Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2024–2025)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Nettbasert

Informasjon om studiet

IKT for lærere (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for lærere. Studiet kan også organiseres som kompetanseutviklingstiltak for faglig og administrativt personale ved høgskolen, og tilrettelegges for å møte behovene i høyere utdanning.

Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i læring med utgangspunkt i grunnskolens læreplan, samt sette bruken av IKT som pedagogisk verktøy inn i et samfunnsperspektiv.

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Etter fullført studium kan kandidaten dokumentere følgende læringsutbytte: 

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om bruk av sammensatte tekster knyttet til digital studieteknikk og undervisning

  • har kunnskap om vurdering for læring i digitale omgivelser

  • har innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv

Ferdigheter
Kandidaten

  • har utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia

  • har utviklet kunnskap og ferdigheter om pedagogisk og fagdidaktisk bruk av IKT

  • har utviklet digital dømmekraft mht bruk av IKT i skole og annen relevant opplæring

  • kan produsere digitale læringsressurser

  • kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med elever med ulike behov

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har utviklet profesjonsfaglig digital kompetanse og kan legge til rette for elevenes læring

  • kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging, administrasjon og gjennomføring av eget studium, og for gjennomføring av undervisning.

  • kan se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse

  • kan samarbeide i digitale læringsmiljø og andre profesjonsfelleskap

  • kan reflektere over hvordan digitalisering endrer lærerrollen

Opptak

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet IKT for lærere (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng, emne LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi og emne L102IKT15 Pedagogisk bruk av IKT.

Se studiemodell under og egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer

Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nettbasert.

Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer i studiet er digitale undervisningssekvenser, video, praktisk arbeid med digitale ressurser, øving og oppgavearbeid, i hovedsak individuelt og noe i gruppe, og selvstudium. I tillegg er det obligatoriske oppgaver i hvert av emnene som del av eksamen.

Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Vurderingsformer
Studentene får digital tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til mappeoppgaver.

Det er mappevurderinger og en individuell oppgave i emnene. Det benyttes både karakterregel A-F og Bestått/Ikke bestått ved vurdering av emnene. Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet.

Evaluering av studiet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette programmet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten i programmet:

  • Høgskolen gjennomfører periodisk programevaluering.

  • Det blir gjennomført evalueringer av de enkelte emnene, se den enkelte emnebeskrivelse.

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Irina Engeness, 8. mars 2022

Studieplanen er revidert

Instituttleder Espen Langbråten Wilberg 16. april 2024

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2024-2025.

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk.
Instituttleder Espen Langbråten Wilberg

Studiemodell

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 17:21:06