Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2010–2011)

Fakta om programmet

Studiepoeng:
30
Studiets varighet:
1 år
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Halden

Hva lærer du?

Grad/tittel ved bestått studium

IKT for lærere 1 (30 studiepoeng) kan være videreutdanning for lærere, inngå som en del av allmennlærerstudiet/grunnskolelærerstudiet eller som videreutdanning for førskolelærere.

Studiets læringsutbytte

Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes formelle og reelle IKT-kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i undervisning, lek og læring, med utgangspunkt i grunnskolens læreplan og Rammeplanen for barnehagen, samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv. Faglig og pedagogisk mestring av aktuelt teknisk utstyr og av nye arbeidsformer står særlig sentralt i studiets to emner. Arbeidsformene i studieenheten skal være relevante for lærerarbeid i grunnskolen.

Etter fullført studium skal studentene:

- kunne bruke IKT som verktøy i eget arbeid med planlegging og gjennomføring av undervisning og i forhold til elevenes læring og barns utvikling

- ha utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia

- ha utviklet innsikt i bruk av ulike former for digitale læringsmiljøer

- kunne se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse

- ha kjennskap til vurdering og bruk av digitale læringsressurser

- ha utviklet ideer om fagdidaktisk bruk av IKT

- ha utviklet reflektert kunnskap om og holdninger til bruk av IKT i barnehage, skole og opplæring

- ha innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv

Opptak

Opptakskrav er fullført lærerutdanning eller tilsvarende. Søkere med annen relevant kompetanse vil bli vurdert individuelt. Studenter på allmennlærerutdanningen/grunnskolelærerutdanningen/førskolelærerutdanningen foretar fagvalg eller emneregistrering i 2. studieår for å avlegge emnekombinasjonen som tilsvarer studiet IKT for lærere.

Oppbygging og gjennomføring

Studiets oppbygging og innhold

Studiet IKT for lærere 1 (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner på 15 studiepoeng.

Se egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.

 

Organisering og læringsformer

Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr, øving og oppgavearbeid både individuelt og i gruppe, arbeid med obligatoriske oppgaver i hvert av emnene og selvstudium.

Arbeidskrav
I begge emnene skal det lages en digital arbeidsmappe. Innholdet i arbeidsmappen består av innleverte, obligatoriske oppgaver i form av arbeidskrav knyttet til hovedtemaer i de to emnene. Oppgavene vil dels bli utført i tilknytning til undervisningen og dels som hjemmearbeid. Omfang, tidspunkt og godkjenning av innleveringene framgår av semesterplanene.

Alle arbeidskrav i den digitale arbeidsmappen må være levert innen frist satt i semesterplan og godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnene.

For en nærmere beskrivelse av hva mappene skal inneholde, se emnebeskrivelsene.

 

Praksis

Det er ingen praksis i studiet.

Evaluering av studiet

Nettbaserte studentevalueringer hvert semester. Resultatene meldes til studieleder og drøftes med studentene.

Tilbakemelding underveis

Studentene får muntlig eller skriftlig tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til godkjenningen av oppgavene i de digitale arbeidsmappene.

Vurdering

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i de enkelte emner.

Studenten møter varierte vurderingsformer som skriftlig eksamen, muntlig eksamen, praktiske oppgaver og hjemmeoppgaver. Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes gradert karakterskala fra A- F, hvor A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått.

Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.

 

Litteratur

Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart. 

Studieplanen er godkjent og revidert

Studieplanen er godkjent

Dekan Eystein Arntzen, 23.06.2008

Studieplanen er revidert

Studieleder Odd Eriksen, 01.07.2010

Studieplanen gjelder for

Studieplanen gjelder for perioden 2010 - 2011

Studieprogramansvarlig

Fakultet for lærerutdanninger og språk

Studiemodell

Høst 2010

Velg studieretning for å se emner

Vår 2011

Velg studieretning for å se emner

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:16:31