Studieplan for Musikk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2015–2016)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Informasjon om studiet
Studiet er et valgfag i 4. studieår i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).
Det er obligatorisk folkemusikk-kurs med studietur. Studentene må selv dekke kostnader til opphold og reise.
Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har
- kunnskap om dei særprega lærings- og erkjenningsformene som er knytt til kunstnarleg, estetisk og musikalsk verksemd
- kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorar som verkar inn på utviklinga av barns musikalitet, utrykksformer, kreativitet og identitet
- grunnleggande kunnskap om norsk og internasjonal musikk frå ulike sjangrar og musikkhistoriske epokar, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk frå ulike kulturar
- kunnskap om grunnleggande musikkteori og ulike former for musikkanalyse
- kunnskap om korleis musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, t.d. i film og media, og om korleis musikk kan vere eit formande element i slike samanhengar
- kunnskapar om musikklæraren som leiar og tilretteleggjar for musikkopplæring i begynneropplæring og for trinna 1-7
- kunnskap om musikkfaget si historie og rolle i samfunnet, læreplanar i faget og faget si læreplanhistorie
FERDIGHEITER
Studenten kan
- synge og bruke stemma på varierte måtar, uttrykke seg musikalsk og meiningsfullt på eige hovudinstrument og akkompagnere song på piano, gitar eller anna akkordinstrument
- leike og danse til og med musikk, og meistre eit representativt utval av tradisjonelle og moderne musikkleikar og dansar frå ulike kulturar til bruk i musikkundervisning på trinna 1-7
- leie og instruere song-, samspel- og danseprosessar med kollegaer og med elevar på trinna 1-7
- lytte aktivt og reflekterande til eit representativt utval av musikk frå ulike sjangrar, historiske periodar og ulike kulturar
- vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, t.d. dans/rørsle og drama
- skape musikk på varierte måtar, improvisere med instrument og stemme og kunne leie improvisasjons- og komposisjonsprosessar for elevar på trinna 1-7
- bruke analoge og digitale musikkinstrument og tekniske og elektroniske hjelpemiddel med tanke på musikalsk skaping, formidlingsverksemd og musikkopplæring
- ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metodar og læringsmateriell for skolefaget musikk for trinna 1-7
- meistre ulike innfallsvinklar til begynnaropplæring i musikkfaget og vere fortrulege med grunnleggande ferdigheiter i skolefaget musikk
- leggje til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elevar med spesielle evner eller vanskar
- gjennomføre tilpassa opplæring for elevar med ulik bakgrunn, ulike føresetnader og interesser
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan initiere fagleg samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i fleirfaglege tema- og prosjektarbeid
- kan reflektere over samanhengen mellom mål og innhald i musikkfaget, andre fagområde og læreplanverk for trinna 1-7
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskapar, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolekvardagen og i eit fleirkulturelt samfunn
- kan aktivisere og stimulere elevane si evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Opptak
Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng.
- Emne 101 Musikkteoretisk grunnlag, musisere, lytte og danse
- Emne 102 Undervise, skape, forstå og utøve
Se studiemodell under.
Organisering og læringsformer
Studiet er organisert over to ukentlige økter, noen ganger tre. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.
Studentene jobber individuelt og i grupper. Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med forelesninger, gruppearbeid, seminarer/fremlegg, øvelser og bruk av IKT.
Det forventes at studentene arbeider minimum 20 timer i uken i hvert emne, inkludert undervisning. Studentene må ta aktivt ansvar for egen læring.
Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.
Sentrale områder i musikkopplæringen er begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver, samiske forhold, tilpasset opplæring, vurdring, praksis og forskning.
Praksis
Det er knyttet praksis til studiet og det gis oppgaver knyttet til praksis. Se nærmere informasjon om praksisopplæringen i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7 og Plan for praksis.
Internasjonalisering
Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7, generell del.
Evaluering av studiet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:
- HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolen sine studieprogrammer (kalt EVA2)
- Se også studieplan (programplan) for Grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn
- Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)
Tilbakemelding underveis
Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet. Se nærmere informasjon om arbeidskrav i emnebeskrivelsene.
Vurdering
Studentene møter varierte vurderingsformer i studiet, både skriftlig og muntlig eksamen. Det benyttes graderte karakterer (A-F), der A er beste bestått karakter og E er dårligst, F betyr ikke bestått.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Fungerende dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 1. juli 2013Studieplanen er revidert
Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 12. desember 2014Studieplanen gjelder for
2015-2016Studieprogramansvarlig
Avdeling for lærerutdanningStudiemodell
Høst 2015
Velg studieretning for å se emner
Vår 2016
Musikk 1 (1-7)
Velg studieretning for å se emner