Hva lærer du? (2024–2025)

Grad/tittel ved bestått studium

Akuttsykepleier

Studiets læringsutbytte

Kunnskap
Kandidaten

  • har avansert kunnskap akuttsykepleierens funksjon, ansvar og arbeidsoppgaver
  • har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi, patofysiologi og mikrobiologi med relevans for utøvelsen av akuttsykepleie
  • har avansert kunnskap i å identifisere pasientens behov for akuttsykepleie, forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre smerter og ubehag hos akuttpasienten
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, anvendelse og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr og digitale verktøy innenfor akuttsykepleierens fagområde
  • har avansert kunnskap om pasientsikkerhet, faglig ledelse og veiledning i arbeid med tjenesteforbedring og innovasjonsprosesser
  • har avansert kunnskap om kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor akuttsykepleierens fagområde, med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, fagkunnskap, forskning, brukerkunnskap og erfaring
  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i krise og sorg
  • har inngående kunnskap om akuttsykepleie til spesielt sårbare pasientgrupper, inkludert nyfødte, barn, kritisk syke og skadde pasienter og pasienter
  • har inngående kunnskap om pasientens sykdomsprosesser, reaksjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom og behov i et alders-, kjønns-, sosialt-, flerkulturelt og samisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om etikk, lover og forskrifter som regulerer bruk av teknologi, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade og/eller funksjonstap
  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner helhetlige pasientforløp og risikofylte overganger
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori, metode og forskningsetikk
  • har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis
  • kan analysere faglige, pedagogiske, organisatoriske, og samfunnsmessige problemstillinger innenfor helsetjenesten
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til helseteknologiske løsninger

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig akuttsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innen akuttsykepleie, akuttmedisin og akutt kirurgi, og arbeide selvstendig i utøvelsen av akuttsykepleie i samarbeid med egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
  • kan analysere kliniske, faglige, juridiske og etiske problemstillinger innenfor akuttsykepleie
  • kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av akuttsykepleie og avansert medisinsk og kirurgisk behandling, og jobbe selvstendig med problemløsning
  • kan bruke relevant medisinsk teknisk utstyr innen akuttsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan selvstendig planlegge og gjennomføre akuttsykepleie og delegert medisinsk behandling til akutt, kritisk, kronisk syke og/eller skadde pasienter i samsvar med etiske og juridiske prinsipper
  • kan gjennom kommunikasjon og samhandling identifisere og vurdere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i komplekse pasientsituasjoner, og til å veilede studenter under utdanning
  • kan gjennomføre systematiske og faglig relevante undersøkelser og vurdere helsetilstanden til akutt syke pasienter for å identifisere helsesvikt eller risiko for helsesvikt.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan analysere sammensatte og komplekse pasientsituasjoner for å kunne planlegge og gjennomføre helhetlig og forsvarlig akuttsykepleie, og foreslå tiltak i samarbeid med andre faggrupper
  • kan analysere og kommunisere akuttsykepleiefaglige vurderinger og ta selvstendig stilling i etiske dilemmaer
  • kan analysere og kritisk vurdere eget arbeid, benytte relevant forskning og bidra til kunnskapsbasert sykepleiepraksis
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å utøve akuttsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter i tråd med faglige, juridiske og etiske prinsipper
  • kan anvende relevant kommunikasjon i samhandling med leger og annet helsepersonell, spesielt i akutte og ustabile situasjoner, på en måte som ivaretar personvern og pasientsikkerhet
  • kan anvende sine kunnskaper til å prioritere hensiktsmessig i akuttsituasjoner for å handle raskt og forsvarlig i samhandling med teamet, slik at pasientens livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske metoder for å informere, undervise og veilede pasienter, brukere, pårørende og annet helsepersonell tilpasset deres kompetanse
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede og arbeide effektivt i team, ha god forståelse for grensene for egen kompetanse og innsikt i andre profesjoners kompetanse og når disse bør involveres
  • kan anvende kommunikasjon og samhandling for å støtte pasienten i å ta velinformerte beslutninger for å fremme mestring, funksjon og livskvalitet, og for å sikre at pasienter, brukere og pårørendes medbestemmelse og autonomi ivaretas
  • kan kommunisere og samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen for å sikre effektive og gode pasientforløp
  • kan innhente, vurdere og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og dermed bidra til høy kvalitet på eget klinisk arbeid
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie både med leger, annet helsepersonell, andre faggrupper og allmennheten
  • kan kritisk vurdere og bidra til nytenkning om hensiktsmessigheten og anvendelsen av digitale og teknologiske løsninger i helsetjenesten
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:38