Programmet tar ikke opp nye studenter

Studieplan for Musikk 1 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng) (2014–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

Studiet er et valgfag i 4. studieår i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).

Det er obligatorisk folkemusikk-kurs med studietur. Studentene må selv dekke kostnader til opphold og reise.

Det er krav om politiattest og tuberkulinkontroll til studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten har

  • kunnskap om dei særprega lærings- og erkjenningsformene som er knytt til kunstnarleg, estetisk og musikalsk verksemd
  • kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorar som verkar inn på utviklinga av barns musikalitet, utrykksformer, kreativitet og identitet
  • grunnleggande kunnskap om norsk og internasjonal musikk frå ulike sjangrar og musikkhistoriske epokar, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk frå ulike kulturar
  • kunnskap om grunnleggande musikkteori og ulike former for musikkanalyse
  • kunnskap om korleis musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, t.d. i film og media, og om korleis musikk kan vere eit formande element i slike samanhengar
  • kunnskapar om musikklæraren som leiar og tilretteleggjar for musikkopplæring i begynneropplæring og for trinna 1-7
  • kunnskap om musikkfaget si historie og rolle i samfunnet, læreplanar i faget og faget si læreplanhistorie

FERDIGHEITER
Studenten kan

  • synge og bruke stemma på varierte måtar, uttrykke seg musikalsk og meiningsfullt på eige hovudinstrument og akkompagnere song på piano, gitar eller anna akkordinstrument
  • leike og danse til og med musikk, og meistre eit representativt utval av tradisjonelle og moderne musikkleikar og dansar frå ulike kulturar til bruk i musikkundervisning på trinna 1-7
  • leie og instruere song-, samspel- og danseprosessar med kollegaer og med elevar på trinna 1-7
  • lytte aktivt og reflekterande til eit representativt utval av musikk frå ulike sjangrar, historiske periodar og ulike kulturar
  • vise kunnskap om musikken gjennom verbale og andre kunstrelaterte uttrykksformer, t.d. dans/rørsle og drama
  • skape musikk på varierte måtar, improvisere med instrument og stemme og kunne leie improvisasjons- og komposisjonsprosessar for elevar på trinna 1-7
  • bruke analoge og digitale musikkinstrument og tekniske og elektroniske hjelpemiddel med tanke på musikalsk skaping, formidlingsverksemd og musikkopplæring
  • ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metodar og læringsmateriell for skolefaget musikk for trinna 1-7
  • meistre ulike innfallsvinklar til begynnaropplæring i musikkfaget og vere fortrulege med grunnleggande ferdigheiter i skolefaget musikk
  • leggje til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elevar med spesielle evner eller vanskar
  • gjennomføre tilpassa opplæring for elevar med ulik bakgrunn, ulike føresetnader og interesser

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan initiere fagleg samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i fleirfaglege tema- og prosjektarbeid
  • kan reflektere over samanhengen mellom mål og innhald i musikkfaget, andre fagområde og læreplanverk for trinna 1-7
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskapar, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolekvardagen og i eit fleirkulturelt samfunn
  • kan aktivisere og stimulere elevane si evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Opptak

Ingen krav ut over opptakskravet til Grunnskolelærerutdanningen 1-7 (240 studiepoeng).

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng.

  • Emne 101 Musikkteoretisk grunnlag, musisere, lytte og danse
  • Emne 102 Undervise, skape, forstå og utøve

Se studiemodell under.

 

Organisering og læringsformer

Studiet er organisert over to ukentlige økter, noen ganger tre. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Studentene jobber individuelt og i grupper. Studiet vektlegger varierte arbeidsformer med forelesninger, gruppearbeid, seminarer/fremlegg, øvelser og bruk av IKT.

Det forventes at studentene arbeider minimum 20 timer i uken i hvert emne, inkludert undervisning. Studentene må ta aktivt ansvar for egen læring.

Det forventes at studentene bruker biblioteket til innhenting av lærestoff. Biblioteket skal bidra til å øke studentenes informasjonskompetanse, det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke i norske og utenlandske informasjonskilder og kunne vurdere kvaliteten på informasjonen. Biblioteket tilbyr også undervisning i referanseteknikk.

Sentrale områder i musikkopplæringen er begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, flerkulturelle perspektiver, samiske forhold, tilpasset opplæring, vurdring, praksis og forskning.

Praksis

Det er knyttet praksis til studiet og det gis oppgaver knyttet til praksis. Se nærmere informasjon om praksisopplæringen i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7 og Plan for praksis.

Internasjonalisering

Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 1-7, generell del.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studieprogrammet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • HiØs utvalg for utdanningskvalitet gjennomfører årlig en evaluering av studiekvaliteten ved et utvalg av høgskolen sine studieprogrammer (kalt EVA2)
  • Se også studieplan (programplan) for Grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn
  • Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3)

Tilbakemelding underveis

Studentene får tilbakemelding på arbeidskrav underveis i studiet. Se nærmere informasjon om arbeidskrav i emnebeskrivelsene.

Vurdering

Studentene møter varierte vurderingsformer i studiet, både skriftlig og muntlig eksamen. Det benyttes graderte karakterer (A-F), der A er beste bestått karakter og E er dårligst, F betyr ikke bestått.

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Fungerende dekan Kjersti Berggraf Jacobsen, 1. juli 2013

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen 6. juni 2014

Studieplanen gjelder for

2014-2015

Studieprogramansvarlig

Avdeling for lærerutdanning

Studiemodell

Høst 2014

Velg studieretning for å se emner

Vår 2015

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:15:34