Studieplan for IKT for lærere (30 studiepoeng) (2010–2011)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- 1 år
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Halden
Hva lærer du?
Grad/tittel ved bestått studium
IKT for lærere 1 (30 studiepoeng) kan være videreutdanning for lærere, inngå som en del av allmennlærerstudiet/grunnskolelærerstudiet eller som videreutdanning for førskolelærere.
Studiets læringsutbytte
Studiet har fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) som verktøy for lærerarbeid og skal øke studentenes formelle og reelle IKT-kompetanse. Studiet skal gi innføring i faglig og pedagogisk bruk av IKT i undervisning, lek og læring, med utgangspunkt i grunnskolens læreplan og Rammeplanen for barnehagen, samt sette slik bruk inn i et samfunnsperspektiv. Faglig og pedagogisk mestring av aktuelt teknisk utstyr og av nye arbeidsformer står særlig sentralt i studiets to emner. Arbeidsformene i studieenheten skal være relevante for lærerarbeid i grunnskolen.
Etter fullført studium skal studentene:
- kunne bruke IKT som verktøy i eget arbeid med planlegging og gjennomføring av undervisning og i forhold til elevenes læring og barns utvikling
- ha utviklet ferdigheter i digital kommunikasjon og bruk av multimedia
- ha utviklet innsikt i bruk av ulike former for digitale læringsmiljøer
- kunne se sammenhengen mellom ulike læringsperspektiver og utvikling av digital kompetanse
- ha kjennskap til vurdering og bruk av digitale læringsressurser
- ha utviklet ideer om fagdidaktisk bruk av IKT
- ha utviklet reflektert kunnskap om og holdninger til bruk av IKT i barnehage, skole og opplæring
- ha innsikt i IKTs betydning for barne- og ungdomskultur, samfunn og arbeidsliv
Opptak
Opptakskrav er fullført lærerutdanning eller tilsvarende. Søkere med annen relevant kompetanse vil bli vurdert individuelt. Studenter på allmennlærerutdanningen/grunnskolelærerutdanningen/førskolelærerutdanningen foretar fagvalg eller emneregistrering i 2. studieår for å avlegge emnekombinasjonen som tilsvarer studiet IKT for lærere.
Oppbygging og gjennomføring
Studiets oppbygging og innhold
Studiet IKT for lærere 1 (30 studiepoeng) er organisert i to obligatoriske emner på 15 studiepoeng.
Se egne emnebeskrivelser for detaljert informasjon.
Organisering og læringsformer
Arbeidsformene som anvendes i studiet skal være relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er forelesninger, demonstrasjoner, praktisk arbeid med IKT-utstyr, øving og oppgavearbeid både individuelt og i gruppe, arbeid med obligatoriske oppgaver i hvert av emnene og selvstudium.
Arbeidskrav
I begge emnene skal det lages en digital arbeidsmappe. Innholdet i arbeidsmappen består av innleverte, obligatoriske oppgaver i form av arbeidskrav knyttet til hovedtemaer i de to emnene. Oppgavene vil dels bli utført i tilknytning til undervisningen og dels som hjemmearbeid. Omfang, tidspunkt og godkjenning av innleveringene framgår av semesterplanene.
Alle arbeidskrav i den digitale arbeidsmappen må være levert innen frist satt i semesterplan og godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnene.
For en nærmere beskrivelse av hva mappene skal inneholde, se emnebeskrivelsene.
Praksis
Det er ingen praksis i studiet.
Evaluering av studiet
Nettbaserte studentevalueringer hvert semester. Resultatene meldes til studieleder og drøftes med studentene.
Tilbakemelding underveis
Studentene får muntlig eller skriftlig tilbakemelding på studieframgang underveis i studiet i tilknytning til godkjenningen av oppgavene i de digitale arbeidsmappene.
Vurdering
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i de enkelte emner.
Studenten møter varierte vurderingsformer som skriftlig eksamen, muntlig eksamen, praktiske oppgaver og hjemmeoppgaver. Det blir gitt én karakter i hvert emne. Det benyttes gradert karakterskala fra A- F, hvor A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått.
Se emnebeskrivelsene for en mer detaljert beskrivelse av vurderingsformer.
Litteratur
Litteraturlister som er publisert for emner frem i tid kan bli oppdatert foran hvert semester. Oppdatert litteraturliste vil være tilgjengelig i emnebeskrivelsene ved semesterstart.
Studieplanen er godkjent og revidert
Studieplanen er godkjent
Dekan Eystein Arntzen, 23.06.2008Studieplanen er revidert
Studieleder Odd Eriksen, 01.07.2010Studieplanen gjelder for
Studieplanen gjelder for perioden 2010 - 2011Studieprogramansvarlig
Fakultet for lærerutdanninger og språkStudiemodell
Høst 2010
IKT for lærere 1, Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner
Vår 2011
IKT for lærere 1, Obligatoriske emner
Velg studieretning for å se emner