Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2014–2015)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Informasjon om studiet

IKT for lærere (30 studiepoeng) tilbys som videreutdanning for lærere, og kan inngå som en del av grunnskolelærerstudiet som valgfag eller som videreutdanning for førskolelærere/barnehagelærere. Studiet kan også organiseres som kompetanseutviklingstiltak for faglig og administrativt personale i høgskolen, og tilrettelegges for lærere på høgere nivå i utdanningssystemet, gjennom tilpassing av arbeidskrav og innhold.

Emne LA101IKT tilbys også som MOOC som pilotprosjekt. 

Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes formelle og reelle IKT-kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i undervisning, lek og læring, normalt med utgangspunkt i grunnskolens læreplan og Rammeplanen for barnehagen, samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv. Faglig og pedagogisk mestring av aktuelt teknisk utstyr og av nye arbeidsformer står særlig sentralt i studiets to emner.

 

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Studenter som har gjennomført IKT for lærere (30 studiepoeng):

  • kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, og for gjennomføring av undervisning. 
  • kan bruke IKT som verktøy i forhold til elevenes læring og barns utvikling, eller knyttet til lærere og studenters arbeid i høgskoleutdanning.
  • har utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia.
  • har utviklet innsikt i bruk av ulike former for digitale læringsmiljøer.
  • kan se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse.
  • har kjennskap til vurdering og bruk av digitale læringsressurser.
  • har utviklet ideer om fagdidaktisk bruk av IKT.
  • har utviklet reflektert kunnskap om og holdninger til bruk av IKT i barnehage, skole og annen relevant  opplæring
  • har innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv
  • har kunnskap om bruk av sammensatte tekster knyttet til digital studieteknikk og undervisning.
  • kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over internett.
  • kan anvende multimediautstyr knyttet til grafikk, animasjon, bilde, lyd og video.
  • har kjennskap til relevant fri programvare, web 2.0 og nettressurser.
  • kan installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket eller i høyere utdanning. 
  • behersker grunnleggende begreper knyttet til IKT.
  • kan produsere digitale læremidler.
  • kjenner verktøy for deling av erfaringer og kunnskap på Internett gjennom ulike former for blogging og samskriving. 
  • kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med lese- og skrivevansker
  • behersker digital kommunikasjon på ulike arenaer.
  • har kjennskap til bruk av opphavsrett i klasserommet og på Internett.

Opptak

Bestått grunnskole- / allmennlærerutdanning, eller annen lærerutdanning på minimum 180 studiepoeng.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet IKT for lærere (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner, hver på 15 studiepoeng, emne LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi og emne L102IKT12 Pedagogisk bruk av IKT og IKT i samfunnsperspektiv.

Se studiemodell under og egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

 

Organisering og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr, øving og oppgavearbeid både individuelt og i gruppe, arbeid med obligatoriske oppgaver i hvert av emnene og selvstudium. Undervisningen i studiet bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap.

Studiet organiseres som helt eller delvis nettbasert studium. Emne LA101IKT14 organsieres som flipped classroom.

Deltakelse på Datamessa arrangert av Forum for IKT i Østfoldskolen kan inngå i undervisningen i høstsemesteret.

Arbeidskrav
Emne LA101IKT14 har ingen arbeidskrav men en eksamensmappe bestående av ti komponenter.
Arbeidskrav i emne L102IKT12 består av refleksjonsblogg og bruk av film, dokumentasjon og refleksjon av individuelt arbeid i gruppe. Omfang, tidspunkt og godkjenning av innleveringene framgår av semesterplanene.
For en nærmere beskrivelse av arbeidskrav og vurderingsform, se emnebeskrivelsene.

Praksis

Det er ikke veiledet praksisopplæring i studiet, men arbeidskravene kan organiseres som oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon, dersom de er ansatt i barnehage, grunnskole eller på høgere utdanningsnivå.

Internasjonalisering

Emne L102IKT12 har en eksamensoppgave (i mappen)  som kan knyttes til samarbeidserfaringer med digitale verktøy i internasjonalt prosjektarbeid.

Evaluering av studiet

Nettbaserte studentevalueringer hvert semester (EVA 3). Resultatene meldes til studieleder og drøftes med studentene. Emneansvarlig har ansvar for gjennomføring og oppfølging av studentevalueringen.

Tilbakemelding underveis

Studentene får muntlig eller skriftlig tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til godkjenningen av arbeidskravene.

Vurdering

Studenten møter varierte vurderingsformer som mappevurdering, muntlig eksamen, praktiske oppgaver og hjemmeoppgaver. Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes gradert karakterskala fra A- F, hvor A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått.

Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

 

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 23. juni 2008

Studieplanen er revidert

Studieleder Kjersti Berggraf Jacobsen, 23. juni 2014

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2014 - 2015

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2014

Velg studieretning for å se emner

Vår 2015

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:32