinikken meldes til praksisstedet og skolen.

 

Det henvises til den enkelte emnebeskrivelse for mer detaljert informasjon om de ulike arbeidskravene til hvert enkelt emne.

Praksis

Praksisemnene utgjør til sammen 30 studiepoeng av studiets 90 studiepoeng. Praksis avlegges samtidig med at studentene følger et teoretisk emne, og kunnskap og erfaring fra ett emne vil bli benyttet i det andre emnet. Praksisperiodene avlegges i 2. og 3. semester.

Tilbakemelding underveis

Studenten har krav på veiledning og vurdering underveis i praksisstudiene. Vurderingen skal ta utgangspunkt i hovedmålene for studiet og de læringsmålene som er beskrevet i studieplanen.

 

Hensikten med vurderingen underveis er:

  • Gi studenten tilbakemelding på hvordan praksis i akuttmottaket utføres, slik at eventuelle svakheter kan forbedres.
  • Studenten skal kunne utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gjør studenten skikket til akuttsykepleierfaglig ansvar og arbeid.

Formativ vurdering

Formativ vurdering skal bidra til at studentene ser sin egen studieprogresjon og kan danne seg et bilde av eget ståsted i forhold til målsetting, og gis ved:

·        Kontinuerlige utdanningssamtaler, både i teori og praksis.

·        Tilbakemeldinger fra lærer og medstudenter på innleveringer.

·        Refleksjonssamtaler med praksisveiledere og lærere

 

Vurdering

Akuttutdanningen benytter mappevurdering som vurderingsform. Studenten produserer en rekke arbeider som legges i en læringsmappe. Studenten velger selv ut de arbeider som vil inngå i sensureringen. Antall og innhold er gitt i føringer fra høgskolen. Se krav til innhold under den enkelte emnebeskrivelse.

 

Mappevurderingen har tre siktemål:

·        Gjøre kravene til studiearbeidet tydelig for studenten og dermed sikre kontinuerlig arbeid med lærestoffet.

·        Gi studentene anledning til å produsere dokumentasjon av utvikling og kompetanse underveis i studiet og dermed gjøre det lønnsomt å produsere arbeider av høy kvalitet som ledd i studiearbeidet.

·        Gjøre evaluering mer autentisk ved at det arbeidet som blir vurdert er produsert under mer realistiske betingelser enn en typisk eksamenssituasjon.

 

I to av emnene (til sammen 50 stp) benyttes karakterskalaen A-F der A er beste, og E er dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått. De øvrige emnene vurderes til bestått/ikke bestått. Se også emnebeskrivelsene.  

 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Synnøve Narten Jonassen, 25.05.2007

Studieprogramansvarlig

Fakultet for helse, velferd og organisasjon

Studiemodell

Høst 2008

Velg studieretning for å se emner

Vår 2009

Videreutdanning i akuttsykepleie, obligatoriske emner 2007

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:39